Gå til innhold

Kunne du brukt en interiørdesigner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er svært interessert i interiør, og kunne tenke meg å ta utdannelse som interiørdesigner eller interiørarkitekt. Men er det i grunnen et marked for jobb innen dette? Jeg bor ikke i eller nært av de største byene i Norge. Finnes det privatpersoner som engasjerer slike, eller er det mest boligstyling for salg det er marked for? Kunne du ha brukt en interiørdesigner? 

Anonymkode: e2828...3e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, absolutt! Men det kommer selvfølgelig an på prisen. Jeg har ikke 50 000 å bruke på det, men 5-20 000 kunne vi klart. Jeg har en alt for tilfeldig stil hjemme. Noe IKEA. Noe arvede designmøbler/håndlagde møbler. En arvet amerikakoffert. Noe funnet på loppis eller auksjoner. En del av det ser gjennomtenkt ut, men slett ikke alt. Skulle likt å få hjelp å få det til å se litt mer gjennomtenkt ut. 

Anonymkode: 081d4...849

Skrevet

Nei, personlig ville jeg ikke ha brukt det.

Anonymkode: 91c18...961

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker det til en hvis grad, dette grunnet min mor er utdannet det så hun for skisse opp alle rom som skal pusses opp hos meg. Endrer alltid noe, men ca 70-80% av det hun tegner opp blir gjennomført. 

Har møtt andre designere via jobb, da jeg er tømrer og kunder hyrer inn via dyre interiørbutikker etc. 

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg synes det er gøy å drive på selv når jeg flytter til et nytt sted. hadde jeg skulle pusse opp et helt hus hadde jeg nok kunnet gjort det for å få tips og inspill til løsninger osv. Hvis det ikke hadde vært for dyrt. 

Jeg føler at mannen i gata er litt for prissensitive for å bruke det. Man bruker gjerne opp hele budsjettet på selve huset/leiligheten og møblene, og trenger ikke en ekstra kostnad på 20-30.000,-.

Anonymkode: 37776...2fa

Skrevet

Jeg hadde brukt det dersom jeg hadde hatt råd. Men det har jeg ikke.

Anonymkode: 614bb...d47

• Liker 2
Skrevet

Nei. Har råd, men liker å velge mine egne ting.

Anonymkode: 4d9cd...597

Skrevet

Hadde jeg hatt råd så ja, jeg er elendig på interiør... men jeg vil gjerne få «mine farger og min stil» selv om jeg ikke aner hvordan jeg skal sette sammen et rom. 

Anonymkode: a86a1...cc0

• Liker 1
Skrevet

Nei, kaster ikke bort penger. Jeg ordner det fint selv.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke :) jeg vil stå for det selv, og klarer fint å innrede slik jeg ønsker. Som ikke er nyeste mote osv.

Anonymkode: b1a6a...2ed

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det har jeg ikke råd til. Hadde jeg hatt et mer spesielt/krevende hus som skulle pusses opp, og samtidig mulighet til å prioritere penger til det ville jeg antakeligvis gjort det. Da ville jeg valgt på bakgrunn av referanser og kompetanse. 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Skrevet

Vi skal bygge hus og jeg kunne godt tenke meg å få noen gode råd om interiøret. Men pris er selvsagt avgjørende. Vi  bor på et mindre sted og om det er noen som driver med sånt her, så er det ikke godt markedsført. Jeg kjenner hvertfall ikke til noen. 

Anonymkode: ad761...3e5

Skrevet

Nei, det setter jeg sammen selv. Jeg ser på inspirasjon på Pinterest for eksempel, og har et klart bilde i hodet for hva slags interiør og farger og løsninger jeg liker og ville hatt, om jeg hadde hatt råd til å pusse opp alt og skifte ut møblementet mitt.

Men møblene mine er kun fire år gamle, så jeg får slite på dem en stund til.

Uansett ville jeg ikke brukt tusenvis av kroner på å få en fremmed person til å tegne opp MITT interiør for meg. Nei. Hun eller han kan ikke vite hva jeg liker, og det ville bare blitt endringer på omtrent alt, sikkert. Bortkastede penger.

Jeg tror det vil bli veldig vanskelig for deg å leve av å være interiørarkitekt i en bygd eller mer ute i geografien. Det blir sannsynligvis for langt mellom kundene, rett og slett, både rent fysisk og i praksis mtp kundeantall.

Skrevet

Nei, kan fint bruke penger på mye tull men en interiørdesigner er vel det siste jeg hadde kommet på å bruke penger på. :P Selvgjort er velgjort.

Men er du flink og på rette stedet så er det sikkert folk som har penger å bruke på slikt. :) 

Skrevet

Har brukt det flere ganger. Hver gang jeg ønsker endringer. Liker å ha det fint, og praktisk, orker ikke å bruke tid på å tenke ut detaljene, om sofaen er for stor/liten. Om gulvet passer til fargen på veggene. Om vi har nok lagringsplass. Og orker i alle fall ikke å finne akkurat det jeg vil ha, eller kjøpe det selv, eller organisere leveranse selv.

Vil ha bilder og tegninger, si ja eller nei, og så er alt på plass noen uker senere. Betaler gjerne en del for det. 

Men bruker de etablerte selskapene, som har gode referanser. Ikke enkeltpersonsforetak og freelancere. 

Anonymkode: c87f4...fab

Skrevet

Jeg tenker dette er for de som har en massevis med penger, ikke for den vanlige mannen i gata. Så nei, jeg hadde ikke brukt penger på det. Men et annet alternativ du har er f.eks å jobbe med teater eller film og drive med set design der. 

Anonymkode: 6b370...9f1

Skrevet

Nei, jeg liker å bruke tid på Pinterest og tenke ut ulike planer. Prosessen er en del av det som er gøy. Med en gang ett prosjekt er ferdig er jeg i gang med neste. Når hele huset er ferdig flytter vi🤣

Anonymkode: e3c39...0c3

Skrevet

Nei. Interiørdesignere er som frisører. Jeg gjør det bedre selv med hjelp av youtube. Alle "designere" jeg har møtt kopierer hverandre rått og følger trendene usa hadde i fjor og kaller det "design". Kopi er ikke design. En ekspert på lyddesign eller lysdesign med gode referanser? Det kunne jeg vurdert. Men av 100 i et yrke er det 1-2 som gjør en så god jobb at de er verdt lønna, så problemet er å finne dem.

Anonymkode: 3584a...04e

Skrevet

Jeg har brukt det, og var veldig fornøyd, bor i Oslo da. Tror du må til en større by for at det skal være marked for det...

Anonymkode: 2082d...ed1

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Interiørdesignere er som frisører. Jeg gjør det bedre selv med hjelp av youtube. Alle "designere" jeg har møtt kopierer hverandre rått og følger trendene usa hadde i fjor og kaller det "design". Kopi er ikke design. En ekspert på lyddesign eller lysdesign med gode referanser? Det kunne jeg vurdert. Men av 100 i et yrke er det 1-2 som gjør en så god jobb at de er verdt lønna, så problemet er å finne dem.

Anonymkode: 3584a...04e

Det er derfor man bør bruke et etablert firma, ikke en som har interiør som hobby. 

Jeg taklet blant annet ikke den skandinaviske stilen eller shabby chick, eller mye annet som har vært trendy disse årene jeg har pusset opp. 

Men jeg samlet bilder fra pinterest, ringet rundt det jeg likte, ba de styre unna Bolia og heller se mot Slettevoll, at jeg ikke hadde noe i mot Ikea. Og enkelte andre ting. Og har utelukkende opplevd dem som helproffe, som først og fremst er ute etter å forstå min smak selv om jeg ikke alltid forstår den selv. 

Anonymkode: c87f4...fab

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...