AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #1 Skrevet 27. september 2020 Jeg skal flytte. Har hatt nav garanti fram til nå, er 24 . Har nå uføre og fått spart på litt. Dette skal jeg legge i depositum. Har ikke jobb nå per tidspunkt men skal få jeg jobb etterhvert som jeg har etablert jeg litt på nyttcsred. Men ja har gjeld. Vil så veldig gjerne flytte likevel da men har ikke nok lenger til p kjøpe så må leie men om huseier kredittsjekker neh får heg sjdri det - leste om det her inne og hadde aldri hørt om det og attpåtil pluss at jeg er nav klient... hva gjør man her? Anonymkode: 18400...6c9
Traktor Skrevet 27. september 2020 #2 Skrevet 27. september 2020 Hæ? Om huseier tar kredittsjekk av utleier? Altså seg selv? 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #3 Skrevet 27. september 2020 14 minutter siden, Traktor skrev: Hæ? Om huseier tar kredittsjekk av utleier? Altså seg selv? Nei han som skal leie hos han. Anonymkode: 18400...6c9
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #4 Skrevet 27. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei han som skal leie hos han. Anonymkode: 18400...6c9 Den som leier heter leietaker. Den som leier ut heter utleier. Utleier er som regel huseier. Selv om tredjehånds utleie forekommer det også (en leietaker som leier videre til andre). Anonymkode: ddbf7...160 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #5 Skrevet 27. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Den som leier heter leietaker. Den som leier ut heter utleier. Utleier er som regel huseier. Selv om tredjehånds utleie forekommer det også (en leietaker som leier videre til andre). Anonymkode: ddbf7...160 Ts. Det var ikke det jeg spurte om. Anonymkode: 18400...6c9 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #6 Skrevet 27. september 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts. Det var ikke det jeg spurte om. Anonymkode: 18400...6c9 Jeg er utleier og ber leietaker ta en kredittsjekk av seg selv og vise frem. Det er selvfølgelig ikke noe jeg kan kreve, men jeg kan jo også velge om jeg vil leie ut til deg eller ikke bla basert på om du er villig til å vise en kredittsjekk av deg selv. Når det er sagt, er utleie en helhetsvurdering av deg som person. En leietaker som virker ordentlig, men er ærlig om feks tidligere betalingsproblemer kan fortsatt være aktuell. Jeg ville heller ikke sett på gjeld, de fleste har noe gjeld. Jeg ville sett etter betalingsanmerkninger. Anonymkode: d3b0d...ca2 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #7 Skrevet 27. september 2020 Jeg er utleier og pleier ikke kreve det, men det hadde vært uaktuelt å leie til noen som ikke hadde jobb. Anonymkode: 1d55b...e12 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #8 Skrevet 27. september 2020 Jeg har vært leietaker i 15 år, er ikke kredittverdig men har aldri vært en dag forsinket med husleien. Har å svært gode referanser så for meg har det ikke vært problem med å få leie. Hatt 3 forskjellige leiligheter de seneste 15årene. At du kan betale depositum selv er ju stor fordel tenker jeg. Anonymkode: d3848...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #9 Skrevet 27. september 2020 Har aldri vært borti det, å jeg har leid ulike steder i løpet av 15 år Anonymkode: 28f76...8b8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #10 Skrevet 27. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er utleier og pleier ikke kreve det, men det hadde vært uaktuelt å leie til noen som ikke hadde jobb. Anonymkode: 1d55b...e12 Så du leier ikke ut til noen som er uføretrygdet? Det er jo den sikreste inntekten man kan ha, det viste seg jo da hundretusenvis ble permitterte pga corona, og de måtte vente i lange tider på dagpenger. Uføretrygden ble betalt ut som normalt... Og det er en ytelse man har frem til man blir alderspensjonist. Eier hus selv, og ville i utgangspunktet ikke hatt noe problem med å leie ut til en uføretrygdet. Anonymkode: 3b3f2...ffa 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #11 Skrevet 27. september 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du leier ikke ut til noen som er uføretrygdet? Det er jo den sikreste inntekten man kan ha, det viste seg jo da hundretusenvis ble permitterte pga corona, og de måtte vente i lange tider på dagpenger. Uføretrygden ble betalt ut som normalt... Og det er en ytelse man har frem til man blir alderspensjonist. Eier hus selv, og ville i utgangspunktet ikke hatt noe problem med å leie ut til en uføretrygdet. Anonymkode: 3b3f2...ffa Jeg har leid ut til uføretrygdede to ganger på rad. Neste gang kommer jeg til å kreve jobb. Utleie er ikke bare husleie som skal inn. De problemene vi har hatt, kunne nok vært unngått med folk i jobb. Da kan vi jo selvfølgelig møte andre problemer igjen da men.. Nesten så jeg er fristet til å la det stå tomt! Anonymkode: d3b0d...ca2 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #12 Skrevet 27. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har leid ut til uføretrygdede to ganger på rad. Neste gang kommer jeg til å kreve jobb. Utleie er ikke bare husleie som skal inn. De problemene vi har hatt, kunne nok vært unngått med folk i jobb. Da kan vi jo selvfølgelig møte andre problemer igjen da men.. Nesten så jeg er fristet til å la det stå tomt! Anonymkode: d3b0d...ca2 Nå ble jeg nysgjerrig. Hvilke problemer kunne vært unngått ved at personen ikke var ufør? Anonymkode: e635e...729 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #13 Skrevet 27. september 2020 Dette er noe jeg bare har hørt om som vanlig i USA. Anonymkode: 807d8...8e3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #14 Skrevet 27. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts. Det var ikke det jeg spurte om. Anonymkode: 18400...6c9 Nei, men du må skille begrepene fra hverandre for å få et riktig svar. Tar seg også dårlig ut i evnt kommunikasjon med en huseier/ utleier at du ikke vet forskjellen. Anonymkode: f56eb...65b 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #15 Skrevet 27. september 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå ble jeg nysgjerrig. Hvilke problemer kunne vært unngått ved at personen ikke var ufør? Anonymkode: e635e...729 Nå vrir du på ordene mine. Da gidder jeg ikke svare. Anonymkode: d3b0d...ca2 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #16 Skrevet 27. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå ble jeg nysgjerrig. Hvilke problemer kunne vært unngått ved at personen ikke var ufør? Anonymkode: e635e...729 Ikke meg du siterer, men hvis vi ser bort fra økonomien er jo noen av utfordringene dette; - veldig mye hjemme, mer slitasje på leiligheten - snur ofte døgnet (jada det gjelder ikke alle, men det gjelder veldig mange), noe som kan føre til mer støy for naboer evt huseier om han bor i samme hus. - en del trenger også etterhvert tilrettelegging, f.eks støtteordninger som må skrus fast i veggene, rullestol som sliter på gulvene ect. Jeg har flere i omgangskretsen som er uføre, fine folk, men hadde aldri leid ut til dem. Han ene hadde skrudd sikkert 300 hull i veggene i forrige leilighet, for utleier skulle sikkert pusse opp en gang likevel. Alle har snudd døgnet og legger seg på morgenkvisten og står opp langt på dag, men vaskemaskin, gaming, serier, musikk og tråkking rundt til kl 04 om morgenen. Har også en ufør nabo med samme tendenser. Han fikk seg i tillegg sånn liten rullestolbil, så inngangsdøren og partiet rundt er skrapt opp og der ikke ut. Møter også mange uføre i jobbsammenheng, og de som ikke har familie som krever en viss døgnrytme er ofte forbausende like på dette punktet. Som utleier vil jeg ha noen med normal døgnrytme, som følger resten av boligen, som ikke plutselig trenger masse ekstra installasjoner, og som mest av alt har økonomien i orden. Hadde også leid ut til noen i jobb (evt studier), med depositum, ikke nav-garanti. Det handler jo ikke om å være frekk, men om å sikre sine verdier og forebygge folk det blir mas med. Anonymkode: db979...454 7
Myrmica Skrevet 27. september 2020 #17 Skrevet 27. september 2020 Har leid en rekke steder før jeg kjøpte selv, har aldri hørt om noen som krever kredittsjekk. Ikke har jeg måttet legge frem bevis for jobb eller inntekt heller. Så lenge jeg har hatt depositumet klart har det ikke vært spørsmål om noe annet.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. september 2020 #18 Skrevet 27. september 2020 Hvis jeg skulle foretatt en kredittsjekk ville jeg reagert på betalingsanmerkninger høy forbruksgjeld (mer enn 2 gjennomsnittlige brutto månedslønner) uten pant i verdier (f.eks. en bil) mange kreditorer / kredittkort / långivere Har du betalingsanmerkninger betyr det at du har problemer med å betale. Har du høy forbruksgjeld betyr det at du kan være på vei til å få betalingsanmerkninger. Har du mange kreditorer betyr det at du kan være på vei til å få høy forbruksgjeld og betalingsanmerkninger. Jeg ville ikke leid ut til en person med betalingsanmerknninger. Jeg ville spurt hvorfor en person hadde høy forbruksgjeld uten sikkerhet og/eller mange kreditorer.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #19 Skrevet 27. september 2020 4 timer siden, Blondie65 skrev: Hvis jeg skulle foretatt en kredittsjekk ville jeg reagert på betalingsanmerkninger høy forbruksgjeld (mer enn 2 gjennomsnittlige brutto månedslønner) uten pant i verdier (f.eks. en bil) mange kreditorer / kredittkort / långivere Har du betalingsanmerkninger betyr det at du har problemer med å betale. Har du høy forbruksgjeld betyr det at du kan være på vei til å få betalingsanmerkninger. Har du mange kreditorer betyr det at du kan være på vei til å få høy forbruksgjeld og betalingsanmerkninger. Jeg ville ikke leid ut til en person med betalingsanmerknninger. Jeg ville spurt hvorfor en person hadde høy forbruksgjeld uten sikkerhet og/eller mange kreditorer. Jeg har en sinnsykt høy forbruksgjeld, mesteparten er jeg ikke skyld i men den står i mitt navn, men jeg har til dags dato etter ca 15år som leietaker ikke betalt husleien 1 dag for sent. Anonymkode: d3848...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #20 Skrevet 27. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært leietaker i 15 år, er ikke kredittverdig men har aldri vært en dag forsinket med husleien. Har å svært gode referanser så for meg har det ikke vært problem med å få leie. Hatt 3 forskjellige leiligheter de seneste 15årene. At du kan betale depositum selv er ju stor fordel tenker jeg. Anonymkode: d3848...bd7 Enig i dette Synes personelig det er et rødt flagg at de er så "intense".... Gode referanser og fast inntekt er ok krav, ser den men kredittsjekk?! Anonymkode: 91cde...76f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå