AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #1 Skrevet 27. september 2020 Hei! Jeg skal få middagsbesøk neste helg, noe jeg sjeldent får. Jeg har endelig funnet ut hva jeg skal servere som hovedrett, men ble plutselig usikker på om det er normalt eller ikke å servere dessert. Hva pleier dere å gjøre? Hvis det er av betydning så er det to stk som kommer og vi er alle mellom 25 og 30 år Anonymkode: b2264...5f1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #2 Skrevet 27. september 2020 Dessert til middagsgjester hører med - jeg blir skuffet uten, og lager også dessert til helgemiddagene helt uten at vi har gjester. En bedre middag med god vin til bør avsluttes med noe søtt og litt kaffe - jo bedre hovedretten er, dess mer får jeg lyst på dessert. Anonymkode: c8604...3ca 2
lemoncake Skrevet 27. september 2020 #3 Skrevet 27. september 2020 Alle liker vel litt dessert? Men det må ikke være så veldig fancy. Kommer litt an på besøket tenker jeg. Men hvis du har lyst å lage noe som garantert faller i smak, så kan du jo lage panna cotta. Kan lages dagen før. vi hat brukt denne oppskrift tidligere og den er god: https://www.detsoteliv.no/oppskrift/panna-cotta-med-jordbaercoulis 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #4 Skrevet 29. september 2020 Vi har som regel ikke dessert, men serverer "noe godt" til kaffe en stund etter middagen. Mye hyggeligere, synes vi. Greit å la middagen få synke, sette seg i sofaen, og så heller ha plass til søtsaker og kaffe når middagen har fått tid til å synke litt. Anonymkode: 53991...bfc 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #5 Skrevet 29. september 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har som regel ikke dessert, men serverer "noe godt" til kaffe en stund etter middagen. Mye hyggeligere, synes vi. Greit å la middagen få synke, sette seg i sofaen, og så heller ha plass til søtsaker og kaffe når middagen har fått tid til å synke litt. Anonymkode: 53991...bfc Det er jo ikke noe forskjellig fra å servere dessert da? Vi bruker også hele kvelden når vi har middagsgjester, men ved bordet, med god tid mellom hver rett (har behagelige spisestuestoler med god stopping), og når vi kommer til desserten lager vi selvsagt også kaffe. Anonymkode: c8604...3ca 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #6 Skrevet 29. september 2020 Det er jo godt med et søtt punktum etter middag 🙂. Behøver ikke å være noe innviklet. Jeg bruker ofte friske bær med vaniljesaus/is, eller en god fruktsalat. Fromasj med jordbærbiter i er også godt (lager av pakker med pulvergele og krem). Anonymkode: 0b5d4...5a0 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 29. september 2020 #7 Skrevet 29. september 2020 Jeg hadde ikke reagert om jeg ikke fikk dessert.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #8 Skrevet 29. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke noe forskjellig fra å servere dessert da? Vi bruker også hele kvelden når vi har middagsgjester, men ved bordet, med god tid mellom hver rett (har behagelige spisestuestoler med god stopping), og når vi kommer til desserten lager vi selvsagt også kaffe. Anonymkode: c8604...3ca Å sitte ved bordet en hel kveld er så plagsomt, uansett hvor god stopping det er så er sånne stoler helt rette i ryggen, klarer nesten ikke gå når jeg endelig skal reise meg igjen. Her har vi også dessert, ofte sammen med kaffe en god stund etter maten. Anonymkode: 35413...6a8 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #9 Skrevet 29. september 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har som regel ikke dessert, men serverer "noe godt" til kaffe en stund etter middagen. Mye hyggeligere, synes vi. Greit å la middagen få synke, sette seg i sofaen, og så heller ha plass til søtsaker og kaffe når middagen har fått tid til å synke litt. Anonymkode: 53991...bfc Er ikke det selve definisjonen på dessert? Noe søtt etter middag..?🤨 Uansett...TS, jeg hadde laget dessert. Har sjelden opplevd en invitasjon til middag, som ikke inkluderte dessert. Anonymkode: 6f98f...002 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #10 Skrevet 29. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å sitte ved bordet en hel kveld er så plagsomt, uansett hvor god stopping det er så er sånne stoler helt rette i ryggen, klarer nesten ikke gå når jeg endelig skal reise meg igjen. Her har vi også dessert, ofte sammen med kaffe en god stund etter maten. Anonymkode: 35413...6a8 Det er mye mer plagsomt å måtte flytte til sofagruppe synes jeg - bryter opp stemningen mye mer, og dessuten er det mer ubehagelig å spise skikkelig ved et salongbord. Man kan jo likevel gå litt til og fra spisebordet om alle rettene serveres der, kanskje gå en tur ut om noen røyker osv. Smak og behag. Anonymkode: c8604...3ca 1
Hasselnøtter Skrevet 29. september 2020 #11 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å sitte ved bordet en hel kveld er så plagsomt, uansett hvor god stopping det er så er sånne stoler helt rette i ryggen, klarer nesten ikke gå når jeg endelig skal reise meg igjen. Her har vi også dessert, ofte sammen med kaffe en god stund etter maten. Anonymkode: 35413...6a8 Jeg synes oftest at det er så hyggelig å sitte rundt spisebordet at det nesten er irrelevant hvilke stoler folk har. Stemningen er (i de middagene jeg har vært i) alltid best rundt spisebordet. Ja til dessert, og ja til litt tid mellom hovedretten og desserten. Men du trenger ikke nødvendigvis stresse med desserten, lag heller noe enkelt. Selv ferdig sjokoladepudding er jo godt. 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #12 Skrevet 29. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke det selve definisjonen på dessert? Noe søtt etter middag..?🤨 Uansett...TS, jeg hadde laget dessert. Har sjelden opplevd en invitasjon til middag, som ikke inkluderte dessert. Anonymkode: 6f98f...002 Dessert serveres rett etter middag, i samme måltidet. Vi venter en time eller to etter vi har gått fra bordet. Så nei, det er noe godt til kaffen, ikke som en del av et fler-retters måltid. Jeg er vant til at man stort sett aldri serverer dessert, men gjør det sånn som oss. Tanten min er eneste jeg blir invitert til som har dessert - og i tillegg har hun da kaffe og noe godt etterpå. Anonymkode: 53991...bfc 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #13 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mye mer plagsomt å måtte flytte til sofagruppe synes jeg - bryter opp stemningen mye mer, og dessuten er det mer ubehagelig å spise skikkelig ved et salongbord. Man kan jo likevel gå litt til og fra spisebordet om alle rettene serveres der, kanskje gå en tur ut om noen røyker osv. Smak og behag. Anonymkode: c8604...3ca Man spiser ikke skikkelig ved salongbordet... Til kaffen serverer man typisk kake, bolle, lefse, noe som man enten kan holde i hånden med asjett under, eller så der det jo null stress å holde kakefatet i hånden mens man sitter i sofaen. Det er ikke kniv-og-gaffel-mat eller is/annet man må lene seg over fatet for å spise man serverer til kaffen. Jeg er helt uenig. Jeg synes det er ubehagelig å måtte sitte ved spisebordet hele kvelden. Mye heller sitte i en god sofa, enn fem-seks timer i strekk på en spisebordstol. Anonymkode: 53991...bfc 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #14 Skrevet 29. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dessert serveres rett etter middag, i samme måltidet. Vi venter en time eller to etter vi har gått fra bordet. Så nei, det er noe godt til kaffen, ikke som en del av et fler-retters måltid. Jeg er vant til at man stort sett aldri serverer dessert, men gjør det sånn som oss. Tanten min er eneste jeg blir invitert til som har dessert - og i tillegg har hun da kaffe og noe godt etterpå. Anonymkode: 53991...bfc Ja? Et måltid når vi har middagsgjester varer oftest fra 19 til midnatt, om vi har 3-4 retter. Det går minst et par timer, ofte mer, mellom at vi serverer hovedretten og desserten. Systemet du beskriver er sånn mine foreldre og deres generasjon gjør det. Anonymkode: c8604...3ca 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #15 Skrevet 29. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man spiser ikke skikkelig ved salongbordet... Til kaffen serverer man typisk kake, bolle, lefse, noe som man enten kan holde i hånden med asjett under, eller så der det jo null stress å holde kakefatet i hånden mens man sitter i sofaen. Det er ikke kniv-og-gaffel-mat eller is/annet man må lene seg over fatet for å spise man serverer til kaffen. Jeg er helt uenig. Jeg synes det er ubehagelig å måtte sitte ved spisebordet hele kvelden. Mye heller sitte i en god sofa, enn fem-seks timer i strekk på en spisebordstol. Anonymkode: 53991...bfc For meg er det du beskriver her kaffemat etter søndagsmiddag hjemme hos mor eller bestemor, ikke noe man serverer jevnaldrende venner man har bedt til middag en fredags- eller lørdagskveld. Det er liksom en helt annen type anledning. Anonymkode: c8604...3ca 2
lemoncake Skrevet 29. september 2020 #16 Skrevet 29. september 2020 Tenkte litt på at dette også kan komme litt an på hva du serverer og om det er snakk om lørdagskveld eller en søndagsmiddag. Jeg tenker da på om det serveres type pizza, taco eller tapas en lørdagskveld og om det er tenkt å sette godteri og chips på bordet etterpå, eller kanskje litt ost og kjeks. Da trenger du ikke dessert. Serverer du feks biff-middag, eller det er snakk om søndagsmiddag, så ville kanskje en dessert høre med.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #17 Skrevet 29. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke noe forskjellig fra å servere dessert da? Vi bruker også hele kvelden når vi har middagsgjester, men ved bordet, med god tid mellom hver rett (har behagelige spisestuestoler med god stopping), og når vi kommer til desserten lager vi selvsagt også kaffe. Anonymkode: c8604...3ca Nei, kaffe skal ikke serveres til dessert. Dessertvin til dessert. Men et godt kompromiss er å droppe dessert og servere litt god sjokolade og kaffe. Anonymkode: 0e3f9...1af 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #18 Skrevet 29. september 2020 Dessert er alltid godt, men du trenger ikke gjøre det fancy. En god is, vaniljeis med varme skogsbær (kjøp en pakke med ulike bær i frysedisken), sjokoladepudding, karamellpudding, iskake. Anonymkode: 2d9f3...bb3
lemoncake Skrevet 29. september 2020 #19 Skrevet 29. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, kaffe skal ikke serveres til dessert. Dessertvin til dessert. Men et godt kompromiss er å droppe dessert og servere litt god sjokolade og kaffe. Anonymkode: 0e3f9...1af Litt enig her, men vet at noen er vant med det. Min familie er ikke vant med kaffe til dessert, men svigers er det. Kaffen ble etterlyst en gang. Prøver å huske på det nå, men er vokst opp med at vi flytter oss til sofa etter middag og dessert, så serverer vi kaffen der. Restauranter serverer kaffe til dessert. Så det er forskjellig praksis.
Gjest Skrevet 29. september 2020 #20 Skrevet 29. september 2020 Jeg bruker å lage dessert når jeg inviterer på middag i helgene. Kaffe kan fint serveres til dessert. Dessertvin er for spesielt interesserte. Man skal være rimelig sikker på at vinen passer til retten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå