AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #1 Del Skrevet 1. oktober 2020 Kollegaen min er fra Polen. Jeg sa at naboen min også er polakk. Da sa kollegaen: ojsann. Det må du aldri si. Så sa hun at det er kjemperasistisk og at hvis jeg fortsetter å si det, vil jeg en dag bli skjelt ut av noen fra Polen. For folk fra Polen, er polakk det verste blir kalt. Det er som n*** og svart***. Jeg spurte om hva jeg skal si istedet. En person Polen. Du/han/hun som er fra Polen, sa hun. Hun forstsatte med å si at hun ikke tok det ille opp , men at veldig mange fra Polen gjør det og hun ville advare meg. Jeg hadde aldri før hørt at polakk er galt og det var definitivt ikke nedsettende ment. Jeg har alltid tenkt på polakk som betegnelse på nationalitet. Akkurat som svenske, engelskmann, russer, tysker etc... Dere i gruppa som er fra Polen. Kan dere si meg hva som er galt med polakk? Hva gjør det verre enn å kalle noen russer eller greker? Ikke kverulerende ment. Jeg spør med et åpent sinn Anonymkode: b4307...963 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #2 Del Skrevet 2. oktober 2020 Er ikke fra Polen selv, men fra et annet østeuropeisk land. Har hørt ved flere anledninger at innfødte her bruker uttrykk som "dette er en polakk-jobb"o lignende om oppussing og slikt. Det er jo ikke direkte rasistisk, men kan høres litt nedlatende ut. Anonymkode: ef7a1...b98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBrukern Skrevet 2. oktober 2020 #3 Del Skrevet 2. oktober 2020 Altså kall en spade for en spade... en polakk er en fra polen. En spanjol er en fra spania. En amerikaner er fra usa. Skjønner ikke hvorfor alt er rasistisk i dagens samfunn. Er da ikke noe galt i å si at en fra polen er en polakk så lenge man ikke bruker begrepet på en nedlatende måte.. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #4 Del Skrevet 2. oktober 2020 Det heter polakk. Men hvis de5 nevnes i en nedsettende tone, er det diskriminering. Ikke ordet i seg selv. Anonymkode: 0b201...ebd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 2. oktober 2020 #5 Del Skrevet 2. oktober 2020 🙄... En dag så går vi tom for ord ettersom ALT kan sies i en nedlatende måte. Snart sier noen "Polen" i en nedlatende måte, og hva da? Ikke kan man si polsk, polakk eller Polen. Det må bli "den personen fra Tysklands nabo i øst" da..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #6 Del Skrevet 2. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBrukern skrev: Altså kall en spade for en spade... en polakk er en fra polen. En spanjol er en fra spania. En amerikaner er fra usa. Skjønner ikke hvorfor alt er rasistisk i dagens samfunn. Er da ikke noe galt i å si at en fra polen er en polakk så lenge man ikke bruker begrepet på en nedlatende måte.. En sigøyner er romfolk, en homse er homofil, en neger er en kulørt osv. Ok......... Anonymkode: 7d333...420 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #7 Del Skrevet 2. oktober 2020 Jeg mener å ha hørt det er ufint å si på engelsk, "polack" eller noe sånt. På norsk vet jeg ikke, har sagt polakk mange ganger, aldri hørt at det er rasistisk. Anonymkode: 93575...0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBrukern Skrevet 2. oktober 2020 #8 Del Skrevet 2. oktober 2020 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: En sigøyner er romfolk, en homse er homofil, en neger er en kulørt osv. Ok......... Anonymkode: 7d333...420 Man trenger ikke å si det på den måten du gjør det. Du trenger ikke å si neger, men evt afroamerikaner/somaler/pakistaner/hva nå enn som bruker som begrep for den nasjonaliteten. Du trenger ikke så si en sigøyner du kan si en rumener, og man sier homofil. en polakk er en person fra polen. hva ville du ellers kalt det? Endret 2. oktober 2020 av AnonymBrukern 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #9 Del Skrevet 2. oktober 2020 Sigøynere er ikke rumenere. Rumenere er folk fra Romania, men laangt fra alle rumenere er sigøynere. Anonymkode: 93575...0b5 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #10 Del Skrevet 2. oktober 2020 Usikker men når jeg prater med "polakker" sier jeg altid "han/ho er fra Polen", usikker hvorfor egentlig Anonymkode: e0e62...64e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #11 Del Skrevet 2. oktober 2020 En som er fra Polen er polakk, på samme måte som en person som er fra Norge er nordmann. Nei, det er ikke nedlatende. 🤦🏻 Anonymkode: b26fe...4b9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 2. oktober 2020 #12 Del Skrevet 2. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBrukern skrev: Man trenger ikke å si det på den måten du gjør det. Du trenger ikke å si neger, men afroamerikaner. Du trenger ikke så si en sigøyner du kan si en rumener, og man sier homofil. en polakk er en person fra polen. hva ville du ellers kalt det? Men langt fra alle mørkhudede er afroamerikanere... Jeg ser ikke noe galt i å si polakk, ikke verre enn «brite», «skotte», «svenske».. Men det har vel fått litt annen betydning, litt som «Harry»... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #13 Del Skrevet 2. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En sigøyner er romfolk, en homse er homofil, en neger er en kulørt osv. Ok......... Anonymkode: 7d333...420 Eh, dette er ikke sammelignbart. Herlighet, dette er flaut. Mener du at "nordmann" også er rasistisk? Anonymkode: b26fe...4b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBrukern Skrevet 2. oktober 2020 #14 Del Skrevet 2. oktober 2020 Akkurat nå, Ginny skrev: Men langt fra alle mørkhudede er afroamerikanere... Jeg ser ikke noe galt i å si polakk, ikke verre enn «brite», «skotte», «svenske».. Men det har vel fått litt annen betydning, litt som «Harry»... Selvfølgelig er ikke alle mørkhudede afroamerikanere... du skjønte vel poenget mitt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 2. oktober 2020 #15 Del Skrevet 2. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBrukern skrev: Selvfølgelig er ikke alle mørkhudede afroamerikanere... du skjønte vel poenget mitt? Tja, jeg trodde vel egentlig at du trodde alle mørkhudede var afroamerikanere 😛 Men jeg tror vi er ganske enige egentlig 😊 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #16 Del Skrevet 2. oktober 2020 Om polakk er rasistisk pga "Polakkarbeid, er vel svenske også pga "Svenskehandel" Anonymkode: 39997...ac7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 2. oktober 2020 #17 Del Skrevet 2. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBrukern skrev: Man trenger ikke å si det på den måten du gjør det. Du trenger ikke å si neger, men afroamerikaner. Du trenger ikke så si en sigøyner du kan si en rumener, og man sier homofil. en polakk er en person fra polen. hva ville du ellers kalt det? Hva med de som ikke er amerikanere med fra Afrika? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #18 Del Skrevet 2. oktober 2020 polak er den polske betegnelsen på en polsk mann, og polka er polsk kvinne. ser ikke helt hvorfor polakk er nedsettende og ikke polak🤷♀️ Anonymkode: 0a6a8...c80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBrukern Skrevet 2. oktober 2020 #19 Del Skrevet 2. oktober 2020 (endret) 1 minutt siden, Illuminatum skrev: Hva med de som ikke er amerikanere med fra Afrika? Afrikaner? Kommer jo ann på hvor den er fra... finnes et begrep for hver nasjonalitet vil jeg tro Endret 2. oktober 2020 av AnonymBrukern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #20 Del Skrevet 2. oktober 2020 13 minutter siden, AnonymBrukern skrev: Man trenger ikke å si det på den måten du gjør det. Du trenger ikke å si neger, men afroamerikaner. Du trenger ikke så si en sigøyner du kan si en rumener, og man sier homofil. en polakk er en person fra polen. hva ville du ellers kalt det? Så en person sør for Sahara er en afroamerikaner? Anonymkode: 7d333...420 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå