Gå til innhold

ADHD, Utbrent av rot

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 29.9.2020 den 16.35, AnonymBruker skrev:

Ser en del kommer med en haug av lister og systemer, men slik jeg har forstått det, er dette veldig vanskelig for de med adhd... det blir rett og slett for mye. Ble sliten selv av å lese det 😅 (ikke vondt ment for de som kommer med listene her, vet dere mener godt!)

Anonymkode: 07e16...35c

Enig. Har ADD, ble før ofte overveldet av å rydde. Man tar inn alt og hjernen blir helt overrumplet. Har full medfølelse med deg ts. Ta et rom først. Det med minst rot! You can do it! Da føles det mer overkommelig. Sett på musikk! Og si at nå rydder jeg 1t og så gir du deg en belønning. Sjokolade, internettpause osv. 

Jeg har fått mer indre ro av å kaste endel. Så laget jeg et system der jeg vet hvor alt er. Har og en regel om at kjøkkenbenken skal være ryddig før jeg legger meg, uansett hvor sliten jeg er. Klær skal heller aldri kastes på gulvet, de skal i skittentøyskurven. Vi med ADD (og adhd?) har en tendens til å utsette ting. Øv inn en vane med å f.eks alltid sette inn i vaskemaskinen med en gang du har spist. 

Når du har fått ting i orden- ha en regel om å ta noe med deg når du er på vei et sted. Her var det kaos ute av dimensjoner nå, men med de nye reglene er det alltid ryddig. Himmelsk. 

Anonymkode: 8fdbb...b7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Har ADD, ble før ofte overveldet av å rydde. Man tar inn alt og hjernen blir helt overrumplet. Har full medfølelse med deg ts. Ta et rom først. Det med minst rot! You can do it! Da føles det mer overkommelig. Sett på musikk! Og si at nå rydder jeg 1t og så gir du deg en belønning. Sjokolade, internettpause osv. 

Jeg har fått mer indre ro av å kaste endel. Så laget jeg et system der jeg vet hvor alt er. Har og en regel om at kjøkkenbenken skal være ryddig før jeg legger meg, uansett hvor sliten jeg er. Klær skal heller aldri kastes på gulvet, de skal i skittentøyskurven. Vi med ADD (og adhd?) har en tendens til å utsette ting. Øv inn en vane med å f.eks alltid sette inn i vaskemaskinen med en gang du har spist. 

Når du har fått ting i orden- ha en regel om å ta noe med deg når du er på vei et sted. Her var det kaos ute av dimensjoner nå, men med de nye reglene er det alltid ryddig. Himmelsk. 

Anonymkode: 8fdbb...b7a

Så lurt med noen regler for å unngå rot. 

Skriv de ned, heng de opp. :)

• Liker 1
Skrevet
På 29.9.2020 den 15.55, AnonymBruker skrev:

Jeg har sterk adhd og sliter med å organisere hverdagen min og gjøre ting jeg ikke har lyst til, ergo samler det seg rot i hjemmet. Det flyter over og folk hadde sikkert trodd jeg var mentalt syk om de så hvordan det ser ut her nå (kan ikke si ar jeg føler meg frisk heller) Vet ikke hvor/hvordan jeg skal starte, sitter apatisk på gulvet og får helt sammenbrudd av hvor mye det er. søppel, drit og klær overalt. Nå har jeg tatt meg fri fra jobb for å prøve å rydde her men jeg får det ikke til. Finnes det firma som kan hjelpe til? Hvor får man tak i hjelp? Jeg greier ikke dette alene, jegmå ha hjelp

Anonymkode: cde40...e4b

Har også ADHD og tar raske avgjørelser (for raske ofte)  når jeg først får ut fingeren. Gjør det enkelt og kast alt. Så kjøper du nye ting, men da få nøye utvalgte ting. 

Anonymkode: b6867...fad

Skrevet

Du må hvertfall sortere. Skyv alt rot i en diger haug så du får ledig plass, så kan du sortere på den tomme delen.  ha en haug til kast, en til soverom, en til gang, en til stue. 

Anonymkode: b6867...fad

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...