Gå til innhold

Hund som hater tur

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en gammel pomeranian. 
Hun HATER å gå tur og være ute. Eller, er hele familien på verandaen eller Hagen, så følger hun med. Så problemet er vell at hun liker ikke gå på tur «vekk fra flokken». 

Hun vil ut for å gjøre fra seg, 3 m fra døra, så vil hun inn. Prøver jeg å dra hun med meg, bare legger hun seg ned. 

har prøvet børe henne 100 m, og da vil hun gjerne løpe hjem igjen. Men for en ordentlig tur, kan jeg ikke gå å bære henne i 30 min først 😂 det ser ganske dumt ut også.

godbiter er hun ikke særlig interessert i, uansett om det er leverpostei eller fisk. 

noen som har noe råd eller triks jeg kan prøve ut?

har inne aktiviteter for å få stimuli, men det er jo noe annet med tur å få brukt kroppen litt. Ifølge veterinær er det heller ikke noe galt, hun går og løper helt fint. Er ei spretten liten gammel dame 🙈

Anonymkode: 60ad3...fc2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det fordi hun er redd/usikker? 

Anonymkode: bf5a7...044

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det fordi hun er redd/usikker? 

Anonymkode: bf5a7...044

Nei, er veldig trygg og rolig :) 

Hun ville på tur før, men har blitt mindre og mindre interessert i det etter hvor gammel hun er. Hun er nå 11 år. 

ts

Skrevet

Hva skjer hvis hele "flokken" er med på tur da? 

Anonymkode: 5cb0e...30f

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva skjer hvis hele "flokken" er med på tur da? 

Da følger hun lykkelig etter 😂 men vi kan jo ikke gjøre det på hver tur heller.... 

Skrevet

La henne bare styre det selv. Hun er gammel, og viser at hun ikke lenger ønsker å gå så mye tur. Hun koser seg sammen med dere, og er hun fornøyd med å rusle rundt i hagen, så hadde jeg latt den gamle damen bestemme selv.

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da følger hun lykkelig etter 😂 men vi kan jo ikke gjøre det på hver tur heller.... 

Er det noe hun har begynt med nylig, og ikke ville forlate flokken? 

Hmm.. Hun må jo rett og slett lære seg at det går bra, få noen gode erfaringer, med at flokkem fortsatt er der når hun kommer tilbake. Men det virker jo vanskelig å gjennomføre uten for mye tvang. 

Kanskje du rett og slett må akseptere at hun vil være nær dere hele tiden. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, -Titania- skrev:

La henne bare styre det selv. Hun er gammel, og viser at hun ikke lenger ønsker å gå så mye tur. Hun koser seg sammen med dere, og er hun fornøyd med å rusle rundt i hagen, så hadde jeg latt den gamle damen bestemme selv.

Etter noen tiår som hundeeier er jeg enig. Gamle hunders privilegium er å få gjøre som de vil. Akkurat som mennesker kan de ha smerter som ikke har noen åpenbar årsak eller de ser ganske enkelt ikke vitsen med å "stresse rundt i skog og mark" lenger. Så lenge hun går ut for å gjøre fra seg og virker fornøyd er det bare å la henne gå de turene hun har lyst til og ellers la henne kose seg. 

Endret av Leo
  • Liker 4
Skrevet

Kan det være at hun begynner å få vondt/bli stiv pga alderdom, og det gjør at hun ikke vil gå så mye? 

Jeg synes også hun skal få styre dette selv. Tur skal jo være for hundens del, det har lite for seg å tvinge en gammel hund med ut. Du kan heller aktivisere henne inne eller i hagen med noe hun liker.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke noe problem for meg at hun ikke vil gå tur 😂 tenkte bare for hennes egen del, hunder har jo godt av å gå litt... vil jo ikke at hun skal legge på seg heller, pga lite aktivitet 🙈 

der var ikke noe problem å gå tur før. Men merker at hun har blitt roligere og roligere med årene. Hun er ikke like interessert i andre hunder lenger, det å sniffe på bakken er heller ikke like spennende

hun har operert ut livmoren, kan det ha noe med at andre hunder ikke er like interessant? Hun hadde løpetid helt vanlig  til operasjonen for 1 år siden. 

Tror ikke hun har separasjons angst heller, da vi alle er på jobb ligger hun bare hjemme å sover (kamera). 

Men hun er veldig opptatt av å samle oss når vi er hjemme også. Hvis alle styrer med sitt, kan hun komme å «hente oss» til stua 😂 kommer å små kjefter litt og prøver gjete oss til å sitte i sofaen. Ikke knurring eller noe aggressivt, hun kommer å ser på meg, setter seg 2 meter unna og prøver få meg til å følge etter henne 🙈 

hvis vi alle samles i sofaen for å se noe på TV, er hun STORFORNØYD, sitter å logrer i mellom oss og bare ser på oss 😂 Kanskje henter en leke, legger seg på ryggen og vil ha kos på magen 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble bare litt nysgjerrig på om det gjelder uansett hvem som går tur med henne? Kan det være at det er én i flokken hun vil være nær? 

Skrevet

Min 9-åring har også fått litt spesielle turpreferanser med alderen. Hun synes det er dødskjedelig å gå i det samme området for ofte, så for å få henne med på tur må det være variasjon i hvor vi går. Hun har også et par hat-områder hun aldri vil gå uansett, men grunnen til det er det bare hun selv som vet 🤣 Fysisk er hun i toppform, hun er bare sær.

Ellers er jeg helt uenig i at man bare skal la gamle hunder visne bort. Tvert imot synes jeg det er ekstra viktig å holde eldre hunder i god form, for å forebygge aldersrelaterte plager.

Anonymkode: bcf68...48a

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, lemoncake skrev:

Jeg ble bare litt nysgjerrig på om det gjelder uansett hvem som går tur med henne? Kan det være at det er én i flokken hun vil være nær? 

Det gjelder uansett hvem av oss som går tur 🙈 hun vil være like nær alle sammen, om hun ikke sitter oppi oss og får kos, liker hun å gjerne ligge 1-2 meter unna og sove. Hun elsker selskap og alle (bortsett fra andre hunder, de har hun begynt å ignorere😅)

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ny familieaktivitet 😆

Anonymkode: f17c4...c9c

Gjest Lisa Rowe
Skrevet

I og med at det er snakk om en ganske gammel hund så tenker jeg at du bare burde få la henne styre litt sånn som hun selv vil. Tur er jo hovedsakelig for hundens egen del, så når hun viser klart og tydelig at det ikke er noe hun trives med lengre, så ville jeg heller sett på mulighetene for å aktivisere henne på andre måter. Vi har en hannhund som ikke kan fordra regn, så på regnfulle dager går vi rett og slett bare rett utforbi slik at han får gjort fra seg, også går vi inn igjen og aktiviserer han med lek. 😛

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe problem for meg at hun ikke vil gå tur 😂 tenkte bare for hennes egen del, hunder har jo godt av å gå litt... vil jo ikke at hun skal legge på seg heller, pga lite aktivitet 🙈 

der var ikke noe problem å gå tur før. Men merker at hun har blitt roligere og roligere med årene. Hun er ikke like interessert i andre hunder lenger, det å sniffe på bakken er heller ikke like spennende

hun har operert ut livmoren, kan det ha noe med at andre hunder ikke er like interessant? Hun hadde løpetid helt vanlig  til operasjonen for 1 år siden. 

Tror ikke hun har separasjons angst heller, da vi alle er på jobb ligger hun bare hjemme å sover (kamera). 

Men hun er veldig opptatt av å samle oss når vi er hjemme også. Hvis alle styrer med sitt, kan hun komme å «hente oss» til stua 😂 kommer å små kjefter litt og prøver gjete oss til å sitte i sofaen. Ikke knurring eller noe aggressivt, hun kommer å ser på meg, setter seg 2 meter unna og prøver få meg til å følge etter henne 🙈 

hvis vi alle samles i sofaen for å se noe på TV, er hun STORFORNØYD, sitter å logrer i mellom oss og bare ser på oss 😂 Kanskje henter en leke, legger seg på ryggen og vil ha kos på magen 

Fjerning av livmor kan sette sitt preg på de ja. Naboens jämthundtispe ble meget makelig anlagt etter inngrepet, faktisk så makelig at hun ikke fungerte som jakthund etterpå. Gjelder selvfølgelig ikke alle tisper som fjerner livmoren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...