Gå til innhold

Har barnehage og permisjon samtidig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet har fått barnehage plass i oktober og blir 1 år nå i oktober. Jeg er da i pappapermisjon til januar. Jeg er litt usikker på når det er greit å la ungen begynne i barnehagen?

For min egen del hadde det vært kjekt å la ungen være i barnehagen litt, da jeg har mye oppussing og slikt å gjøre hjemme. Kan jo ikke engang male noe når man har ungene hjemme. Har barnehage i november for å sikre plass til etter nyttår. Beste for ungen er sikkert å være hjemme lengst mulig, men er det noe i veien for å la han begynne noen dager i oktober?

Mora mener det er uhørt men jeg har ikke tenkt å hatt ungen der hver dag og litt rolig tilvenning synes jeg er ok. Og det er høst noe som betyr virus i fleng= alle tre ungene kommer til å være hjemme i tur og orden anyways.

Anonymkode: 14e68...83b

Skrevet

Du må ta plassen i bruk innen et visst tidspunkt - så det er nok bare å kjøre på med oppstart. Hør med styrer i barnehagen 😊

For så vidt greit å ha god tid til tilvenning

Anonymkode: 17317...3d5

• Liker 5
Skrevet

Vi startet barnehage siste måneden av pappapermisjon. Da var barnet der hver dag hvorav 1,5 timer var våkentid og så sov barnet der i to timer. 3,5 timer totalt. Pappaen holdt da på med oppussing og slikt som var hensiktsmessig for familien. 

Anonymkode: 144fa...ec5

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes du i hvertfall bør ha ungen hjemme i oktober og november, du skal bygge bånd med ungen, ikke pusse opp.

Anonymkode: 65088...d6f

• Liker 15
Skrevet

Hva??? Sende ettåringen i barnehage, til tross for at du er i permisjon? For meg høres det ikke klokt ut. Det er i såfall ikke for barnets beste. Blir trist når jeg leser slik. 

Anonymkode: 19e8e...065

• Liker 17
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barnet har fått barnehage plass i oktober og blir 1 år nå i oktober. Jeg er da i pappapermisjon til januar. Jeg er litt usikker på når det er greit å la ungen begynne i barnehagen?

For min egen del hadde det vært kjekt å la ungen være i barnehagen litt, da jeg har mye oppussing og slikt å gjøre hjemme. Kan jo ikke engang male noe når man har ungene hjemme. Har barnehage i november for å sikre plass til etter nyttår. Beste for ungen er sikkert å være hjemme lengst mulig, men er det noe i veien for å la han begynne noen dager i oktober?

Mora mener det er uhørt men jeg har ikke tenkt å hatt ungen der hver dag og litt rolig tilvenning synes jeg er ok. Og det er høst noe som betyr virus i fleng= alle tre ungene kommer til å være hjemme i tur og orden anyways.

Tenker det er greit. Rolig tilvenning, korte dager. 
Her var mannen permittert fra jobb når minste begynte i bhg, og han tok seg god tid med levering og henting. Kjekt for de små med litt avveksling i hverdagen, og om man har mulighet til å gi de en myk start så er det jo bare flott!

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva??? Sende ettåringen i barnehage, til tross for at du er i permisjon? For meg høres det ikke klokt ut. Det er i såfall ikke for barnets beste. Blir trist når jeg leser slik. 

Åh er så lei av disse barnehage svartmalerne altså.. Og ts har ikke tenkt å ha ungen der mye. Bare noen dager innimellom og myk start

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange ettåringer trives i barnehagen. Det kan fort bli kjedelig hjemme, med mindre man er flink til å aktivere barnet. De leker ikke så mye sammen med andre barn enda, men observerer og lærer. 
Så, korte dager i en god bhg med gode pedagoger kan være både positivt og stimulerende for ettåringen. 

• Liker 3
Skrevet

Korte dager og lang tilvenning er jo fantastisk å ha muligheten til, så ser absolutt ikke noe problem med det 😊

Noen steder får man ikke ha en plass stående uten å bruke den i det heletatt, selv om man betaler. 

• Liker 3
Skrevet

Noen dager her og der er ikke anbefalt. Det kan gjøre innkjøring vanskelig. Men fint med lang tilvenning og permisjon da 

Anonymkode: 5108c...64c

• Liker 7
Skrevet

Kjenner ei som hadde barnet i barnehagen mange måneder. Det var så fint å ha forlenget barnehage tilvenning sa hun, men barnet gikk der jo 8 timer hver dag, mens hun selv sov eller dyrket hobbyen sin. Når permisjonen hennes var over klaget hun seg. Det var då dårlig her i Norge at vi ikke hadde lenger permisjonstid- stakkars barna må vite. Sett i det perspektivet er det mer fornuftig i ditt tilfelle da du tenker å bruke tiden til noe produktivt, men anbefaler deg å tenke deg om en ekstra gang. For det er kun nå du har mulighet til å være i permisjon og ha mye tid sammen med barnet ditt og det er helt uvurdelig. Oppussing kan man alltids ta senere, men barna vokser så altfor fort opp.

Anonymkode: b02d6...eb6

• Liker 8
Skrevet

Hva er vitsen med at fedre har permisjon når alt de ønsker å gjøre er å drive oppussing istedet for å ta seg av barnet? 

Kan like greit FJERNE pappapermisjonen først som sist.

Anonymkode: f74a8...589

• Liker 10
Skrevet

Hensikten med foreldrepermisjon er jo at forelderen skal være sammen med barnet. Jeg synes forsåvidt det er helt greit at barnet starter i barnehagen rundt 1 års alder, men det har ingen hensikt å ha foreldrepermisjon samtidig. Det heter FORELDREpermisjon for en grunn. Det er ikke en betalt oppussings-ferie.

Du frarøver barnet den tiden han/hun trenger for å knytte tette bånd med deg. Det skaper et sub-optimalt utgangspunkt for fremtiden, for dere alle tre.

Du kan heller ha gradert permisjon, så kan barnet være i barnehage f.eks. 4 dager i uka, og hjemme sammen med deg 1 dag i uka. Eller du kan jobbe 5-timersdager og levere sent/hente tidlig. Da får barnet korte dager lenge, som er supert.

Oppussing kan du gjøre i helger eller kvelder eller la det vente til en annen gang.

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ei som hadde barnet i barnehagen mange måneder. Det var så fint å ha forlenget barnehage tilvenning sa hun, men barnet gikk der jo 8 timer hver dag, mens hun selv sov eller dyrket hobbyen sin. Når permisjonen hennes var over klaget hun seg. Det var då dårlig her i Norge at vi ikke hadde lenger permisjonstid- stakkars barna må vite. Sett i det perspektivet er det mer fornuftig i ditt tilfelle da du tenker å bruke tiden til noe produktivt, men anbefaler deg å tenke deg om en ekstra gang. For det er kun nå du har mulighet til å være i permisjon og ha mye tid sammen med barnet ditt og det er helt uvurdelig. Oppussing kan man alltids ta senere, men barna vokser så altfor fort opp.

Anonymkode: b02d6...eb6

Joa, men vi har gammelt hus og her må vi ta litt og litt. Må blant annet legge gulv og nytt tak på et rom så minste får eget soverom. Har ikke tenkt å ha barnet der mandag-fredag. Men heller 2-4 dager, hvor vi kommer 12 f eks og henter 15 sammen med resten. Og så skal vi være til min bror i 14 dager i mellom nov og desember.

Jobber medleverturnus, så jeg har faktisk dem muligheten ellers også. Men det kan hende du har noe rett her.

• Liker 2
Skrevet

Du er frikjøpt fra jobb for å passe ditt barn, ikke pusse opp hjemme.

Anonymkode: e4479...02b

• Liker 8
Skrevet

I sånne tilfeller jeg forbanna over dagens permisjonsordning, som er så lite fleksibel. Her er det tydelig at mor skulle fått dine uker, når du heller vil pusse opp enn å være med barnet ditt. Vær takknemlig for at barnet ditt ikke må begynne så tidlig i bhg. Greit å begynne litt før for en lengre tilvenning, men flere måneder før når du er i pappaperm? Nei fy! Oppussingen går nok ikke fra deg, men det gjør den spesielle tiden som du og ditt barn kan dele sammen.

• Liker 7
Skrevet

Hadde å syns det var helt uhørt hvis min mann tenkte sånn. Du har permisjon for å tilbringe tid med barnet, ikke for å drive med oppussing, dine egne hobbyer etc 

Anonymkode: 7d4cc...922

• Liker 5
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joa, men vi har gammelt hus og her må vi ta litt og litt. Må blant annet legge gulv og nytt tak på et rom så minste får eget soverom. Har ikke tenkt å ha barnet der mandag-fredag. Men heller 2-4 dager, hvor vi kommer 12 f eks og henter 15 sammen med resten. Og så skal vi være til min bror i 14 dager i mellom nov og desember.

Jobber medleverturnus, så jeg har faktisk dem muligheten ellers også. Men det kan hende du har noe rett her.

Det tror jeg ikke du får "lov til" av personalet. De vil helst at barna er der i kjernetiden. Mellom 12 og 15 er det lite vits i barnehage, for da sover de.. Det barnet da vil få med seg er restene av lunsjen, hektisk periode med bleieskift og legging, og så sove et par timer før hun blir vekket av personale som hun har fått alt for lite tid til å bli helt trygg på, før ettermiddagsmaten og frukt. Skal du ha henne der ville jeg heller levert minsten med resten, og så heller hente etter lunsj. Da har du noen timer om formiddagen, og du kan kanskje trille hjem så barnet får duppen sin, og da har du jo også ledige hender mens barnet sover. 
Men jeg er helt enig med resten her. Staten betaler deg ikke for å være hjemme og pusse opp. Det er misbruk av velferdssystemet, og blir det mange nok som snylter og misbruker så mister vi goder. Og det går utover ditt eget barn, som skulle vært hjemme med pappa.

• Liker 5
Skrevet

Jeg blir drittprovosert på din samboers vegne. Her har HUN brukt sin permisjonstid på å ta seg av barnet, og så skal du bruke din permisjonstid, som hun da heller kunne fått og brukt til det den er ment for, på å pusse opp og være alene? 

Anonymkode: b4802...467

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...