Gå til innhold

Har barnehage og permisjon samtidig.

Fremhevede innlegg

Skrevet
23 timer siden, ~white lady~ skrev:

Tenker det er greit. Rolig tilvenning, korte dager. 
Her var mannen permittert fra jobb når minste begynte i bhg, og han tok seg god tid med levering og henting. Kjekt for de små med litt avveksling i hverdagen, og om man har mulighet til å gi de en myk start så er det jo bare flott!

Nei, dette er for pappaens behov, ikke for barnets behov.

23 timer siden, Maleficenta skrev:

Åh er så lei av disse barnehage svartmalerne altså.. Og ts har ikke tenkt å ha ungen der mye. Bare noen dager innimellom og myk start

Du har 0 peiling på bhg. "Noen dager innimellom" er fint for en 4 åring, ikke en baby som trenger rutiner og stabilitet. 

Bhg er et ok alternativ når foreldre må på jobb, ikke fordi pappa heller vil drive med hobbyer.

23 timer siden, ~white lady~ skrev:

Mange ettåringer trives i barnehagen. Det kan fort bli kjedelig hjemme, med mindre man er flink til å aktivere barnet. De leker ikke så mye sammen med andre barn enda, men observerer og lærer. 
Så, korte dager i en god bhg med gode pedagoger kan være både positivt og stimulerende for ettåringen. 

Ingen ettåringer har det bedre i bhg enn hjemme.

Og hvis det er realiteten, er det bekymringsverdig. En 1 åring har behiv for bleieskift, kos, mat, sove og litt lek. Er dette uoverkommelig for en nornal forelder? Eller må man sende barnet i bhg slik at barnet må dele dette med 3 andre små barn på 1 voksen?

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joa, men vi har gammelt hus og her må vi ta litt og litt. Må blant annet legge gulv og nytt tak på et rom så minste får eget soverom. Har ikke tenkt å ha barnet der mandag-fredag. Men heller 2-4 dager, hvor vi kommer 12 f eks og henter 15 sammen med resten. Og så skal vi være til min bror i 14 dager i mellom nov og desember.

Jobber medleverturnus, så jeg har faktisk dem muligheten ellers også. Men det kan hende du har noe rett her.

Anonymkode: 14e68...83b

Overhode ikke greit. 

Dette blir alt for ustabilt, lite rutine og uforutsigbart for barnet. Attpåtil skal dere ta bsrnet ut av bhg i 2 uker, for så å starte på en ny tilvenning når barnet skal i bhg igjen? For det er det det i praksis blir. 

Stakkars barn som har en så egoistisk pappa. Dette burde dere virkelig tenkt på før babyen kom!

Det burde faen meg være søknad om å få barn 

Anonymkode: e6eac...9c4

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har 0 peiling på bhg. "Noen dager innimellom" er fint for en 4 åring, ikke en baby som trenger rutiner og stabilitet. 

Bhg er et ok alternativ når foreldre må på jobb, ikke fordi pappa heller vil drive med hobbyer.

Og hvis det er realiteten, er det bekymringsverdig. En 1 åring har behiv for bleieskift, kos, mat, sove og litt lek. Er dette uoverkommelig for en nornal forelder? Eller må man sende barnet i bhg slik at barnet må dele dette med 3 andre små barn på 1 voksen?

Overhode ikke greit. 

Dette blir alt for ustabilt, lite rutine og uforutsigbart for barnet. Attpåtil skal dere ta bsrnet ut av bhg i 2 uker, for så å starte på en ny tilvenning når barnet skal i bhg igjen? For det er det det i praksis blir. 

Stakkars barn som har en så egoistisk pappa. Dette burde dere virkelig tenkt på før babyen kom!

Har null peil om barnehager ja. Må gjelde alle det da siden det vanlige er å begynne det året man fyller ett eller er ett. Et fåtall som begynner senere enn det. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Har null peil om barnehager ja. Må gjelde alle det da siden det vanlige er å begynne det året man fyller ett eller er ett. Et fåtall som begynner senere enn det. 

Og det er fordi foreldre må tilbake i jobb.

Og nei, ingen 1 åringer har behiv for bhg. Så man sender ikke en ettåring i bhg med mindre det er nødvendig (som jo er jobb)

• Liker 2
Skrevet

Vel, dersom jeg hadde vært din samboer hadde jeg flydd i taket av et slikt forslag! Slik at jeg helt seriøst hadde tenkt at jeg selv var en idiot som i det hele tatt fikk barn med deg. 

Punkt 1: Et barn på knapt 1 år har absolutt ikke noe behov for barnehage. Null, nada niks. For så små barn er det kun «oppbevaring» mens foreldrene er på jobb. Det barnet har behov for er mammaen og pappaen sin; Trygge voksne med et ledig fang. Ikke å være en av fjorten småbarn som skal passes av 3 voksne. 

Punkt 2: Du er frikjøpt fra jobb for å ta vare på barnet ditt, og skape en trygg og god tilknytning til den lille. IKKE for å pusse opp huset! Dersom du «ikke har tid» til å pusse opp ellers; Tough luck! Da får dere spare litt til og leie inn håndtverkere (de ukene dere skal på besøk hos din bror høres ut som et utmerket tidspunkt å gjøre dette på) 

Punkt 3: Å ha barnet i barnehagen «noen timer her og der» for å gi en «myk start» kan virke mot sin hensikt. Da blir det en ny tilvenning og helt nye rutiner hver gang barnet er i barnehagen, og barnet rekker aldri å gjøre seg helt trygg på verken de voksne eller barna. De fleste barnehager har også kjernetid, noe som betyr at barna må være der en del timer i strekk, så å levere barnet i «et par timer» fungerer ikke. 

Skjerp deg!

Anonymkode: fa701...5a5

• Liker 3
Skrevet

Dette er for øvrig enda en grunn til at den utvidede pappakvoten er helt på trynet. Hvor mange mødre er det som leverer babyen sin i barnehagen i flere måneder fordi de vil gjøre andre ting ? Gjerne sett opp mot hvor mange mødre som tar ulønnet permisjon etter betalt foreldrepermisjon fordi de ikke makter å skilles fra babyen sin så tidlig (både pga. amming og tilknytning) 

• Liker 3
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

I sånne tilfeller jeg forbanna over dagens permisjonsordning, som er så lite fleksibel. Her er det tydelig at mor skulle fått dine uker, når du heller vil pusse opp enn å være med barnet ditt. Vær takknemlig for at barnet ditt ikke må begynne så tidlig i bhg. Greit å begynne litt før for en lengre tilvenning, men flere måneder før når du er i pappaperm? Nei fy! Oppussingen går nok ikke fra deg, men det gjør den spesielle tiden som du og ditt barn kan dele sammen.

Anonymkode: 19e8e...065

Mtp at han starter så  sent har nok mor valgt ulønnet permisjon.

Anonymkode: 5108c...64c

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Joa, men vi har gammelt hus og her må vi ta litt og litt. Må blant annet legge gulv og nytt tak på et rom så minste får eget soverom. Har ikke tenkt å ha barnet der mandag-fredag. Men heller 2-4 dager, hvor vi kommer 12 f eks og henter 15 sammen med resten. Og så skal vi være til min bror i 14 dager i mellom nov og desember.

Jobber medleverturnus, så jeg har faktisk dem muligheten ellers også. Men det kan hende du har noe rett her.

Anonymkode: 14e68...83b

Det der høres ikke bra ut for barnet.

Anonymkode: 5108c...64c

Skrevet

Vi hadde samme dilemma, måtte ta imot barnehageplassen da ungen ble ett år selv om vi hadde ordna det så vi kunne ha ham hjemme til han var 1,5. Det fungerte kjempebra å være hjemme når vi hadde folk rundt oss som og var hjemme, barselgrupper og venner og sånn. Men så begynte alle de andre ungene i barnehagen. I disse coronatider var alle de åpne barnehagene stengt, alle andre aktiviteter var avlyst, og vi hadde ingen verdens ting å gjøre. Det tok et par uker, så starta vi med barnehage. Mini er der 4-5 dager i uka, fra ca 9-14, og sover fra 12-14. Pappaen har endret permisjonen sin så han har fri to dager i uka fram til jul, så en dag i uka fram til mars eller noe. Vi har og fleksitid, så ungen får korte dager. Vi har en overraskende selvstendig unge, som elsker folk og at det skjer noe. For all del, vi kunne gått hjemme alene fram til jul, men vi syns denne løsningen fungerer ganske bra. Barnehagen melder om en glad gutt som trives, og pappaen får tatt inn litt i hjemmet. Ja faktisk, han gjør ting i hjemmet! Og så leverer han sent og henter tidlig. Og jobber litt. 

Folk må gjerne bli rasende og påstå at vi er dårlige foreldre/mennesker, men det er helt greit. Vi prioriterer familien, og at alle aspekter ved familien skal ha det bra. Minste får masse ekstra tid hjemme med far, men får og være rundt andre barn, og hjemmet vårt får litt nødvendig pleie. 

Hadde det vært flere små i området, eller åpen barnehage hadde vært et alternativ så hadde vi kanskje valgt annerledes. Men nå er det som det er, og når alle trives er det jo ingen grunn til å klage? Vi kjenner barnet vårt best, og gjør det beste for vår situasjon, på samme måte som at TS gjør det. 

Anonymkode: 0093d...978

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde samme dilemma, måtte ta imot barnehageplassen da ungen ble ett år selv om vi hadde ordna det så vi kunne ha ham hjemme til han var 1,5. Det fungerte kjempebra å være hjemme når vi hadde folk rundt oss som og var hjemme, barselgrupper og venner og sånn. Men så begynte alle de andre ungene i barnehagen. I disse coronatider var alle de åpne barnehagene stengt, alle andre aktiviteter var avlyst, og vi hadde ingen verdens ting å gjøre. Det tok et par uker, så starta vi med barnehage. Mini er der 4-5 dager i uka, fra ca 9-14, og sover fra 12-14. Pappaen har endret permisjonen sin så han har fri to dager i uka fram til jul, så en dag i uka fram til mars eller noe. Vi har og fleksitid, så ungen får korte dager. Vi har en overraskende selvstendig unge, som elsker folk og at det skjer noe. For all del, vi kunne gått hjemme alene fram til jul, men vi syns denne løsningen fungerer ganske bra. Barnehagen melder om en glad gutt som trives, og pappaen får tatt inn litt i hjemmet. Ja faktisk, han gjør ting i hjemmet! Og så leverer han sent og henter tidlig. Og jobber litt. 

Folk må gjerne bli rasende og påstå at vi er dårlige foreldre/mennesker, men det er helt greit. Vi prioriterer familien, og at alle aspekter ved familien skal ha det bra. Minste får masse ekstra tid hjemme med far, men får og være rundt andre barn, og hjemmet vårt får litt nødvendig pleie. 

Hadde det vært flere små i området, eller åpen barnehage hadde vært et alternativ så hadde vi kanskje valgt annerledes. Men nå er det som det er, og når alle trives er det jo ingen grunn til å klage? Vi kjenner barnet vårt best, og gjør det beste for vår situasjon, på samme måte som at TS gjør det. 

Anonymkode: 0093d...978

Nettopp! 

• Liker 1
Skrevet

Nei det syns jeg faktisk ikke er greit. At man bruker en måned overgang for lang tilvenning - ok. Men hele pappapermen? For at du skal pusse opp? Nei... Da kan du heller ta en måned pappaperm nå, med tilvenning i barnehage, og så en pappapermdag i uka (det barnet er HJEMME) i flere månede til permen er brukt opp. 

Pappapermen er der for at dere skal knytte bånd og ta din del av permisjonen. Når mor er uenig i ditt forslag bør du lytte til det. Her har hun gått hjemme og aktivisert barnet (også i koronatid!) og gjort sitt beste, og så skal du sende barnet i barnehagen når det endelig er din tur?? 

Skrevet

Kan være greit å holde ungen hjemme nå, høstbølge med korona rett rundt hjørnet, lett at ungen tar med seg smitte hjem.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Overhode ikke greit. 

Vel.
Her har de fått bhg plass fra oktober for å være sikker på at de har en plass til barnet når faren må tilbake på jobb i januar. Helt greit, mange må gjøre det sånn. 
Samtidig bor de i et gammelt hus som må pusses opp. 
Jeg forstår godt hvorfor faren i dette tilfellet lufter muligheten til å benytte seg av bhg plassen noen timer i uka, til å få gjort unna ting i hjemmet. Det betyr faktisk at mesteparten av tiden er ettåringen sammen med familien sin, så tilknytningen til faren vil nok ikke bli nevneverdig skadelidende. 
De har også to andre barn å ta hensyn til, og det sier seg selv at det er lettere å renovere et tomt hus på dagtid enn lørdags ettermiddag med 3 unger i huset. 

Ser likevel poenget angående pappapermisjon=fokus på barnet, man har ikke fri fra jobb for å holde på med andre prosjekter, og uforutsigbare dager for barnet. Skal ettåringen i bhg bør det være på et hensiktsmessig tidspunkt, og innenfor kjernetida. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, dersom jeg hadde vært din samboer hadde jeg flydd i taket av et slikt forslag! Slik at jeg helt seriøst hadde tenkt at jeg selv var en idiot som i det hele tatt fikk barn med deg. 

Punkt 1: Et barn på knapt 1 år har absolutt ikke noe behov for barnehage. Null, nada niks. For så små barn er det kun «oppbevaring» mens foreldrene er på jobb. Det barnet har behov for er mammaen og pappaen sin; Trygge voksne med et ledig fang. Ikke å være en av fjorten småbarn som skal passes av 3 voksne. 

Punkt 2: Du er frikjøpt fra jobb for å ta vare på barnet ditt, og skape en trygg og god tilknytning til den lille. IKKE for å pusse opp huset! Dersom du «ikke har tid» til å pusse opp ellers; Tough luck! Da får dere spare litt til og leie inn håndtverkere (de ukene dere skal på besøk hos din bror høres ut som et utmerket tidspunkt å gjøre dette på) 

Punkt 3: Å ha barnet i barnehagen «noen timer her og der» for å gi en «myk start» kan virke mot sin hensikt. Da blir det en ny tilvenning og helt nye rutiner hver gang barnet er i barnehagen, og barnet rekker aldri å gjøre seg helt trygg på verken de voksne eller barna. De fleste barnehager har også kjernetid, noe som betyr at barna må være der en del timer i strekk, så å levere barnet i «et par timer» fungerer ikke. 

Skjerp deg!

Det er ikke 14 barn på 3 voksne?? Her har de minste kun vært 2 barn per voksen. Når jeg var på tilvenning med siste mann var jeg ikke bekymret i det hele tatt. De ansatte er flotte, varme og kjærlige voksne. Ikke det minste i tvil om at barnet mitt har det fint i bhg. Det eneste jeg godt kunne tenkt meg var å ha mer fleksibel arbeidstid, så jeg kunne hentet tidligere.

Anonymkode: 93ea8...da9

Skrevet

Mannen min gjorde det samme. Leverte barnet i barnehagen under pappapermisjonen for å pusse opp (og slappe av?) mens jeg som virkelig ville være hjemme med barnet måtte presse meg selv på jobb med klump i halsen. Det var sårt. Det er 6 år siden og er fortsatt bitter når jeg blir påminnet det 😐 Vær med barnet ditt! Tilvenning på slutten er imidlertid innafor 

Anonymkode: 6c6c2...f98

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...