AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #21 Skrevet 28. september 2020 Kanskje det er flere foreldre i klassen som føler det som deg og dere kan bli enig om at alle får lik spille tid, selvfølgelig alltid noen som får mer eller mindre men er kanskje lettere hvis det er flere som har det likt så man slipper å føle at barnet er utenfor. Anonymkode: f85ad...1eb
lady90 Skrevet 28. september 2020 Forfatter #22 Skrevet 28. september 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det er flere foreldre i klassen som føler det som deg og dere kan bli enig om at alle får lik spille tid, selvfølgelig alltid noen som får mer eller mindre men er kanskje lettere hvis det er flere som har det likt så man slipper å føle at barnet er utenfor. Anonymkode: f85ad...1eb Tror de fleste har resignert. Hadde noen slike avtaler i 4.klasse men det sklei ut med en gang. Noen fikk spille mer fordi de trente mer osv osv.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #23 Skrevet 28. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sjeldent sett barn som sitter helt «STILLE» når de spiller, spesielt Fortnite. Det er ikke uvanlig at de blir veldig gira, og spiller med ‘hele kroppen’ med å bevege seg mye og sprette litt opp av stolen i ny og ne når de vinner noe bra eller klarer challenges osv, hendene er høyt og lavt, spretter opp for å etterligne dansene til karakterene i spillet osv. Jeg har sett mange gutter på den alderen som gamer, da jeg har en sønn selv og de bruker å samles hele kompisgjengen hvor de gamer sammen og det er overhodet ikke sammenlignbart med slik stillesitting som du skisserer. Hva tenker du om barn som er f.eks sjakkspillere da, som bruker mye tid på å spille sjakk? Er det også bekymringsverdig? Jeg har en datter som alltid har elsket å tegne, perle og bygge lego. Hun kan sitte i flere timer i sin egen verden og storkoser seg med slike type aktiviteter, samtidig som hun også er ute hver dag for å leke, aktiviseres og får stimuleres fysisk og mentalt. Men det må jo være fryktelig bekymringsverdig at hun kan sitte «STILLE» i ro? Anonymkode: 02170...c45 Joda, du kan jo selvsagt forsvare deg og leve i troen på at dette er " fysisk aktivitet". Og således dempe din bekymring. Min demper du ikke. Jeg jobber som fysioterapeut og utviklingen er særdeles skremmende. Mange av dagens 20-åringer har en fysisk form som mange 70-åringer. Det er rein fakta! Det handler ikke bare om utholdenhet, men vel så mye om balanse, styrke, smidighet. Alt dette må bygges opp, helst, i barne og ungdomsår. Hvordan tror du dette blir når disse er 40,50,60? Man kan gjerne begynne å trene heftig, men tar det som regel ikke igjen. Det er jo ikke sikkert at dine barn er blant de verste, men barn trenger mye bevegelse, mye mer enn mange tror. Som foreldre har man veldig stor påvirkning på hvordan bsrna får det som voksne. Det handler ikke bare om den psykologiske og emosjonelle utviklingen, men også om den fysiske. Paradokset i dag er at veldig mange er ekstremt opptatt av at barna må trygges, ikke være redde, få den emosjonelle støtten osv, og dette er vel og bra altså, men så klarer den samme foreldregenerasjonen å rett og slett glemme "legemet" til barna. Den som faktisk skal påse at barnet kan puste, gå, reise seg selv, bære...osv.. Anonymkode: 56949...28a 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #24 Skrevet 28. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde du reagert likt om gutten pleide å spille brettspill og sosialisere med familien 3-4 timer daglig? Han spiller fotball minst fire ganger i uka, tror ikke det foreligger grunn til bekymring. Anonymkode: c8465...689 Ja, om han satt 3-4 timer med dere og spilte brettspill hver dag ville jeg ha reagert. Mest sannsynlig ville han ha trekt ut av huset og møtt venner. Jeg sier ikke at det er lett å sette grenser ved spilletid, men det er de voksne som bestemmer. Dersom hele klassen ble samlet og alle foreldre ville vedta at det ble ett helt år spillefritt. Ingen barn fra klassen skulle spille. Mest sannsynlig ville du ha rekt tommelen opp og syntes at forslaget var fantastisk! Anonymkode: 56949...28a
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #25 Skrevet 29. september 2020 Haha, gaming er så stusselig, stakkars unger, sitte der og få belønningssenteret i hjernen uopphørlig stimulert og massert, som hamstre foran kokaindispenseren i laboratoriet. Og de stusselige foreldrene som liksom skal forsvare det, det er jo så sosialt a gitt, stirre på skjermen i ensomt felleskap i hver ledige time av dagen! Men det er jo forståelig, de sitter der vel selv mens de klamrer seg fast til de små skjermene sine som om det var det kjæreste de eide. Nei, sann mine ord, dette blir generasjon ADHD, sosial fobi, incel, spilleavhengig, nakkeprolaps, selvskading, stillesittende fysiognomisk kollaps! Anonymkode: ea32d...c4a 2
lady90 Skrevet 29. september 2020 Forfatter #26 Skrevet 29. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, gaming er så stusselig, stakkars unger, sitte der og få belønningssenteret i hjernen uopphørlig stimulert og massert, som hamstre foran kokaindispenseren i laboratoriet. Og de stusselige foreldrene som liksom skal forsvare det, det er jo så sosialt a gitt, stirre på skjermen i ensomt felleskap i hver ledige time av dagen! Men det er jo forståelig, de sitter der vel selv mens de klamrer seg fast til de små skjermene sine som om det var det kjæreste de eide. Nei, sann mine ord, dette blir generasjon ADHD, sosial fobi, incel, spilleavhengig, nakkeprolaps, selvskading, stillesittende fysiognomisk kollaps! Anonymkode: ea32d...c4a Av ren nysgjerrighet lurer jeg på om du har barn i samme alder, og hva de driver med? Jeg spør fordi jeg skulle ønske min ikke var så fokusert på gaming men det er ikke så lett
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #27 Skrevet 29. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, gaming er så stusselig, stakkars unger, sitte der og få belønningssenteret i hjernen uopphørlig stimulert og massert, som hamstre foran kokaindispenseren i laboratoriet. Og de stusselige foreldrene som liksom skal forsvare det, det er jo så sosialt a gitt, stirre på skjermen i ensomt felleskap i hver ledige time av dagen! Men det er jo forståelig, de sitter der vel selv mens de klamrer seg fast til de små skjermene sine som om det var det kjæreste de eide. Nei, sann mine ord, dette blir generasjon ADHD, sosial fobi, incel, spilleavhengig, nakkeprolaps, selvskading, stillesittende fysiognomisk kollaps! Anonymkode: ea32d...c4a Jaja, spiller det så stor rolle? Vi skal alle dø og når vi er døde så betyr ikke livet vi levde en dritt. Da vet vi ikke om at vi levde et lusent eller godt liv. Når bevisstheten er borte så spiller det null rolle om man levde et patetisk liv. Anonymkode: e2691...72a
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #28 Skrevet 29. september 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaja, spiller det så stor rolle? Vi skal alle dø og når vi er døde så betyr ikke livet vi levde en dritt. Da vet vi ikke om at vi levde et lusent eller godt liv. Når bevisstheten er borte så spiller det null rolle om man levde et patetisk liv. Anonymkode: e2691...72a Du kan selvsagt se det på den måten, men helsen til barnet ditt er essensielt for å mestre livet. Tror du automatisk at trygdeordninger vil være like gode i fremtiden? Når barnet ditt har både nakkeproblemer, hodepine, påtroppende demens, og ligger der og trenger støtte fra staten. Ikke ta det for gitt. Det viktigste foreldre kan gjøre er vel å skape barn med sterk fysisk og psykisk helse, slik at de kan være selvdrevne så lenge de må. Anonymkode: 56949...28a
mssi Skrevet 29. september 2020 #29 Skrevet 29. september 2020 Vår 9 åring er veldig glad i skjermtid (TV+spill). Hos oss har vi rett og slett innført maks 30 min skjermtid man-tor. Skjermtiden får de bruke før eller etter lekser. I helgene får de bruke mer tid på skjerm hvor det ikke er satt begrensning. Begge barna har x 3 aktiviteter iløpet av uken også. Vi ønsker ikke at våre barn skal bruke tid foran skjerm, etter å ha innført disse reglene er barna ute hele dagen med andre venner, vi må rett og slett ut og lete etter de når det er tid for kveldsstell. Barna er kjempe fornøyd og vi som foreldre er glad vi tok «kampen» mot skjermbruk.
lady90 Skrevet 29. september 2020 Forfatter #30 Skrevet 29. september 2020 38 minutter siden, mssi skrev: Vår 9 åring er veldig glad i skjermtid (TV+spill). Hos oss har vi rett og slett innført maks 30 min skjermtid man-tor. Skjermtiden får de bruke før eller etter lekser. I helgene får de bruke mer tid på skjerm hvor det ikke er satt begrensning. Begge barna har x 3 aktiviteter iløpet av uken også. Vi ønsker ikke at våre barn skal bruke tid foran skjerm, etter å ha innført disse reglene er barna ute hele dagen med andre venner, vi må rett og slett ut og lete etter de når det er tid for kveldsstell. Barna er kjempe fornøyd og vi som foreldre er glad vi tok «kampen» mot skjermbruk. Problemet her er at alle vennene også spiller og ikke er ute og han gidder ikke å leke ute alene. Hender jo innimellom at se går ut en tur men da er det for å spille fotball de dagene det ikke er organisert trening
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #31 Skrevet 29. september 2020 Har selv en på 10 år som bruker noen timer hver dag på skjerm. Han bruker enda mer tid på fotball utendørs hver dag. Det viktigste er at de holder seg aktiv . Ser ikke at det skal være noe forskjell på å sitte i ro å game kontra å tegne, leke med lego osv. Mange år siden barnet mitt "lekte seg" .Tror nok jeg brukte mer tid på tv,film og supernintendo da jeg var på samme alder. Ingen av oss er eller har vært overvektig. Det viktigste er å finne en balanse. Anonymkode: d8027...763
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #32 Skrevet 29. september 2020 1 time siden, mssi skrev: Vår 9 åring er veldig glad i skjermtid (TV+spill). Hos oss har vi rett og slett innført maks 30 min skjermtid man-tor. Skjermtiden får de bruke før eller etter lekser. I helgene får de bruke mer tid på skjerm hvor det ikke er satt begrensning. Begge barna har x 3 aktiviteter iløpet av uken også. Vi ønsker ikke at våre barn skal bruke tid foran skjerm, etter å ha innført disse reglene er barna ute hele dagen med andre venner, vi må rett og slett ut og lete etter de når det er tid for kveldsstell. Barna er kjempe fornøyd og vi som foreldre er glad vi tok «kampen» mot skjermbruk. Applaus til dere! Glad for å lese at det er flere foreldre der ute som ser hvorfor det er viktig å sette grenser for skjermbruk og har god effekt! Min erfaring er den samme. Når vi innførte begrensninger så begynte barnet i mye større grad å gå ut på eget initiativ, og har blitt mer flink til å finne på ting selv. Den kreative delen av hjernen har våknet til live. Jeg håper på en nasjonal oppvåkning blant dagens foreldre, og at flere stikker fingrene i jorden og innser hva for mye skjerm gjør med barna i dag. Det er virkelig synd i barna som ikke har foreldre som bryr seg om å begrense skjermtid. Man vet ikke hvordan dette slår ut på dem i voksen alder. Men etter det lille jeg har sett, har jeg ikke troen på at det blir noe bra. Noen barn tåler skjerm bedre enn andre barn også! Anonymkode: 56949...28a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå