Gå til innhold

Diskusjon med kjæresten; hva er normal bommelibom?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble inspirert av en annen "kjæreste på do" tråd her inne:

Kjæresten min er på do 1-3 g pr dag, og hver gang er det eksplosjonslyder og jeg hører han vasker doskåla med dobørsten hver gang. 

Jeg mener hans fordøyelse ikke er normal og sier til han at hvis man må vaske doen etter seg hver gang, spiser han noe han ikke tåler. 

Han blir sur og sier det er fordi han sluker maten når han spiser, fordi han har spist kjøtt(hamburger), har spist masse frukt, drukket for mye juice, drukket for mye øl, spist for mye spaghetti, drakk en liter biola på styrten...

Han har alltid en forklaring. 

Jeg har IBS (irritabel tarm) , reagerer også på melk og egg, men spiser litt egg og mat med melk i innimellom. Jeg kan ha magesjau hvis jeg har spist for mye av noe eller skeiet helt ut, men har ikke sånne dobesøk som kjæresten. 

Har vært på kurs på sykehuset for å lære mer om mageproblemer&mat, og har mer kunnskap på området enn kjæresten. Er ganske sikker på at det ikke er normalt å ha så mange eksplosjoner på do som han. 

Er lei av drittlukt på badet og at han sitter og trykker og stønner, selv om vannet står å renner og skal kamuflere lyden🤨

Anonymkode: bd7d9...c8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han diarré opp til 3 ganger pr. dag mener du? Det er i såfall ikke normalt, men avføring 1-3 ganger pr. dag er ikke unormalt heller et tegn på en velfungerende tarm. 

Anonymkode: bb188...7d8

• Liker 5
Skrevet

Ok. 
Ikke mye du får gjort med det. Han er et voksent menneske, og må velge både sin diett og sin tilnærmingsmåter helse helt selv. Du er hans likeverdige partner, ikke oppasser, mamma eller eier. Bedre rolleforståelse, Ts, ordner dette helt fint.

Anonymkode: 0b823...5d0

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er ikke en god fordøyelse han har. Hastigheten på spisingen hans, har ikke noe å si. En optimal avføring, er jo en som er fast og fin som etterlater lite rester.

https://mageguiden.no/hva-betyr-baesjen-din/

Vis han gjerne dette bildet og spør hva som passer hans...

bristol scale

Anonymkode: 13935...6b6

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke en god fordøyelse han har. Hastigheten på spisingen hans, har ikke noe å si. En optimal avføring, er jo en som er fast og fin som etterlater lite rester.

https://mageguiden.no/hva-betyr-baesjen-din/

Vis han gjerne dette bildet og spør hva som passer hans...

bristol scale

Jøss, jeg har hatt type 5 og 6 som normal avføring i sikkert ti år. Lurer på hva det kan være da jeg overhode ikke mangler fiber..

Anonymkode: 70290...0c0

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jøss, jeg har hatt type 5 og 6 som normal avføring i sikkert ti år. Lurer på hva det kan være da jeg overhode ikke mangler fiber..

Kanskje du mangler de gode bakteriene i tarmene dine. Kanskje det går for fort gjennom deg? Prøvd med mais og sett hvor lang tid det tar før det kommer ut?

IBS også. Mange går udiagnosert lenge. Det er mange grunner.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke normalt men føler mange menn ikke vil ha hjelp til mageproblemer. I tillegg kan jo enkelte få lite energi, bli irriterte osv fordi magen ikke fungerer men fremdeles føle "skammen med tarmen" 

Anonymkode: 23a4a...839

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står at du kan mangle fiber. Jeg har 1-7 bæsjer, jeg er alltid spent på hva neste avføring viser. Har IBS som slår ut ved stress og slitenhet, samt matvarer som blant annet løk, melk og svinekjøtt (skinke går bra).

Anonymkode: 74a5c...c50

Skrevet

Mange får tustet til fordøyelsen etter antibiotikakur uten idoform eller annet i tillegg 

Anonymkode: 23a4a...839

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du mangler de gode bakteriene i tarmene dine. Kanskje det går for fort gjennom deg? Prøvd med mais og sett hvor lang tid det tar før det kommer ut?

IBS også. Mange går udiagnosert lenge. Det er mange grunner.

Ja kanskje det. De gangene jeg spiser mais tar det vel i underkant av ett døgn før det er ute igjen. Vet ikke om det er normalt?

Skrevet

Du gjør hans problem til ditt, og det er veldig menneskelig.

Anonymkode: ebab3...692

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...