Gå til innhold

Gamle mynter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har samlet på gamle mynter. Har hatt de noen tiår, i gamle bokser. Angrer nå, da de er blitt litt "skitne", I svart, grønt, brunt belegg. Begynte å samle da jeg var 12-13 år, så jeg visste ikke bedre ift oppbevaring. Tror at siden jeg har lagt de i boks så har de enkelte dessverre slitt hverandre ut. 

Vurderer å kjøpe pussemidler for disse. Spørsmålet er om jeg BØR gjøre det? Ødelegger jeg myntene ved å pusse de, går de ned i verdi? De er sikkert ikke verdt alt verden, enda i hvertfall, men jeg tenker å ha de i noen tiår til, så kan ungene arve de, om de ønsker. Myntene er fra 1910-1990, de fleste fra tidlig 1900-tallet. 

Dere som samler på mynter, hva gjør dere. 

Anonymkode: e3652...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For all del - man skal aldri, aldri pusse en gammel mynt da dette ødelegger myntens originale tilstand, og reduserer verdien til de grader. Det er iallfall det jeg har hørt.

Men hvis det er snakk om helt ekstreme situasjoner, kan det kanskje gjøre unntak; gå gjerne til Samlerforum - det er mange erfarne myntsamlere der som kan gi råd om det meste.

Anonymkode: a5a9b...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2020 den 13.03, AnonymBruker skrev:

Jeg har samlet på gamle mynter. Har hatt de noen tiår, i gamle bokser. Angrer nå, da de er blitt litt "skitne", I svart, grønt, brunt belegg. Begynte å samle da jeg var 12-13 år, så jeg visste ikke bedre ift oppbevaring. Tror at siden jeg har lagt de i boks så har de enkelte dessverre slitt hverandre ut. 

Vurderer å kjøpe pussemidler for disse. Spørsmålet er om jeg BØR gjøre det? Ødelegger jeg myntene ved å pusse de, går de ned i verdi? De er sikkert ikke verdt alt verden, enda i hvertfall, men jeg tenker å ha de i noen tiår til, så kan ungene arve de, om de ønsker. Myntene er fra 1910-1990, de fleste fra tidlig 1900-tallet. 

Dere som samler på mynter, hva gjør dere. 

Haakon opp til 1919 er sølvmynter, med unntak av 1, 2 og 5 øre som er av bronse. Hovedregelen er at du ikke skal pusse mynter.

På https://norgesmynter.no/ kan du se om noen av myntene er sjeldne, verdien på myntene som vises der er meget optimistiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynter fra 1900-tallet må være ekstremt pene for å være verdt noe som helst. Dvs de må se ut som om de kommer rett ut fra myntpressa. 

Anonymkode: fe7af...63b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Mynter fra 1900-tallet må være ekstremt pene for å være verdt noe som helst. Dvs de må se ut som om de kommer rett ut fra myntpressa. 

Anonymkode: fe7af...63b

Med visse unntak: En 2-øre 1917 eller 1968, 5-øre 1918 eller 1945 og 50-øre 1945 (zink, ikke den med hull) er verdt noe uansett hvor dårlig kvaliteten enn måtte være.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her 

Jeg avventer pussing og rengjøring. Min eldste mynt fra forrige århundre er fra 1924, har dog en1 krona fra 1881 med Oscar II. Litt usikker på om det er verdt noe, etter dog morsomt å eie gamle mynter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her 

Jeg avventer pussing og rengjøring. Min eldste mynt fra forrige århundre er fra 1924, har dog en1 krona fra 1881 med Oscar II. Litt usikker på om det er verdt noe, etter dog morsomt å eie gamle mynter. 

Alltid greit å ikke gjøre feil som ikke kan gjøres om.

Men verdien av myntene er dessverre kanskje ikke den helt store - 1-krona med Oscar II er en svensk sølvmynt fra unionstiden som er mindre verdt enn den norske, og 1924-myntene med hull i vanlig brukskvalitet er verdt omtrent det som står på mynten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alltid greit å ikke gjøre feil som ikke kan gjøres om.

Men verdien av myntene er dessverre kanskje ikke den helt store - 1-krona med Oscar II er en svensk sølvmynt fra unionstiden som er mindre verdt enn den norske, og 1924-myntene med hull i vanlig brukskvalitet er verdt omtrent det som står på mynten.

Regnet ikke med at jeg satt på gullgruve heller. Begynte sånn smått å samle på mynter og frimerker på begynnelsen av 90-tallet, både norske og utenlandske. Så har jeg ikke rørt dem på over 25 år. Det var gøy å finne dem igjen. 

Nei, barna og barnebarna for få de. De syns sikkert det er gøy å få gamle mynter, som er både 100-150-200 år gamle. Verdifulle eller ei. 

😋😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2020 den 21.14, AnonymBruker skrev:

...

Nei, barna og barnebarna for få de. De syns sikkert det er gøy å få gamle mynter, som er både 100-150-200 år gamle. Verdifulle eller ei. 

😋😋

Da kan jeg svare for de fremtidige barn og barnebarn: Nei. 

Jeg arvet en haug med gamle mynter. De var verdt tilsammen en hundrings. Helt uinteressant å ha gamle penger.

Anonymkode: 764f0...74c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan jeg svare for de fremtidige barn og barnebarn: Nei. 

Jeg arvet en haug med gamle mynter. De var verdt tilsammen en hundrings. Helt uinteressant å ha gamle penger.

Anonymkode: 764f0...74c

Vil du selge? Jeg syns det er gøy ihvertfall. Jeg har gamle mynter, både norske og fra  én av kolonien til Storbritannia.  De eldste fra begge steder er nå 130-150 år gamle. Den utenlandske er verdt noen tusen i lokalvaluta. Pengene jeg her og nå ikke trenger. Begynte å samle for 35-40 år siden og akkurat fant de igjen. 

Så jeg kan overlate til mine barn, som kan overlate de videre. De ligger pent i albumet nå ihvertfall. Så får fremtiden vise. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vil du selge? Jeg syns det er gøy ihvertfall. Jeg har gamle mynter, både norske og fra  én av kolonien til Storbritannia.  De eldste fra begge steder er nå 130-150 år gamle. Den utenlandske er verdt noen tusen i lokalvaluta. Pengene jeg her og nå ikke trenger. Begynte å samle for 35-40 år siden og akkurat fant de igjen. 

Så jeg kan overlate til mine barn, som kan overlate de videre. De ligger pent i albumet nå ihvertfall. Så får fremtiden vise. 

Sorry gikk litt fort i hoderegning. Mente selvsagt 30-35 år. Jeg tok vare på de aller første i 88-89, men for alvor fra 99-91. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...