Gå til innhold

Sting fjernes hos fastlege

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva menes egentlig med at sting kan fjernes hos fastlege? Det er slik at da går man til skadestuen eller hva det heter, og så tar en helsesekretær eller lignende de? Man trenger ikke time hos fastlegen sant? 

Anonymkode: fca77...a5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får time hos fastlegen sin, og fastlegen tar de ut. Så enkelt er det. Hvis du har en sykepleier-venn så kan hun/han også ta de ut på fritiden 🤷‍♀️ 

Anonymkode: a1676...0eb

Skrevet

Helsesekretær fjerner stingene.. jeg nekter de å ta dem, så jeg får legetime... men det er grunnet selvskading..

Anonymkode: 00d44...1bd

Skrevet

Jeg får de ikke ut selv fordi de sitter der de sitter. Det er er sydd med en lang tråd med knute i begge ender. Det er operasjonssår, og fikk beskjed om å være obs på infeksjon, så tenker å ta det på legekontor. Det jeg egentlig er på jakt etter er: man trenger vel ikke time hos legen? Man går til luken og sier man skal fjerne sting, og så går man til skadestuen og får de fjernet?

Skrevet

Ring og spør.

Anonymkode: fd4b4...eec

• Liker 4
Skrevet

Jeg ringte og fikk vite når på dagen det passet (skulle fjernes 7 dager etter at det var sydd). 

Anonymkode: 9fc6c...eaa

Skrevet

Når det står i epikrisen at sting fjernes hos fastlege så menes det stort sett at det fjernes på fastlegekontoret og at det er irrelevant hvem på kontoret som fjerner dem. Du må stort sett selv ringe ditt fastlegekontor og bestille time. 

Anonymkode: 20d17...57c

• Liker 2
Gjest Fastnøkkel
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får de ikke ut selv fordi de sitter der de sitter. Det er er sydd med en lang tråd med knute i begge ender. Det er operasjonssår, og fikk beskjed om å være obs på infeksjon, så tenker å ta det på legekontor. Det jeg egentlig er på jakt etter er: man trenger vel ikke time hos legen? Man går til luken og sier man skal fjerne sting, og så går man til skadestuen og får de fjernet?

Ring 8:30 til ditt legekontor, i morgen eller mandag. Da jeg måtte fjerne sting etter operasjon gjorde legen det, men jeg hadde allerede time for noe annet. Dette er kg. og da får man mange forskjellige svar. Så det beste er nok å ringe (som skrevet) å høre. 

Endret av Fastnøkkel
Skrevet

Bare å ringe legekontoret å si du skal fjerne sting så finner dere en tid som passer. Som regel er det helsesekretærene som fjerner stingene, må såret sees på henter de legen.

Anonymkode: 01da6...980

• Liker 2
Skrevet

Eller så gjør du det selv bare. 

Her fjernes jeg sting selv med skalpell fra apoteket. Legen som sa jeg kunne Riise det selv. 

Er du usikker ring legen din. 

Anonymkode: 3dc64...e5a

Gjest Fastnøkkel
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller så gjør du det selv bare. 

Her fjernes jeg sting selv med skalpell fra apoteket. Legen som sa jeg kunne Riise det selv. 

Er du usikker ring legen din. 

Anonymkode: 3dc64...e5a

Nå skrev Ts. at hun/han ikke rekker frem til der stingene er selv. 

Jeg pleier også å fjerne sting selv, men kommer man ikke til så er det dumt å fekte i blinde etter stingene selv. Dessuten hvis man er usikker på hvordan man skal fjerne en tråd, er det greit at en sykepleier/lege gjør det. Ikke alle sting er lette å fjerne på egen hånd. 

Skrevet

Ring og spør.  Sannsynligvis fjerner helsesekretær de, lege tilkalles hvis det trengs. 

Anonymkode: e14aa...e21

Skrevet

Jeg trekker bare kølapp til laboratoriet ved fastlegekontoret og fjerner det der. Trenger ikke bestille legetime for det

Anonymkode: 9f32d...b56

Skrevet

Hos oss er det drop-in på laboratoriet for å fjerne sting. 

Anonymkode: 099e1...ba0

Skrevet

Med tanke på corona og smittevern ville jeg absolutt ha ringt på forhånd for å spørre, istedet for å plutselig komme på døra og risikere å må snu for å få time på et senere tidspunkt. 

• Liker 4
Skrevet

På mitt legesenter har de vanligvis dropin for noen enkle ting, men ikke for dette. Det er legesekretærene (eller andre ansatte som ikke er leger) som gjør selve arbeidet, men hvis de er i tvil om noe spør de en av legene. Nå for tiden har de forresten ikke dropin for noe som helst der jeg går.

Siden praksis er så forskjellig fra sted til sted må du nesten ringe legekontoret og si at du har noen sting som må fjernes. Enten får du beskjed om å møte opp og sette deg i kø, eller så får du en oppmøtetid. 

• Liker 1
Skrevet

På legekontoret mitt er det ikke drop-in på noe for tiden, pga korona. Ring og spør.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...