Gå til innhold

Bør jeg lage dessert?

Fremhevede innlegg

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kaffe skal ikke serveres til dessert. Dessertvin til dessert. Men et godt kompromiss er å droppe dessert og servere litt god sjokolade og kaffe. 

Anonymkode: 0e3f9...1af

Jeg har bodd mange år i Frankrike og er godt kjent med kaffe etter desserten.

Jeg pleier også i blant å servere dessertvin, men setter også kaffe og digéstif på bordet samtidig, folk har ulike preferanser, og de aller fleste nordmenn liker kaffe til desserten, selv om de også skulle ønske dessertvin.

Men det er kanskje ikke vits i å ta helt av med heller i forhold til spørsmålet fra trådstarter, som faktisk bare gjaldt dessert eller ikke. ;) 

Anonymkode: c8604...3ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 minutter siden, lemoncake skrev:

Litt enig her, men vet at noen er vant med det. Min familie er ikke vant med kaffe til dessert, men svigers er det. Kaffen ble etterlyst en gang. Prøver å huske på det nå, men er vokst opp med at vi flytter oss til sofa etter middag og dessert, så serverer vi kaffen der. Restauranter serverer kaffe til dessert. Så det er forskjellig praksis.

De serverer kaffe FØR dessert til og med, slik at den enten er oppdrukket eller kald før man faktisk får desserten på bordet. Muligens for at man skal bruke penger på en kopp til? En uskikk er det i hvert fall. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De serverer kaffe FØR dessert til og med, slik at den enten er oppdrukket eller kald før man faktisk får desserten på bordet. Muligens for at man skal bruke penger på en kopp til? En uskikk er det i hvert fall. 

Det er jo bare å be om kaffe til desserten.

Skrevet

Jeg har både vært middagsgjest og hatt gjester uten dessert. Men det har vært mer avslappet hverdagsmiddag. Jeg ville ikke reagert om dere ikke serverte dessert i helgen heller. Men det er vel ganske vanlig ja.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du. Det går helt fint an å si at du venter med kaffe til desserten altså! Husk at du er gjest som betaler for servering. Du har noe du skulle sagt! Beste som er, er at gjester sier fra, spør om råd og kommer med ønsker 👍

Skrevet

26 minutter siden, Perseus skrev:

Det er jo bare å be om kaffe til desserten.

Hvis man på forhånd vet at det vil være sånn, ja. Litt vanskelig når den bare dukker opp lenge før, man kan jo heller ikke vite når man får kaffe at det skal komme til å gå feks 20 minutter til før desserten kommer. 

Men det var bare en betraktning altså, sånn siden temaet kom opp.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke noe forskjellig fra å servere dessert da?

Vi bruker også hele kvelden når vi har middagsgjester, men ved bordet, med god tid mellom hver rett (har behagelige spisestuestoler med god stopping), og når vi kommer til desserten lager vi selvsagt også kaffe.

Hvorfor er kaffe selvsagt? En god dessertvin er fantastisk. Deretter kaffe.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man på forhånd vet at det vil være sånn, ja. Litt vanskelig når den bare dukker opp lenge før, man kan jo heller ikke vite når man får kaffe at det skal komme til å gå feks 20 minutter til før desserten kommer. 

Men det var bare en betraktning altså, sånn siden temaet kom opp.

Har alltid lært meg til å si en kaffe til desserten.

Skrevet
8 minutter siden, Brunello skrev:

:roll:  

KG på sitt beste.

Skrevet
11 minutter siden, Brunello skrev:

Fint å kjøre på dessertvin, da 🙂 

Skrevet

For hundrede gang: Ja, jeg vet at man kan servere dessertvin til dessert. Jeg er matnerd og vingeek og jeg serverer selv mange retters middager og i det hele tatt.

Men nå var svaret mitt som alle skal kverulere på til en annen bruker som mente det var bedre med lefser og kaffe ved salongbordet enn dessert (da føltes liksom ikke det å foreslå dessertvin til som et alternativ).

Og dette postet jeg altså i en tråd der en person på rundt 25 spør om hun bør servere dessert til middagsgjestene sine eller ikke, og lurer på hva som er vanlig. Da føles det liksom heller ikke så konstruktivt å svare at "ikke bare MÅ du servere dessert, men du må selvsagt også ha dessertvin, ellers blir det helt under pari lzm".

Ok? :engel: 

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, Brunello said:

Hvorfor er dessertvin fantastisk? Hva om de som kommer på besøk er avholds? Torrlagte alkoholikere? Man vet aldri! (Nei, jeg er egentlig ikke serøs, men du er bare så sykt snobbete til tider!)

Til ts: Jeg, helt personlig, syns det er kjempegodt med dessert, om det så bare er en boks med is fra butikken. Jeg koser meg med dessert, nesten uansett hva det måtte være, så kjør på, lag et eller annet, det blir sjelden feil! Og lykke til med middagen!

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Brunhilde skrev:

Hvorfor er dessertvin fantastisk? Hva om de som kommer på besøk er avholds? Torrlagte alkoholikere? Man vet aldri! (Nei, jeg er egentlig ikke serøs, men du er bare så sykt snobbete til tider!)

Til ts: Jeg, helt personlig, syns det er kjempegodt med dessert, om det så bare er en boks med is fra butikken. Jeg koser meg med dessert, nesten uansett hva det måtte være, så kjør på, lag et eller annet, det blir sjelden feil! Og lykke til med middagen!

Dessertvin er fantastisk fordi det er veldig godt. Dersom gjesten er avholds serverer man selvsagt ikke dessertvin til vedkommende. 

• Liker 1
Skrevet

Litt dessert er godt. Du behøver ikke, men det er koselig og godt med litt dessert. Så er det hyggelig.

Noen ganger har jeg laget sjokolademousse i hver sitt dessertglass /skål på forhånd. Deilig.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å sitte ved bordet en hel kveld er så plagsomt, uansett hvor god stopping det er så er sånne stoler helt rette i ryggen, klarer nesten ikke gå når jeg endelig skal reise meg igjen. Her har vi også dessert, ofte sammen med kaffe en god stund etter maten.

Anonymkode: 35413...6a8

Jeg syns ikke det er plagsomt. Jeg syns det er koselig. I er godt middagsselskap kan jeg sitte ved bordet i timesvis. Middag, god vin, dessert og kaffe og masse prating og kos. I min omgangskrets er det helt vanlig, og et middagsselskap kan gjerne vare fra 7/8-2/3 på natten om selskapet er godt. Jeg har aldri hørt noen klage på at det er plagsomt og at de ikke klarer å reise seg igjen, uavhengig hvor vi har vært og hvordan stolene har vært.

Så ts, server gjerne dessert ved bordet etter middag. 

Anonymkode: 4e788...ffb

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, lemoncake skrev:

Litt enig her, men vet at noen er vant med det. Min familie er ikke vant med kaffe til dessert, men svigers er det. Kaffen ble etterlyst en gang. Prøver å huske på det nå, men er vokst opp med at vi flytter oss til sofa etter middag og dessert, så serverer vi kaffen der. Restauranter serverer kaffe til dessert. Så det er forskjellig praksis.

Nei, det er feil. https://www.aftenposten.no/reise/i/rA8AVm/tre-ting-du-absolutt-ikke-maa-gjoere-neste-gang-du-spiser-ute

Anonymkode: 0e3f9...1af

• Liker 1
Skrevet

I vennegjengen er det ikke vanlig. Vi har heller snacks og godteri senere på kvelden. I familiebesøk har vi oftest dessert eller kake. Trenger ikke være noe voldsomt og er jo mulig å kjøpe noe du ikke trenger å forberede. Da kan du høre om de har lyst på, ikke alle er glad i søtt. F.eks is og bær. 

Anonymkode: 34820...6aa

Skrevet

Så ubehagelig når folk kommer med desserten som de selvsagt har brukt masse tid på å lage. Jeg hater alt av dessert. Sier selvsagt ingenting, bare trykker i meg så lite jeg kan uten at det virker frekt. Smiler og skryter litt. Men tvangsforing av dessert ødelegger egentlig hele måltidet for meg. 

Mye bedre å servere kaffe og litt smågreier, hvor det virkelig er 100% valgfritt om man tar eller ikke. Da får de som vil ha og de andre slipper. 

Anonymkode: 153bb...a5a

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ubehagelig når folk kommer med desserten som de selvsagt har brukt masse tid på å lage. Jeg hater alt av dessert. Sier selvsagt ingenting, bare trykker i meg så lite jeg kan uten at det virker frekt. Smiler og skryter litt. Men tvangsforing av dessert ødelegger egentlig hele måltidet for meg. 

Mye bedre å servere kaffe og litt smågreier, hvor det virkelig er 100% valgfritt om man tar eller ikke. Da får de som vil ha og de andre slipper. 

Anonymkode: 153bb...a5a

Det er særdeles uvanlig å hate alt av dessert. Om ikke, så hadde ikke dessert vært så alminnelig. Verden kan ikke tekkes den lille minoriteten. Det er også rimelig barnslig å ikke greie å spise normal mat. Man trenger ikke å like det så godt, men voksne folk spiser det de serveres med mindre de er allergiske.

Endret av Gjest

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...