Gå til innhold

Utstilling hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg driver med utstilling og har gjort det i åresvis. Er godt voksen. Men er bare det at alle hundene jeg får så er de enten for store, eller for små, feil bitt, for kort hale, for små ører, osv. Så jeg får aldri drevet skikkelig med utstilling. Og jeg kan ikke bare kjøpe ny valp hele tiden heller. Er det flere som har gitt opp utstilling? Jeg sier til oppdretterne at jeg skal bruke hunden til utstilling men det hjelper ikke så mye det. Hva gjør dere andre som driver aktivt med utstilling gjennom mange år?

Anonymkode: 9b756...127

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og feil plassering av ører også at ørene står for mye oppover.

Anonymkode: 9b756...127

Skrevet

En av grunnene til at jeg er «i mot» utstilling av dyr 🙄 Mennesker som bare bryr seg det minste detalj om dyret sitt utseendet og kjøper ny bare fordi den andre ikke er bra nok. 

Hadde gitt opp på utstilling. 

• Liker 3
Skrevet

Hva slags oppdrettere kjøper du valp av? Se du på stamtavlen før du kjøper valp? Hvis begge foreldrene er høyt premierte champions, har også valpene deres gode sjanser til å bli premiert. 

• Liker 1
Skrevet

Det er mange oppdrettere som beholder valper til de kanskje er rundt året eller mer, men så selger dem av forskjellige grunner. Disse kan være ekstremt fine til utstilling, men ikke holde helt til for eks. avl. Forhør deg litt rundt om dette.

Anonymkode: e2214...f4a

• Liker 1
Skrevet

Lurt å reise på flere utstillinger for ofte er det litt variasjon hos dommer. I tillegg til å kjøpe valp hos de som avler til utstilling

Anonymkode: 349a7...a3c

Skrevet

Jeg har hatt/har det samme «problemet» som deg. To av fire hunder har vært pene hunder, men dessverre ikke trivdes i utstillingssettingen. De to andre har vært kjempesosiale og trivelige hunder, men dessverre ikke hatt noe pent eksteriør. Alle fire var/er fra foreldre med flere utstillingstitler.

Man har ingen garantier når man kjøper levende vesen, men en stor nedtur er det jo for oss som har lyst til å drive med utstilling. Jeg koser meg med hundene på annet vis og driver med andre hundesporter der utseendet ikke er viktig.

Anonymkode: 68dd7...70e

• Liker 1
Skrevet

Det er aldri noe garanti med levende vesner, de kan ikke nødvendigvis bli brukt til det som er tiltenkt. Så det er fint å ha en "backupplan" og alternative ting du vil drive med med hunden din.

Men i valg av oppdretter må du kanskje se på hvilke oppdrettere bruker jevnt over gode hunder med mange utstillingsresultater å vise til, både på foreldredyr og søsken. Snakk med oppdretter om ditt utstillingsønske og kanskje muliugheten til å velge valp først. 

• Liker 1
Skrevet
På 1.10.2020 den 13.59, Chiubi skrev:

Hva slags oppdrettere kjøper du valp av? Se du på stamtavlen før du kjøper valp? Hvis begge foreldrene er høyt premierte champions, har også valpene deres gode sjanser til å bli premiert. 

Eh nei.

Tittler betyr nada når det kommer til avkom.

Vet om mange champ hunder som gir grusomme avkom rett og slett.

Og mange ikkepremierte som gir lekre avkom og championer i fleng.

Anonymkode: 7af5a...82b

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei.

Tittler betyr nada når det kommer til avkom.

Vet om mange champ hunder som gir grusomme avkom rett og slett.

Og mange ikkepremierte som gir lekre avkom og championer i fleng.

Anonymkode: 7af5a...82b

Jepp du sier noe der.

"En god utstillingshund er ikke det samme som en god avlshund" sier de lærde. Hva hunden gir videre til avkommene sine varierer, noen preger dem bedre enn andre. 

Det aller beste man kan gjøre er å kjøpe en valp som er litt eldre, gjerne over 8 mnd, da begynner man å se rammen på hunden og hva som er bra/dårlig.

Anonymkode: e2214...f4a

Skrevet

Mitt inntrykk er at de som gjør det bra på utstilling er oppdrettere som selv bruker mye tid på å avle frem gode hunder, velger seg den beste valpen fra kullet og utstiller den videre. De har gjerne mange hunder og har et trent øye for hvilken valp som vil gjøre det bra. 

Selv fikk jeg den hannhunden som min oppdretter hadde mest tro på, også satte hun ut på for den tispen hun hadde mest tro på. De er enda bare valper så tiden vil vise om de har noe i ringen å gjøre eller ikke. For vår del er det veldig kjekt hvis det går bra, og hvis ikke finner vi på noe annet gøy å drive med. Det er risikoen når man legger all innsatsen i én 8 uker gammel valp.

Anonymkode: b290e...485

Skrevet

denne utstilling-galskapen har ødelagt mange raser.  

• Liker 1
Skrevet

Du må også huske at mange av topphundene blir handlet av proffe handlere. En god handler klarer nemlig å skjule hundens feil. og fremheve det beste. ALLE hunder har små feil i forhold til standard, det gjelder bare å skjule det som ikke er standard best mulig, og få vist fram de bra trekkene best mulig. 

Har selv gått handler-kurs hos en rasespesialist på min rase, og ble sykt overrasket over hvor noe så banalt som plassering av halsbånd endret uttrykket på min egen hund. Dommeren likte ikke hunden min først, men når jeg fikk plassert det korrekt, sa hun at det var en helt annen hund, som faktisk kunne nådd langt. Når hun i tillegg klipte pelsen riktig, kom det fram en helt annen hund. 

Må si jeg ble overrasket over at dommeren ikke så potensialet i hunden før den var stylet korrekt (for meg er den jo verdens peneste uansett), men det viser bare hvor mye tunellsyn dommerne har, og hvor lett det er å skjule feil/mangler. Tenk at en korthåret rase kan ha for mye pels på bakbeina? Eller på potene? Vi fikk også se bilder av hundene våre når vi trodde de sto korrekt, og når vi klarte å stille dem korrekt, Det var faktisk store forskjeller å se, i holdning og muskemasse og linjene på hunden. Min hund som egentlig er litt for liten og spinkel, ble fantastisk når hun sto korrekt! 

Men når det er sagt, så synes jeg utstilling er noe forbanna tull, som ødelegger raseavlen mer enn den gangner.

Hva slags raser har du? Finnes så sinnsykt mye annet du kan drive med med hunden, som er mye mer gøy og givende for dere begge! 

Anonymkode: aa14c...41d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...