Gå til innhold

Kan studenter være gode behandlere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk en behandler på DPS som var sykepleier under videreutdanning. Ikke under utdanning for å bli psykiatrisk sykepleier, men for å bli kognitiv terapeut.  Hun hadde fryktelig mye fravær, og timene ble byttet om på hele tiden, så følte ikke at tilbudet hjalp meg så mye.

Hvor mye veiledning tror dere disse får i jobben? Må de jevnlig gi tilbakemelding om hva de jobber med og hva de skriver i journalen? Da jeg snakket med psykologspesialisten, som var hennes sjef ( ønsket å bytte behandler, pga fraværet), så ble hun ganske forbløffet da hun fikk vite hva vi jobbet med i timen. Hun mente at utredningene vi holdt på med var helt unødvendige, da jeg var nok utredet fra før. Denne studenten begynte å utrede meg både for sosial angst, og ADHD, men det var jo tydelig at hun var uerfaren med å stille spørsmål fra skjemaer, og hva hun skulle legge vekt på.

Hvilke erfaringer har dere med studenter?

Anonymkode: 28e93...d2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Talent for mennesklig innsikt og forståelse, samt hvilken visdom de har er tilfeldig. Noen er dyktige uansett utdanning, andre er alltid elendige

Anonymkode: 6e54d...7a7

• Liker 3
Skrevet

En av de beste behandlerne jeg har hatt opp i gjennom var sosionom. Hun klarte å finne kjernen til problemet og ga meg så mange mestringsstrategier som faktisk fungerte i hverdagen. Hun var dog godt voksen og hadde vært i gamet i mange år. Erfaring har nok veldig mye å si. Nå er jeg selv sykepleier med videreutdanning og jobber som behandler. Jeg jobber dog i et ambulant team som følger opp alvorlig psykisk psyke. Vi er 10 stykker der det er en psykiater og en psykolog. Hovedsaklig jeg som følger opp mine pasienter, men alle pasientene har enten psykologen eller psykiateren som står som spesialist. Jeg drøfter med de og resten av teamet når jeg føler det er behov. Hadde nok ikke følt meg kompetent til å bedrive utredning og feks behandle alvorlige traumer, men å vurdere den psykiske tilstanden og støttesamtaler der man bruker verktøy som kognitiv terapi og motiverende intervju, tenker jeg man ikke trenger å være psykolog for å gjøre. 

Skrevet

Hun er jo ikke student, hun videreutdanner seg.

Anonymkode: d87b0...901

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er jo ikke student, hun videreutdanner seg.

Anonymkode: d87b0...901

er ikke de som tar videreutdanning under opplæring, altså studenter? Hun har fått sin utdanning fra høgskolen. 

Skrevet
5 minutter siden, Wilma89 skrev:

En av de beste behandlerne jeg har hatt opp i gjennom var sosionom. Hun klarte å finne kjernen til problemet og ga meg så mange mestringsstrategier som faktisk fungerte i hverdagen. Hun var dog godt voksen og hadde vært i gamet i mange år. Erfaring har nok veldig mye å si. Nå er jeg selv sykepleier med videreutdanning og jobber som behandler. Jeg jobber dog i et ambulant team som følger opp alvorlig psykisk psyke. Vi er 10 stykker der det er en psykiater og en psykolog. Hovedsaklig jeg som følger opp mine pasienter, men alle pasientene har enten psykologen eller psykiateren som står som spesialist. Jeg drøfter med de og resten av teamet når jeg føler det er behov. Hadde nok ikke følt meg kompetent til å bedrive utredning og feks behandle alvorlige traumer, men å vurdere den psykiske tilstanden og støttesamtaler der man bruker verktøy som kognitiv terapi og motiverende intervju, tenker jeg man ikke trenger å være psykolog for å gjøre. 

Hva er din videreutdanning? Kan man ha en slik jobb hvis man ikke har Psykisk Helse?

Skrevet

Kommer aldri til takke ja til studenter igjen om det så stod om livet. Har aldri opplevd så mye rot og tull som når det var en student som uansett måtte avlyse halvparten av behandlingstidene mine fordi hun var borte :spy:

Anonymkode: 4a346...327

• Liker 1
Skrevet

Studenter lærer de også, og de er som ferdigutdannede, langt ifra perfekte, kanskje de mangler erfaring og lignende. Men i slike yrker jobber man jo ofte i team og drøfter saker med andre. 

Anonymkode: bc5ba...57f

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Studenter lærer de også, og de er som ferdigutdannede, langt ifra perfekte, kanskje de mangler erfaring og lignende. Men i slike yrker jobber man jo ofte i team og drøfter saker med andre. 

Anonymkode: bc5ba...57f

Hvor mye innsyn har da sjefen, altså psykologspesialisten ? Siden de er under videreutdaning, så må vel noen ha oversikten over hva som gjøres, og som kan reagerer hvis behandlingen går helt feil vei? Og hvis man blir enige om at å snakke om helt andre ting enn hva som egentlig var bestillingen, så bør vel strengt tatt noen godkjenne dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...