Gå til innhold

Vil lære mer om rasisme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som kan anbefale gode, lettleste og helst norske bøker til noen som vil lære mer om rasisme? Jeg syns det er flaut at jeg ikke visste hvorfor Uncle Ben's er rasistisk, jeg har heller ikke hørt om Onkel Toms hytte. Jeg er jo hvit, norsk og privilegert så er kanskje ikke rart..... Lite lærte vi om slavetiden på skolen også. Jeg ønsker å lære mer om hvordan de svarte hadde det under slavetiden, hvorfor deres rase har blitt undertrykt osv. Hvor gikk det galt? Hva kan jeg som hvit kjempe mot rasisme? 

Anonymkode: 8ad76...be7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen som kan anbefale gode, lettleste og helst norske bøker til noen som vil lære mer om rasisme? Jeg syns det er flaut at jeg ikke visste hvorfor Uncle Ben's er rasistisk, jeg har heller ikke hørt om Onkel Toms hytte. Jeg er jo hvit, norsk og privilegert så er kanskje ikke rart..... Lite lærte vi om slavetiden på skolen også. Jeg ønsker å lære mer om hvordan de svarte hadde det under slavetiden, hvorfor deres rase har blitt undertrykt osv. Hvor gikk det galt? Hva kan jeg som hvit kjempe mot rasisme? 

Eneste du trenger å vite er at den hvite mannen er djevelen

Anonymkode: dfdbf...0a3

Skrevet

Enkleste måten du kan bidra til å redusere rasisme på er å stille krav til politikerne, og det gjør du indirekte best med å bruke stemmeseddelen. Vi trenger politikere som stiller like krav til befolkningen og klargjør ett sett med regler som skal gjelde for alle. Dette skal gjelde uavhengig av kjønn, etnisitet, og religion. Den dagen man begynner å fravike disse prinsippene så vil politikken i seg selv bidra til økt rasisme. Staten det er vi, representert gjennom alle stemmeberettigede i Norge. Det er et kjempestort spleiselag hvor vi jobber og betaler "medlemskontingent" via skatteseddelen, samtidig har vi også arvet en del ressurser gjennom generasjoner som vi forvalter. Nordmenn har alltid vært rause ovenfor medlemmer som ikke har evnen til å bidra, siden det også kan ramme dem selv, dette er selve forsikringsdelen. Men når de som styrer medlemsklubben begynner å gi særfordeler til enkelte medlemsgrupper så begynner det å oppstå misnøye. For eksempel at nye medlemmer skal få full bonuspott fra dag en siden de ikke har mulighet til å tjene opp 40 års medlemskap. Men for gamle medlemmer som husmødre så kan de glemme å bli behandlet under den samme regelen. Det er mange slike eksempler som vil lage gnisninger etter hvert i medlemsmassen.

Anonymkode: 64abd...7dc

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kan anbefale gode, lettleste og helst norske bøker til noen som vil lære mer om rasisme? 

Å lese dette kartet er en god start, slaveri eksisterer fortsatt, men du leser ikke mye om det, dette fordi du er rasistisk og bryr deg mest om hva som skjer/har skjedd i "hvite" land. ;) 

https://www.globalslaveryindex.org/2018/data/maps/#prevalence

Hvorfor er du rasistisk spør du? Jo fordi du som alle andre mennesker har noe som heter "inn-gruppe-preferanser", som i praksis betyr at du lager grupper, og behandler folk i forskjellige grupper bedre eller dårligere avhengig av hvilke grupper de tilhører. F.eks vil du behandle naboen din bedre enn en tilfeldig person i en annen by. Du behandler din familie bedre enn andre familier. Din partner bedre enn andre potensielle partnere. Folk som snakker ditt språk bedre enn folk som snakker andre språk. Etc Etc. Hvorfor gjør du dette, jo det er fordi gjennom evolusjonen har dette trekket vist seg å være fordelaktig for deg for å spre dine gener. Sender du alle dine resurser til folk som ikke vil gjengjelde tjenesten, taper du på dette. De uten dette trekket endte opp med å spre genene sine i mindre grad, dermed ble det selektert for dette trekket når menneskene ble til.  

Dette menneskelige instinktet, kan utnyttes, det gjorde Hitler f.eks, gjennom å utnytte opplevd urettferdighet hos en gruppe, og peke på andre grupper som årsaken til hva folket opplevde, og så gikk det som det gikk. Og jeg er enig med personen ovenfor, dagens politikk vris mer og mer i retning av en slik måte nå som vil føre til indre konflikter i en nasjon, hvor politikken har gått fra å behandle alle likt til at noen grupper skal få urettmessig dårlig behandling, og andre urettmessig god behandling. Neste gang vi får nedgangstider tror jeg dette vil bli utnyttet av slemme skikkelser, til å nøre opp under konflikter mellom grupper, som vil føre til problemer slik vi ser i USA f.eks mellom grupper, det er ikke bra for en nasjon.

USA er ganske interessant for tiden, her går nå enkelte stater, som California, inn for å fjerne forbud mot rasediskriminering. Ja, venstresiden i USA, altså ikke "rasisten" Trump, ønsker å fjerne forbud mot rasediskriminering. Så kan du bare tenke selv hvorfor, hvorfor fjerne forbud mot noe ille, jo, det er fordi de ønsker å gjøre noe veldig ille...

https://ballotpedia.org/California_Proposition_16,_Repeal_Proposition_209_Affirmative_Action_Amendment_(2020)

Dette er oppskriften på katastrofe, løsningen på et samfunnsproblem er aldri rasisme, en må finne andre løsninger om et samfunn skal klare å fungere sammen over tid. Vi må ha ett sett med regler for alle. Problemet med å rasediskriminere 1 tilfeldig hvit person, er at den hvite perosonen kanskje aldri fikk noen urettmessig fordel, kanskje han ble født fattig og jobbet hardt, så bestemte samfunnet for å straffe han for hevn for urett begått mot noen andre med svart hudfarge. Hva løser du da, ingenting, du skaper utrolig med misnøye i befolkningen, og konflikter blusser opp, og opptøyer skaper mye mer problemer for alle enn det du trodde du løste ved å innføre den "positive" rasismen.

Lykke til med studiene, pass deg for venstreradikale kilder.

Anonymkode: 77da4...640

Skrevet

Ta på deg lette klær å gå rundt på østkanten i Oslo, da får du kjenne rasismen på og inni kroppen. Apekattene og sotskallene ser på norske jenter som horer og fritt vilt, velkommen til det nye fargerike Norge!.

Anonymkode: 232cc...04c

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta på deg lette klær å gå rundt på østkanten i Oslo, da får du kjenne rasismen på og inni kroppen. Apekattene og sotskallene ser på norske jenter som horer og fritt vilt, velkommen til det nye fargerike Norge!.

Anonymkode: 232cc...04c

Dette var et klassisk eksempel på rasisme, her går vi rett på hudfarge og kobler det sammen med noe veldig negativt. Her blir det generalisert over hudfargen, ergo så er det hudfargen som er det utslagsgivende for oppførselen som karikeres. Selve innlegget bidrar ikke til noe i debatten annet enn å fremstille de som er for restriktiv innvandring som komplett idioter. Jeg er selv for restriktiv innvandringspolitikk, men vegrer meg ofte for å delta i den debatten for at det fins slike saueskaller som deg som klarer å forurense enhver debatt med usaklige kommentarer. Merk deg at jeg sa ikke at alle hvite som er kritisk til innvandring er saueskaller, men de finnes absolutt.

Anonymkode: 64abd...7dc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...