Gå til innhold

Jeg drikker for mye

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg drikker for mye alkohol. Før kunne jeg kjøpe 1 øl til fotballkampen. Det går ikke lenger.
Den ene ølen ble til en flaske vin på en lørdagskveld (som ikke høres farlig ut i seg selv). Jeg tåler lite og kan fint drikke meg glad-full på en flaske vin på 13-14%. Etter den flaska var det ut på byen for å ta en øl eller to. Før drakk jeg hver lørdag.
Nå kan jeg fort kjøpe en sixpack med øl midt i uka, ta en flaske vin, eller kanskje en whisky om jeg er skikkelig nedfor.

Før drakk jeg 1 gang i uka (og selv da følte jeg at jeg hadde problemer, selv om jeg ofte kun drakk 1 flaske vin og et par øl). Nå kan jeg drikke alt i fra 1 til 3 ganger i uka. Hvis jeg har en hendelse på jobb som jeg går og tenker mye på (f.eks om jeg har fått kjeft av kunde, hvis det har skjedd noe sjefen ikke er fornøyd med osv), drar jeg til butikken etter jobb og trøster meg med en sixpack for å glemme det som har skjedd på jobb.

Klarte til og med å blacke ut på en jobbfest for ikke så lenge siden. Forrige uke drakk jeg en sixpack på tirsdag, pluss at jeg kjøpte en 0,70 liter whisky på fredag (hvor jeg drakk halvparten på fredag, og halvparten på lørdag). Kunne fint ha drukket nå også, men jeg har hatt selvkontroll i dag og latt være å handle.

Hvis jeg drakk sprit før, klarte jeg ikke å drikke på flere uker. Mens nå kan jeg fint drikke flere dager på rad. Jeg sier gang på gang til meg selv: "Nå må jeg slutte å drikke, for det blir veldig dyrt i lengden!". Så klarer jeg meg kanskje noen dager uten alkohol, før jeg plutselig får en "unnskyldning" for å drikke. Bruker det som en slags medisin for å rømme fra det virkelige liv i noen timer. Men dette går ikke lenger. Jeg er nødt til å slutte, men aner ikke hvordan. 

Noen her som har vært i gjennom det samme?

Anonymkode: 3ab86...504

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går gjennom det nå, drikker mye for å få dagen til å gå raskere og for å føle meg vel. Drikker trolig 3-5 ganger i uka, jeg vil slutte, men det er vanskelig når man er ensom og går gjennom mye motgang. Tenker å snakke med legen angående dette og har time hos psykiater i morgen. Tror første man gjør er å innrømme at det påvirker deg og vær åpen til de aller nærmeste. 

Litt rart å si men jeg er takknemlig for åpenheten din på kg, man føler seg litt mindre alene. 

Anonymkode: 1b7f5...40e

• Liker 2
Skrevet

Jup. Jeg er i det samme. Bare at jeg drikker ikke mye som deg men tar litt alkohol også litt weed. 

Har feire denne uka ,korona stoppa alle reiseplaner så alternativt plan ble sex,drugs & rock'n'roll hele uka. Krangla med dama på lørdag så sex delen ble erstattet med alkohol. 

Tenker ,fuck it. Lever bare en gang.

Har levd sånn i siste 2-3-4 år ,mer eller mindre hver dag. Xtra heftig i helgene.

🍻

Anonymkode: a2aef...001

Skrevet

Meg over. 

Vil slutte og endre meg men får det ikke til. 2-3 dager tops så tilbake. 

Anonymkode: a2aef...001

Skrevet

Hvis du skulle sluttet å drikke, hvordan ville du ha gjort det?

Anonymkode: 3d99b...5f6

Skrevet

Håper dere vil lykkes med å endre livsstil ♥️

Jeg hadde en foreldre med alkoholproblemer, og vet det er tungt for både misbruker og pårørende. 

Anonymkode: 4e31a...446

Skrevet

Bare at du faktisk selv innser at du er på vei inne i ett dårlig mønster er et utrolig godt utgangspunkt og perfekt mulighet til å gjøre noe med det! Har dessverre lite tips å komme med, men håper du lykkes ☺️

Anonymkode: a0dd3...8cc

Gjest Blondie65
Skrevet

Det å innrømme at man har et problem er første steg på veien mot endring.

Neste steg er å erkjenne at man trenger hjelp. Her er noen som kan hjelpe:

Blåkors

Mestringshusene

Rustelefonen

Det å snakke med fastlege eller psykolog er også et viktig steg. men kanskje et veldig stort et? 

Jeg ønsker dere lykke til.

Skrevet

Alkoholsug, du er avhengig. Det suget etter alkohol kommer ikke til å gå bort av seg selv. Fastlege nå før det blir så ille at du dreper hjernen eller leveren din. Unnskyldninger og "nå skal jeg gå 2 uker uten alkohol" er bare tull og selvbedrag. Med en gang du setter den ene ølflaska til leppene klarer du ikke la vere drikke deg dritings igjen. Alkoholisme kommer snikende på den måten. 

Anonymkode: d52c2...e44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...