Bikbokelsker Skrevet 27. september 2020 #21 Skrevet 27. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen med erfaring? Kan man få medisiner i forkant av fødsel hvis man ikke vet om man har det? Evt be om blodprøve tidlig i svangerskapet for å sjekke? Mannen min har det, og jeg vet ikke om jeg er smittet. Aldri hatt noe typisk utbrudd, men sjansen er jo der, selvom vi har vært forsiktige. Dette bekymrer meg veldig med tanke på fødsel. og det bekymrer meg at leger osv tar veldig lett på dette og virker uvitne om risikoen ved herpes og fødsel. Anonymkode: c10a1...feb Du har det helt sikkert. Mange har dette viruset latent og dermed ikke noe utbrudd.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #22 Skrevet 27. september 2020 4 minutter siden, Bikbokelsker skrev: Du har det helt sikkert. Mange har dette viruset latent og dermed ikke noe utbrudd. Det jeg også tror. Men redd jeg ikke får medisiner før det er påvist ved dyrkningsprøve. Anonymkode: c10a1...feb
Bikbokelsker Skrevet 27. september 2020 #23 Skrevet 27. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det jeg også tror. Men redd jeg ikke får medisiner før det er påvist ved dyrkningsprøve. Anonymkode: c10a1...feb Du trenger ikke medisiner før du har aktivt utbrudd. Det er veldig lett å se/kjenne, så da er medisiner bare en telefon unna. - Medisiner hjelper svært lite på utbrudd også. Det eneste de gjør er å forkorte forløpet. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #24 Skrevet 27. september 2020 Dere som er usikre på om dere har herpes fordi samboer har, kan få blodprøve for å avdekke evt. antistoffer før dere skal føde. Anonymkode: eb810...26d 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #25 Skrevet 27. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men da kanskje bare min lege.. Jeg nevnte en bekymring for dette i mitt første svangerskap og legen svarte bare at symptomene er ganske uttalte. Tenkte da ikke mer på det, fikk føde vaginalt og alt gikk fint. Men dette er limt fast i hodet mitt nå, og som du sier: jeg kan bare anta jeg er smittet. vet at kun 3% smittes under fødsel, men er det en risk å ta? Jeg er mest redd for å ha det uten å vite det/ merke det. Anonymkode: c10a1...feb Jeg skjønner at du blir redd, det er jo en skummel sykdom. Jeg får imidlertid inntrykk av at det er det at det har «festet» seg hos deg som er problemet slik det er nå? Altså mer en angst/frykt for en tilstand som er svært sjelden (i enkelte skandinaviske studier nede i 1:35000 nyfødte), uten en realistisk hensyntagen til hvor sjeldent det faktisk er? Risikoen er jo faktisk langt større for intrauterin fosterdød, morkakeløsning, fosterdød under fødselen eller neonatal meningitt, for å nevne noe? Risikoen for vertikal smitte er OPPTIL 3 % gitt at mor har aktivt sekundærutbrudd under selve fødselen, det er altså ikke gjeldende hvis mor er asymptomatisk (da er den laaaangt lavere). Du vet jo ikke om du er smittet, men jeg ville anta det i og med at mannen din er. Et utbrudd merker du, og kan da fint gi beskjed i tide. Retningslinjene sier imidlertid at gravide kvinner som aldri har hatt utbrudd men hvor partner har genital herpes (altså deg), bør testes for antistoffer og HVIS du er negativ, altså ikke er smittet, tilrådes dere å unngå samleie, evt. bruke kondom de siste ukene før fødselen. Så det er helt på sin plass å få det sjekket for din del, men det blir nok ikke aktuelt med hverken profylakse med Valtrex eller alternativ forløsningsmetode med mindre du får utbrudd. Anonymkode: c5b67...f56 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #26 Skrevet 27. september 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at du blir redd, det er jo en skummel sykdom. Jeg får imidlertid inntrykk av at det er det at det har «festet» seg hos deg som er problemet slik det er nå? Altså mer en angst/frykt for en tilstand som er svært sjelden (i enkelte skandinaviske studier nede i 1:35000 nyfødte), uten en realistisk hensyntagen til hvor sjeldent det faktisk er? Risikoen er jo faktisk langt større for intrauterin fosterdød, morkakeløsning, fosterdød under fødselen eller neonatal meningitt, for å nevne noe? Risikoen for vertikal smitte er OPPTIL 3 % gitt at mor har aktivt sekundærutbrudd under selve fødselen, det er altså ikke gjeldende hvis mor er asymptomatisk (da er den laaaangt lavere). Du vet jo ikke om du er smittet, men jeg ville anta det i og med at mannen din er. Et utbrudd merker du, og kan da fint gi beskjed i tide. Retningslinjene sier imidlertid at gravide kvinner som aldri har hatt utbrudd men hvor partner har genital herpes (altså deg), bør testes for antistoffer og HVIS du er negativ, altså ikke er smittet, tilrådes dere å unngå samleie, evt. bruke kondom de siste ukene før fødselen. Så det er helt på sin plass å få det sjekket for din del, men det blir nok ikke aktuelt med hverken profylakse med Valtrex eller alternativ forløsningsmetode med mindre du får utbrudd. Anonymkode: c5b67...f56 Du har nok rett i at jeg har blitt utrolig redd/ nesten litt angst for dette. Jeg var slik etter første var født og, helt hysterisk for at vi skulle få smittet ham via hender/ sengetøy/ osv. snakket da med legen og hun beroliget meg med at god hygiene var godt nok. så jeg er ikke redd for min egen, å få det, kun med tanke på svangerskap og fødsel. Jeg vet veldig mange har det og sjansen for å smitte baby under fødsel er liten. Vet bare ikke helt hvordan å jobbe med denne «angsten». Anonymkode: c10a1...feb
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #27 Skrevet 27. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen med erfaring? Kan man få medisiner i forkant av fødsel hvis man ikke vet om man har det? Evt be om blodprøve tidlig i svangerskapet for å sjekke? Mannen min har det, og jeg vet ikke om jeg er smittet. Aldri hatt noe typisk utbrudd, men sjansen er jo der, selvom vi har vært forsiktige. Dette bekymrer meg veldig med tanke på fødsel. og det bekymrer meg at leger osv tar veldig lett på dette og virker uvitne om risikoen ved herpes og fødsel. Anonymkode: c10a1...feb Det er bare ved selve utbruddet at man må ta keisersnitt. Hvis man har førstegangsutbrudd eller er blant dem som er plaget av sterke hyppige utbrudd er det noe sånt som at man skal ta Valtrex daglig fra og med ca 5 uker før. Usikker på hvordan det er om man aldri har hatt utbrudd. Hvis man derimot for lengst har hatt førstegangsutbrudd og har sjeldent eller aldri utbrudd så trenger man ikke ta noe i forveien, da tar man bare Valtrex når man kjenner at utbruddet er på vei. Man må kun ta KS dersom man har selve utbruddet, altså det synlige, ellers kan man føde vaginalt. Sannsynligheten for at du får det når du skal føde er jo minimal da, og halve Norge går jo rundt med det uvitende.. mange vet ikke engang at man ikke kan føde vaginalt pga det og man blir ikke engang spurt av leger/jordmødre om man har det. Merkelig egentlig. Du kan jo uansett bruke kondom heretter tilfelle du IKKE har det, så slipper du å få et førstegangsutbrudd! Anonymkode: 27a41...482 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #28 Skrevet 27. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg har forstått det er det farligst om fødende mor har førstegangsutbrudd under fødsel. Jeg har hatt dette i mange år og ifølge legene har barnet i magen derfor antistoffer. Likevel vil de helst unngå at jeg har utbrudd under fødsel også mtp at jeg kan få store rifter nedentil. Jeg vil mest sannsynlig insistere på keisersnitt da jeg har hyppige utbrudd. Ville gjort det samme om jeg var deg. Veldig rart ikke det finnes en blodprøve eller noe du kan ta som viser om du har det eller ikke? Hvis ikke du skulle ha det er det vel å bruke kondom eller avstå frem til fødsel så du ikke får det.. Anonymkode: 37140...602 Hun har aldri hatt utbrudd, og vet ikke engang om hun har det. Det er ikke garantert at hun har det selvom noen skriver det. KS er ca det siste man vil dersom det ikke er nødvendig, så ville absolutt ikke insistert på å gjøre det! Altså hallooooo.. halve Norge har det og folk vet ikke engang at de ikke kan føde vaginalt ved utbrudd. Verken leger eller jordmødre spør om man har det, så SÅ farlig er det ikke dersom man ikke plages av utbrudd. Dessuten er det ikke verre enn å ta Valtrex noen uker i forveien om man er veldig hysterisk og forventer å få utbrudd akkurat dagene man føder (hvilket for hennes del er svært usannsynlig). Anonymkode: 27a41...482
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #29 Skrevet 27. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men er det i såfall nok til å få medisiner forebyggende før fødsel? Lurer litt på det.. Anonymkode: c10a1...feb Er du bekymret, ta Valtrex. Men du må ha resept på den da. Anonymkode: 27a41...482
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #30 Skrevet 27. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, men er det i såfall nok til å få medisiner forebyggende før fødsel? Lurer litt på det.. Anonymkode: c10a1...feb Ja. Anonymkode: 27a41...482
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #31 Skrevet 27. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil jo helst føde vaginalt og særlig når jeg ikke engang vet om jeg har det.. hadde man liksom visst så hadde det vært enklere å vite hva man bør gjøre. Skal du ikke gå på forebyggende medisiner før fødsel for å prøve å forhindre utbrudd? Anonymkode: c10a1...feb Du trenger selvsagt IKKE å ta keisersnitt bare fordi «du tror du kanskje har det og kaaaaanskje kan få utbrudd akkurat da». Uansett ville jeg snakket med lege og ikke med kvinneguiden om dette, for her ser jeg du får noen elendige råd, bla rådet om keisersnitt.🤦🏻♀️ Anonymkode: 27a41...482 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #32 Skrevet 27. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har problemer med resepten fordi du ikke har det påvist, så ber du bare din mann skaffe pillene. Jeg bor i utlandet, her er det reseptfritt. Hvis du googler ser du at dette ikke er farlig for deg eller baby så lenge du kun tar det i en kort periode i slutten av svangerskapet. Anonymkode: 25c30...411 Bra tips! Det er ikke farlig å ta det for gravide nei. Anonymkode: 27a41...482
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #33 Skrevet 28. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du trenger selvsagt IKKE å ta keisersnitt bare fordi «du tror du kanskje har det og kaaaaanskje kan få utbrudd akkurat da». Uansett ville jeg snakket med lege og ikke med kvinneguiden om dette, for her ser jeg du får noen elendige råd, bla rådet om keisersnitt.🤦🏻♀️ Anonymkode: 27a41...482 Keisersnitt har aldri vært et ønske uansett og det ønsker unngå så sant det ikke blir absolutt nødvendig der og da, av sikkerhetsmessige årsaker 😊 Anonymkode: c10a1...feb
Sirinna Skrevet 29. september 2020 #34 Skrevet 29. september 2020 På 27.9.2020 den 20.02, AnonymBruker skrev: Hei, du kan ta blodprøve for å sjekke for antistoffer. Når det gjelder fødsel, trenger du på ingen måte ta keisersnitt. Hvis du har herpes, kan du fint ta medisin (valtrex forte) i en uke, kanskje ti dager før fødsel, for å holde unna evt utbrudd som er på vei. Du har rett, konsekvensene ved å ha herpes under fødsel kan være veldig store (og hvem vil vel gi babyen herpes..!), enig at leger tar litt lett på det. Men valtrex i en periode før er godkjent, og løser problemet. lykke til. Anonymkode: 25c30...411 Dette!
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #35 Skrevet 30. september 2020 På 27.9.2020 den 19.53, AnonymBruker skrev: Ja, men er det i såfall nok til å få medisiner forebyggende før fødsel? Lurer litt på det.. Anonymkode: c10a1...feb Ja, det skal være nok. I tillegg vil jordmor følge med om hun ser sår under fødsel, så veldig dumt om du barberer deg og blir nuppete..... Anonymkode: 44800...32e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå