AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #1 Skrevet 26. september 2020 Noen som har fått fjernet dette pga kreftfare? Altså ikke påvist, men at det er en genetisk disposisjon? Hvis det skrives slik. Jeg har ikke tatt slik test, hvordan går en frem? Og kan man få fjernet livmor og bryster kun på grunnlag at man er redd for å få kreft i de kroppsdelene? Jeg er ferdig med å få barn og amme, så jeg ser ingen grunn til at jeg skal ha disse da jeg har angst for kreft. Og nei, jeg har ikke tenkt å gå til psykolog. Jeg syns bare det er greit å få fjernet det som er helt greit å leve uten. Anonymkode: 245fa...f5a
Gjest Fastnøkkel Skrevet 26. september 2020 #2 Skrevet 26. september 2020 Du må fjerne alt av celler hvis du er redd for kreft, og hele deg består av celler. 🙄
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #3 Skrevet 26. september 2020 1 minutt siden, Fastnøkkel skrev: Du må fjerne alt av celler hvis du er redd for kreft, og hele deg består av celler. 🙄 Takk for nyttig innspill🙄 Anonymkode: 245fa...f5a 1
anonymLala Skrevet 26. september 2020 #4 Skrevet 26. september 2020 Om dere har mye i familien, må du ta kontakt med fastlege for henvisning til medisinsk genetisk poliklinikk (går jeg ut i fra). Usikker på gangen i det men det er et sted å starte. Du får dekket fjerning om du er gentisk disponert, men ikke pga angst. 1
Gjest Fastnøkkel Skrevet 26. september 2020 #5 Skrevet 26. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for nyttig innspill🙄 Anonymkode: 245fa...f5a Bare hyggelig! Det er lov å bruke huet.
Hannah80 Skrevet 26. september 2020 #6 Skrevet 26. september 2020 Selvsagt kan man ikke få fjernet kroppsdeler pga angst. 1
Cuntzilla Skrevet 26. september 2020 #7 Skrevet 26. september 2020 Har du mye brystkreft i familien? Hør med legen din om du kan få ta denne testen. Om du ikke er genetisk disponert for det, så tror jeg det er få eller ingen leger som vil fjerne friske kroppsdeler bare for moro skyld. Du blir nok heller henvist til en psykolog i stedet.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #8 Skrevet 26. september 2020 Høres ut som helseangst og det kan være starten på en hel rekke med tvangstanker om du begynner med det der! Anonymkode: 3264c...e00
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #9 Skrevet 26. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen som har fått fjernet dette pga kreftfare? Altså ikke påvist, men at det er en genetisk disposisjon? Hvis det skrives slik. Jeg har ikke tatt slik test, hvordan går en frem? Og kan man få fjernet livmor og bryster kun på grunnlag at man er redd for å få kreft i de kroppsdelene? Jeg er ferdig med å få barn og amme, så jeg ser ingen grunn til at jeg skal ha disse da jeg har angst for kreft. Og nei, jeg har ikke tenkt å gå til psykolog. Jeg syns bare det er greit å få fjernet det som er helt greit å leve uten. Anonymkode: 245fa...f5a Selv om du ikke har tenkt å gå til psykolog så synes jeg du skulle ha revurdert det. Likevel, spør om å få ta den testen for å se om du er disponibel. Dessuten så er det jo som andre sier at hele deg er celler. Alle celler kan få kreft men det betyr ikke at man får kreft. Snakk med legen din. Anonymkode: 71d44...c91
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #10 Skrevet 26. september 2020 Fastlegen henviste meg til medisinsk genetisk avdeling for å ta testen. Man må ha minst tre nære slektninger som har hatt brystkreft eller eggstokkreft for å ta den, På medisinsk genetisk avdeling går de gjennom familiehistorikken, forklarer risiko og snakker om alternativene hvis testen er positiv. Man får svar på blodprøven etter omtrent seks måneder. Anonymkode: e8158...586 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #11 Skrevet 26. september 2020 Jeg har fjerna brystene pga brca genet som ga meg opptil 87% sjans for brystkreft. Hadde aldri gått gjennom det helvete uten en såpass høy risiko . Ville definitivt kontakta psykolog om jeg var deg for det er ikke normalt å ønske å amputere friske kroppsdeler fordi man er engstelig for noe .. Gentesting får du med bakgrunn i familiehistorikk:) Anonymkode: 84e5f...b35 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå