AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #1 Skrevet 29. september 2020 Jeg har sterk adhd og sliter med å organisere hverdagen min og gjøre ting jeg ikke har lyst til, ergo samler det seg rot i hjemmet. Det flyter over og folk hadde sikkert trodd jeg var mentalt syk om de så hvordan det ser ut her nå (kan ikke si ar jeg føler meg frisk heller) Vet ikke hvor/hvordan jeg skal starte, sitter apatisk på gulvet og får helt sammenbrudd av hvor mye det er. søppel, drit og klær overalt. Nå har jeg tatt meg fri fra jobb for å prøve å rydde her men jeg får det ikke til. Finnes det firma som kan hjelpe til? Hvor får man tak i hjelp? Jeg greier ikke dette alene, jegmå ha hjelp Anonymkode: cde40...e4b 1
Djungelvrål Skrevet 29. september 2020 #2 Skrevet 29. september 2020 Begynne med en ting om gangen? Først søppel, gå ut med søpla, så rydde klær, så sette på klesvask. Så vaske/støvsuge. Et steg om gangen og prøv å være strenge med deg selv, sett deg delmål. Gi deg selv en liten belønning for hvert skritt. En twist etter hvert steg. Det verste er ofte å komme i gang, men tenk så deilig det vil bli å legge seg ikveld i ryddig og ren leilighet. 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #3 Skrevet 29. september 2020 Jeg har en venninne med ADHD og hun blir også ganske frustrert over hjemmet sitt... heldigvis, så tørr hun å fortelle og dele dette med meg, så jeg pleier komme til henne og hjelpe henne med å rydde. Hun trenger også hjelp i forhold til hva som er verdt å ta vare på, og hva som kan kastes. Så tar vi oss en tur på dynga Vet det kanskje ikke er alle som har en venn man kan dele problemet med... men hvis du har det, hadde du turt å spørre om hjelp? ❤️ Hvis ikke så har jeg ellers ikke så mye kunnskap om dette, og håper du får et svar hvor du kan få hjelp til dette på en annen måte ❤️ Anonymkode: 07e16...35c 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #4 Skrevet 29. september 2020 Jeg selv personlig er en rotekopp jeg også, har satt meg en regel om å rydde 10 ting hver dag! 😂 så jeg går å plukker opp ting.. «ting 1, ting 2 osv» Anonymkode: 07e16...35c 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #5 Skrevet 29. september 2020 Jeg tror det kan være lurt (som tidligere nevnt) å jobbe systematisk etter liste og hva som kan gjøres samtidig. Viktigst først osv. Begynn med å samle sammen søppel og hiv det med en gang. Samle sammen pant og sett det klart ved ytterdøren. Samle sammen skittentøy og sett på en maskin/resten i skittentøy skurv. Fyll oppvaskmaskin og sett den på. Sett på plass det som er rent av tøy, pledd, sko etc. Tørk over overflater med en klut. Luft ut. Gå å pant flasker og kjøpt deg et duftlys. Kom tilbake og lukk vinduet. Rydd og sett på plass fra oppvaskmaskin og heng opp eller hiv i tørketrommelen. Legg sammen og legg bort. Støvsug og tørk over gulvet. Vask toalett og speil (badet veldig skittent kan det være lurt å gjøre dette før du handler). Ten duftlys og slapp av. Før du handler mat neste gang, hiv det som du ikke liker eller er dårlig og vask kjøleskap Anonymkode: 96e5d...0f1 1
MiniMjau Skrevet 29. september 2020 #6 Skrevet 29. september 2020 (endret) Skjønner det er vanskelig å holde fokus og at det er overveldende! Det finnes ryddekonsulenter!! Hvor holder du til? Endret 29. september 2020 av MiniMjau 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #7 Skrevet 29. september 2020 Dette var som å lese om meg selv! Jeg har også ADHD og det er helt kaos her. Synes det er vanskelig, men samtidig tror jeg at jeg er litt kontrollfreak til at jeg lar noen gjøre det for meg. Skulle ønske jeg kunne lære meg det. Men rydder jeg litt er det utrolig hvor fort det blir rotete igjen! Anonymkode: be2c4...3d3 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #8 Skrevet 29. september 2020 Ser en del kommer med en haug av lister og systemer, men slik jeg har forstått det, er dette veldig vanskelig for de med adhd... det blir rett og slett for mye. Ble sliten selv av å lese det 😅 (ikke vondt ment for de som kommer med listene her, vet dere mener godt!) jeg tror kanskje ikke masse lister og rydde planer er helt rette veien å gå, finnes det andre tips utenom det, som heller kanskje ikke er så dyrt? Anonymkode: 07e16...35c 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #9 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser en del kommer med en haug av lister og systemer, men slik jeg har forstått det, er dette veldig vanskelig for de med adhd... det blir rett og slett for mye. Ble sliten selv av å lese det 😅 (ikke vondt ment for de som kommer med listene her, vet dere mener godt!) jeg tror kanskje ikke masse lister og rydde planer er helt rette veien å gå, finnes det andre tips utenom det, som heller kanskje ikke er så dyrt? Anonymkode: 07e16...35c Jeg tror det kan hjelpe å tenke at nå skal du rydde i f.eks et viss antall minutter. Sånn at du ser enden på det i hvert fall. Rydd i 5 min f.eks. Du blir ikke ferdig, men det blir litt bedre! 😅 Anonymkode: be2c4...3d3 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #10 Skrevet 29. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det kan hjelpe å tenke at nå skal du rydde i f.eks et viss antall minutter. Sånn at du ser enden på det i hvert fall. Rydd i 5 min f.eks. Du blir ikke ferdig, men det blir litt bedre! 😅 Anonymkode: be2c4...3d3 Eller rydd et området. f.eks rygg gulvet, eller rydd benkene. Du kan ikke bli overvelda av alt på en gang. Anonymkode: be2c4...3d3 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #11 Skrevet 29. september 2020 11 minutter siden, MiniMjau skrev: Skjønner det er vanskelig å holde fokus og at det er overveldende! Det finnes ryddekonsulenter!! Hvor holder du til? bor i møre og roms et sted, finner ingen ryddehjelp i nærheten🥺 -TS Anonymkode: cde40...e4b
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #12 Skrevet 29. september 2020 Ja jeg kjenner meg så utrolig igjen. Du skulle sett hobbyrommet mitt og stuen. Dst er helt bombet. Det som hjelper før meg er å ha lav terskel for å gi vekk til fretex det jeg definerer som rot. Kopper, telysholdere og keramikkhjerter/pynt som jeg har fått i julegave går ofte dit. Det er kjipt å si det, men jeg kan ikke ta vare på alle julegaver av typen interiør som jeg har fått. Det er så enorme mengder gjennom årene. Anonymkode: d1573...f36 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #13 Skrevet 29. september 2020 Beste tips så langt: - Rydd i noen minutter, 5 min hver dag, hjelper på i lengden! - Rydd 1 område - Rydd 10 ting hver dag bare små rydding hver dag, hjelper på i lengden! Du vil se at det blir litt og litt bedre med tiden. Og det er en veldig god vane! Å ha et litt rotete hjem er helt greit, de fleste har det! (Unntatt de med støv på hjernen😂) det er utrolig slitsomt å ta en stor ryddesjau... folk som klarer holde styr, rydder bare litt hver dag de også! Så rydd bitte litt ❤️ Anonymkode: 07e16...35c 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #14 Skrevet 29. september 2020 Takk for råd❤️ fikk hjelp av noen i familien. - ts Anonymkode: cde40...e4b 7
Lacy Skrevet 29. september 2020 #15 Skrevet 29. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for råd❤️ fikk hjelp av noen i familien. - ts Anonymkode: cde40...e4b Så godt for deg! Nå ble jeg veldig glad på dine vegne ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #16 Skrevet 29. september 2020 En dag, ett rom. Det må jeg gjøre når kaoset har tatt over. Anonymkode: 29e31...166 1
MiniMjau Skrevet 29. september 2020 #17 Skrevet 29. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for råd❤️ fikk hjelp av noen i familien. - ts Anonymkode: cde40...e4b Så bra. Har barn med ADHD, vet hvor utrolig kaos det kan være. Hjelper det med en liste med oppgaver? Rydde ett rom eller et område/kategori om gangen?. Rydde et bestemt tidsrom, feks en time. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #18 Skrevet 29. september 2020 Går du på noen medisiner TS? Jeg har en mann med ADD og et barn med ADHD. Det har vært temlig heftig å leve sammen med dem til tider, da de begge roter og er veldig uorganiserte. Med medisiner så har ting blitt lettere, og de klarer heldigvis begge å få gjort mer enn tidligere, selv om huset til tider flyter, og leksene til 8-åringen ikke alltid blir gjort. Anonymkode: 1e658...d17 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #19 Skrevet 30. september 2020 Jeg glemte å anbefale clutterbug (hun har YouTube kanal). Hun har ADHD og er på sitt vis blitt en ryddeguru. Hun er veldig underholdende (synes jeg). Du kan ta en test for å finne ut hvilken type du er og hvordan man skal håndtere rot. Lenge siden jeg har sett henne nå, så tror jeg skal ta meg en økt selv. Uansett det gjelder å finne system som fungerer for deg. Anonymkode: 96e5d...0f1
MiniMjau Skrevet 30. september 2020 #20 Skrevet 30. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg glemte å anbefale clutterbug (hun har YouTube kanal). Hun har ADHD og er på sitt vis blitt en ryddeguru. Hun er veldig underholdende (synes jeg). Du kan ta en test for å finne ut hvilken type du er og hvordan man skal håndtere rot. Lenge siden jeg har sett henne nå, så tror jeg skal ta meg en økt selv. Uansett det gjelder å finne system som fungerer for deg. Anonymkode: 96e5d...0f1 Ja, hun er kjempefin! Hun har delt inn i ulike "organiseringspersonligheter"(bugs), som er geniale. Det er ikke alle som liker eller greier å organisere detaljert etter regnbuens farger, alfabetisk eller på andre finurlige måter. Det hjelper å finne sin måte, og så slipper en å føle utilstrekkelighet, sammenlignet med de instagramvennlige ryddedamene. :)) jeg er en ladybug type. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå