AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #1 Del Skrevet 1. oktober 2020 Har et eldre gulvmontert toalett. Det skal byttes ut om et års tid, men kunne tenke meg å gå på do i mellomtiden uten å få angst over at det ikke skylles ordentlig ned. Det skyller ned, men tar ikke med seg alt. Må gjenta fire ganger før det forsvinner. Dette begynte for to uker siden. Den skyller mye kortere enn før selv om jeg holder knappen inne. Råd? Gjerne dummyversjonen da jeg ikke har peiling på dette. 😊 Anonymkode: abc0e...ed5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #2 Del Skrevet 1. oktober 2020 Det kan hende at noe har satt seg fast og hindrer passasjen, så det du kan gjøre først er å fylle ei stor bøtte med vann og helle det i doen fra ståhøyde med full kraft og se om det løsner. Begynne et sted først og se om det kan løses uten å gjøre det så dyrt med fagfolk som må stake opp røret. Prøv det og se , så får du sikkert flere gode råd etter hvert om dette ikke nytter. Anonymkode: 34a6e...4ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #3 Del Skrevet 1. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan hende at noe har satt seg fast og hindrer passasjen, så det du kan gjøre først er å fylle ei stor bøtte med vann og helle det i doen fra ståhøyde med full kraft og se om det løsner. Begynne et sted først og se om det kan løses uten å gjøre det så dyrt med fagfolk som må stake opp røret. Prøv det og se , så får du sikkert flere gode råd etter hvert om dette ikke nytter. Anonymkode: 34a6e...4ef Det har jeg faktisk prøvd Skulle kanskje skrevet det. Ja, lite fristende å kaste masse penger på denne doen når den uansett er gammel og klar og utskifting. Håper på flere svar! Anonymkode: bc0d0...828 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #4 Del Skrevet 1. oktober 2020 Det tynne røret som er på veggen på høyre side av toalettet, har du tilfeldigvis skrudd på ventilen der? Den regulerer hvor mye vann som hentes inn, og hvis du (ved en feil) skrur til ventilen rekker ikke sisternen å fylles med vann, og når du trekker ned er det mindre vann og dermed mindre kraft. Sisternen er den bakre delen av toalett, under spyleknappen. Hvis du har lyst til å leke litt handyman kan du ta av spyleknotten og titte ned i sisternen. Da ser du enkelt om det er problemer med at sisternen fylles tregt og ikke fylles helt opp, om det er lekkasje fra pakningen i bunnen eller om det er andre problemer. Kan du foresten se om de renner noe i skåla? Kan du høre noe susing fra rørene? Anonymkode: d633d...a76 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #5 Del Skrevet 1. oktober 2020 Hvis du legger ut bilde av selve spyleknotten er det lettere å se hvilket toalett det er. 😀 Anonymkode: d633d...a76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #6 Del Skrevet 1. oktober 2020 Får ikke løsnet på noe her, det sitter som støpt...?altså det lokket eller hva det kalles Anonymkode: abc0e...ed5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #7 Del Skrevet 1. oktober 2020 Hører ikke mer susing i rør enn før og doen står ikke og skyller/spyler når den ikke er i bruk. Anonymkode: abc0e...ed5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #8 Del Skrevet 1. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får ikke løsnet på noe her, det sitter som støpt...?altså det lokket eller hva det kalles Anonymkode: abc0e...ed5 Det skal være mulig å skru ut den ringen (ikke pinnen som hører til spyleknappen, men ringen rundt). Prøv eventuelt med oppvaskhansker så får du et bedre grep. Anonymkode: d633d...a76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #9 Del Skrevet 1. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skal være mulig å skru ut den ringen (ikke pinnen som hører til spyleknappen, men ringen rundt). Prøv eventuelt med oppvaskhansker så får du et bedre grep. Anonymkode: d633d...a76 Ok, og så da? hehe. Aldri gjort dette før. Er målet å løfte opp det lokket som omringer spyleknappen? Anonymkode: bc0d0...828 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 1. oktober 2020 #10 Del Skrevet 1. oktober 2020 Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #11 Del Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok, og så da? hehe. Aldri gjort dette før. Er målet å løfte opp det lokket som omringer spyleknappen? Anonymkode: bc0d0...828 Ja, under det lokket er sisternen (som er fyllt opp med vann), men der finner du også bunnpakningen (som stenger/åpner vanntilførselen fra sisternen til skåla, du finner inntaksventilen (som henter inn vann fra det tynne røret som sitter på veggen utenfor doen), du finner en slags ball som styrer vannivået i sisternen og som påvirker inntaksventilen. Det er egentlig ganske enkelt å forstå når du først får opp lokket. 😀 Anonymkode: d633d...a76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #12 Del Skrevet 1. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, under det lokket er sisternen (som er fyllt opp med vann), men der finner du også bunnpakningen (som stenger/åpner vanntilførselen fra sisternen til skåla, du finner inntaksventilen (som henter inn vann fra det tynne røret som sitter på veggen utenfor doen), du finner en slags ball som styrer vannivået i sisternen og som påvirker inntaksventilen. Det er egentlig ganske enkelt å forstå når du først får opp lokket. 😀 Anonymkode: d633d...a76 Lokket sitter altså bom fast, er redd for å ødelegge noe hvis jeg drar hardere... Kan det være limt sammen? Anonymkode: bc0d0...828 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #13 Del Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lokket sitter altså bom fast, er redd for å ødelegge noe hvis jeg drar hardere... Kan det være limt sammen? Anonymkode: bc0d0...828 Nei, det er ikke limt sammen. Hvis du ringer en rørlegger og ber ham om å se på doen er det første han vil gjøre å ta av lokket til sisternen. Så jeg kan ikke tenke meg at det er limt sammen. Men det er nok skrudd godt på, og siden det er så sjeldent at man er nedi der sitter det nok ekstra godt. Men du skal altså skru ut den plastringen som sitter under spyleknotten du tok bort. Ikke dra i selve porselenslokket. Hvis du er redd for å ødelegge noe er nok det lureste å ringe en rørlegger. Anonymkode: d633d...a76 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #14 Del Skrevet 1. oktober 2020 Ok, fikk det til. Hva skal jeg se etter? 😄 Anonymkode: abc0e...ed5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #15 Del Skrevet 1. oktober 2020 Rikket litt på duppen, den følger vannet. Det virker som at den har stoppet for tidlig. Nå er vannet høyere... Virker lovende, men aner ikke hva jeg har gjort 😅 Anonymkode: abc0e...ed5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #16 Del Skrevet 1. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok, fikk det til. Hva skal jeg se etter? 😄 Anonymkode: abc0e...ed5 Så bra! Se hva du får til.😀 Prøv deg litt frem med å spyle ned noen ganger og følg med på vannivået i sisternen. Hvis du f.eks. ser at det er slam opptil et bestemt nivå i sisternen, men at vannet ikke når opp dit. Eller hvis sisternen bare såvidt fylles med vann. Eller hvis den ballen/koppen (flottøren) beveger seg rykkvis/hakkete. Prøv gjerne å skru til eller åpne den ventilen som sitter på det tynne røret utenfor doen. Rett og slette prøve deg litt frem og se om du får til noen bedring. Hvis det ikke går, må du nok ringe en rørlegger. Lykke til. Anonymkode: d633d...a76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #17 Del Skrevet 1. oktober 2020 Nå renner det mer i skålen...hmmm Anonymkode: abc0e...ed5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #18 Del Skrevet 1. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Rikket litt på duppen, den følger vannet. Det virker som at den har stoppet for tidlig. Nå er vannet høyere... Virker lovende, men aner ikke hva jeg har gjort 😅 Anonymkode: abc0e...ed5 Så ikke det siste svaret ditt før jeg postet mitt forrige svar. Men så bra at du har fått opp vannivået. Den duppen (flottøren) stenger inntaksventilen når den flyter høyt nok opp. Altså når sisternen er fylt opp med tilstrekkelig mengde vann, stenges inntaksventilen og toalettet slutter å hente inn vann fra vannrøret i veggen. Noen ganger på gamle doer hender at den armen/stangen som flottøren er festet til henger seg opp litt, og det gjør at den stopper opp tidligere enn den egentlig skal, og da slutter doen å ta inn vann for tidlig og dermed blir ikke sisternen full nok. Og sisternen må være full nok for at vannet som tømmes ned i skåla når vi spyler skal ha tilstrekkelig kraft til å fjerne innholdet. Prøv å rugge den armen/stangen litt opp og ned. Eventuelt fjerne slam hvis det ligger noe i festet. Anonymkode: d633d...a76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #19 Del Skrevet 1. oktober 2020 Tusen takk. Skal prøve det. Anonymkode: abc0e...ed5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wedding Skrevet 1. oktober 2020 #20 Del Skrevet 1. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå renner det mer i skålen...hmmm Anonymkode: abc0e...ed5 Se etter om det er en stillingsskrue på armen til flottøren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå