Tanuki Skrevet 28. september 2020 #21 Skrevet 28. september 2020 3 hours ago, RS_ said: Som jeg skrev, og som du sier, de har en helt annen kultur i asia. Både det jeg kaller lydighetskultur, kultur for å ta vare på de eldre og ikke minst kultur for nettopp å bruke munnbind, som de altså har gjort over flere tiår. Og som jeg også skrev, det er ikke munnbind i seg selv som er problemet. Det er bruken av det blant vanlige folk. Munnbind hjelper selvfølgelig hvis det blir brukt helt korrekt, alle avstander overholdes osv. Men i vesten har vi ikke kultur for å bruke munnbind og i allefall ikke kultur for å bruke det korrekt. Å tro at det skal forandres over natta eller i løpet av et år med et påbud, er muligens et fatalt eksperiment av dimensjoner. Vi ser daglig bilder på TV og nett at munnbindbruken i disse vestlige landene overhodet IKKE fungerer slik det er tenkt. Feil bruk er bare forbokstaven, kall det heller munnbind misbruk! Det henger rundt halsen, i nakken, under nesen, opp ned, det blir tatt av og på og justert HELE tiden, og hvor mange som i tilegg bruker gamle eller skitne munnbind for å spare penger tør jeg ikke engang tenke på. Men kanskje aller verst: Man ser at avstander hos de som bruker munnbind ikke lenger overholdes, folk klemmer hverandre osv. Nøyaktig DETTE er konsekvensen av påbud og tvang. Folk bruker munnbindet KUN for å ikke bli bøtelagt, nektet adgang, eller fordi det ville være sosialt uakseptabelt å ikke gjøre det. Som du sier, smittevern har blitt et fremmedord. Jeg ser også masse kjendiser i utlandet som har vært veldig beviste og aggresive på å fremme munnbindbruk, og som kanskje burde vite bittelitt om hvordan det skal brukes, men nei, totalt vakuum. De er ikke i nærheten av å bruke munnbindet korrekt eller oppføre seg korrekt når det bruker det. "Alt du trenger å gjøre er å henge dette papir/tøystykket i nærheten av munnen og du kan leve akkurat som før! Wohoo!!!! for en fantastisk oppfinnelse" Dette er (u)kulturen og holdningene vi ser i landene med munnbind påbud, og det faktisk ut som smittetallene reflekterer det. Jeg kan love deg at mange bruker munnbind feil her og, likevel det er bedre enn ingenting. Gutten min på 6 har brukt munnnind i bhg siden februar, og munnbind er påbudt på offentlig transport. Litt for enkelt å kun avfeie det som "lydgihetskultur", vil heller si at folk (i Korea) har stor tiltro til helsemyndigheter som følge at å ha muligens verdens beste helsesystem og i tillegg til at vi hele tiden har fått klare og tydelig retningslinjer npr det gjelder corona. Hjelper også å se hvor dårlig enkelte andre land har håndtert pandemien, uten at jeg trenger å nevne hvilke. 3
Turid truseløs Skrevet 29. september 2020 #22 Skrevet 29. september 2020 22 timer siden, RS_ skrev: Som jeg skrev, og som du sier, de har en helt annen kultur i asia. Både det jeg kaller lydighetskultur, kultur for å ta vare på de eldre og ikke minst kultur for nettopp å bruke munnbind, som de altså har gjort over flere tiår. Og som jeg også skrev, det er ikke munnbind i seg selv som er problemet. Det er bruken av det blant vanlige folk. Munnbind hjelper selvfølgelig hvis det blir brukt helt korrekt, alle avstander overholdes osv. Men i vesten har vi ikke kultur for å bruke munnbind og i allefall ikke kultur for å bruke det korrekt. Å tro at det skal forandres over natta eller i løpet av et år med et påbud, er muligens et fatalt eksperiment av dimensjoner. Vi ser daglig bilder på TV og nett at munnbindbruken i disse vestlige landene overhodet IKKE fungerer slik det er tenkt. Feil bruk er bare forbokstaven, kall det heller munnbind misbruk! Det henger rundt halsen, i nakken, under nesen, opp ned, det blir tatt av og på og justert HELE tiden, og hvor mange som i tilegg bruker gamle eller skitne munnbind for å spare penger tør jeg ikke engang tenke på. Men kanskje aller verst: Man ser at avstander hos de som bruker munnbind ikke lenger overholdes, folk klemmer hverandre osv. Nøyaktig DETTE er konsekvensen av påbud og tvang. Folk bruker munnbindet KUN for å ikke bli bøtelagt, nektet adgang, eller fordi det ville være sosialt uakseptabelt å ikke gjøre det. Som du sier, smittevern har blitt et fremmedord. Jeg ser også masse kjendiser i utlandet som har vært veldig beviste og aggresive på å fremme munnbindbruk, og som kanskje burde vite bittelitt om hvordan det skal brukes, men nei, totalt vakuum. De er ikke i nærheten av å bruke munnbindet korrekt eller oppføre seg korrekt når det bruker det. "Alt du trenger å gjøre er å henge dette papir/tøystykket i nærheten av munnen og du kan leve akkurat som før! Wohoo!!!! for en fantastisk oppfinnelse" Dette er (u)kulturen og holdningene vi ser i landene med munnbind påbud, og det faktisk ut som smittetallene reflekterer det. Hadde enkelte land i asia endret litt på kulturen sin så hadde de kanskje sluppet jevnlige pandemi/epidemi utbrudd? Ref vetmarket i Kina. Føler heller ikke Norge med sine 13 innbyggere pr kvm km, kan sammenliknes med feks Sør Korea som har 513 innbyggere pr kvm km. Har ingen hensikt for hele Norges befolkning å gå med munnbind når folk flest kan overholde 1 meters regelen på matbutikker o.l. I oslo og kollektivtrafikk er det derimot hensiktsmessig. 3
Example Skrevet 29. september 2020 #23 Skrevet 29. september 2020 Interessant å se litt på VGTVs sending fra Oslo i dag hvor munnbindpåbudet slo i kraft. Folk som gikk rundt og rettet og tok på munnbindene sine. Fint å få tatt seg litt mer i ansiktet under en pandemi. 2
Fremhevede innlegg