Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2005 #1 Skrevet 24. juli 2005 Hei. Jeg har lest Karin Hoflevs bok "jentmat" med stor interesse. Hun påstår at man kan øke serotonin-nivået i hjernen ved å spise riktig mat, bl.a masse frukt til frokost... er det noen av dere som har prøvd hennes spise-modell og har erfaringer?? Jeg er matt og slapp og vil helst bare ligge på sofaen etter å ha gjort vanlig husarbeid, jeg har konstant negative tanker om meg selv og det jeg presterer selv om jeg skjønner godt at omverdenen ikke ser det sånn. Disse tankene er utrolig slitsomme, jeg orker ikke kommunisere med ungene, makter ikke gå inn i verdenen deres og gi dem oppmerksomhet. Det som skremmer meg mest er konsentrasjonsproblemene, husker ikke hvor jeg legger ting, klarer ikke å følge en tankerekke osv, ting blir ikke gjort, jeg vil bare krype inn i et mørkt rom og slippe andre mennesker. Takler overhodet ikke stress. Det merkelige er at jeg har ferie nå og ingen forpliktelser... trenger bare å jobbe i hagen, bake brød, kose med familien... likevel føler jeg meg stresset og irritabel. Prøver å trimme en time annenhver dag. Det skal jo hjelpe mot det meste... Ikke godt å ha det sånn. Har hatt perioder av det før i livet også. Mangler guts og livsglede... er det eneste som skal til litt økt serotonin?? Er det så enkelt? Har hørt at akupunktur også kan hjelpe. Har noen erfaringer? Line
Gjest gjest1 Skrevet 24. juli 2005 #2 Skrevet 24. juli 2005 Man skal være forsiktige med å stille diagnose her på et diskusjonsforum, men du burde nok ta en tur til legen. Det kan være flere ting som gjør at du føler slik du føler. Når det gjelder alterntiv behandling og selvhjelpsbøker, bør man være skeptisk og bruke sunn fornuft. Er du likevel interessert i prøve noe alternativt, vet jeg at mange har fått god hjelp av Johannesurt-tabletter ved lettere depresjon og nedstemthet. Disse fåes på apotek og helsekost. Selv har jeg hatt stor nytte av akupunktur og rosenterapi, men da var mine problemer mere knyttet til generelt utbrenthet/stress og søvnproblemer.
reddelinnea Skrevet 24. juli 2005 #3 Skrevet 24. juli 2005 Jeg tror det er noe mot angst og depresjon som heter depridex. Det er et natarpreperat. Kan kjøpes på helsekosten. Og johannesurt som en annen skrev
Gjest Gjesta Skrevet 24. juli 2005 #4 Skrevet 24. juli 2005 Det er jo også anbefalt å få i seg nok omega 3, 6 og 9 fettsyrer mot depresjon og rikelig med b vitaminer mot angst. Om det virker er det jo delte meiniger om , mendet er kanskej verd et forsøk!
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2005 #5 Skrevet 25. juli 2005 ta ølgjærtabletter og rosenrot med multivitaminer, og det andre som er nevnt her, skulle ikke det hjelpe får du ta en tur til legen.
Gjest Gjesta Skrevet 25. juli 2005 #6 Skrevet 25. juli 2005 Spiser du masse frukt til frokost, sender du bare blodsukkeret ditt ut på berg- og dalbane, og det kan ha ubehagelige bivirkninger, som slapphet og svimmelhet. Ikke akkurat det du er ute etter, mao.
Gjest 1 Skrevet 26. juli 2005 #7 Skrevet 26. juli 2005 Husk at johannesurt kan gjøre p-pillene mindre sikre.
Gjest gjest1 Skrevet 27. juli 2005 #8 Skrevet 27. juli 2005 Mat som øker serotonin-nivået i hjernen? Herregud...denne boken høres interessant ut Den eneste maten som øker serotonin-nivået kalles antidepressiva.. (Johannesurt er en miiiild variant av slike. Personlig ville jeg ikke lekt med denne urten). Men over til det du spør om. Trening fungerer nesten like bra som antidepressiva, så det burde du definitivt fortsette med. Hvis ting ikke forbedrer seg i løpet av de neste ukene, så ville jeg oppsøkt lege. Du behøver ikke å ha det slik som du har det.. En helsjekk er sikkert på sin plass. Kan være noe så enkelt som jernmangel, men ut i fra det du skriver så kan det også være depresjon..
Gjest Varg-Menja Skrevet 27. juli 2005 #9 Skrevet 27. juli 2005 Det jeg har hørt er at det bare er tre ting man kan spise som øker serotoninnivået, nemlig bananer og dadler, og en siste ting som jeg ikke husker. Å spise frukt generelt kan være med å motvirke depresjon, ved at man lever sunt og dermed føler seg bedre, men påvirker ikke serotoninproduksjonen direkte.
Gjest Mito24 Skrevet 27. juli 2005 #10 Skrevet 27. juli 2005 Alvorlig talt. Hvis du lider av depresjoner, gå til legen din og få resept på medisiner som er dokumentert effektive og trygge. Ikke følg rådene til en eller annen alternativ-medisin-tulling.
Gjest GreenSky Skrevet 27. juli 2005 #11 Skrevet 27. juli 2005 Dersom det er en lett eller mild depresjon, ville jeg først sett på andre muligheter før jeg begynte med medisiner. En tur til legen er likevel ikke så dumt, for å utelukke andre årsaker. Jern og/eller vitaminmangel kan f.eks gi symptomer på depresjon.
Gjest Ananas Skrevet 27. juli 2005 #12 Skrevet 27. juli 2005 Eller kansje trenger psykoterapi eller lignende, for å finne ut av årsakene til at du har det slik som du har det. For meg høres det ut som du er i ferd med å bli eller allerede er utbrent. Uansett tror jeg det er lurt å gå til lege. Mat og tabletter kan sikkert hjelpe mange mye, men det gir ikke selvinnsikt og man fjerner ikke årsakene til problemet på den måten.
Gjest Gjesta Skrevet 27. juli 2005 #13 Skrevet 27. juli 2005 Alvorlig talt. Hvis du lider av depresjoner, gå til legen din og få resept på medisiner som er dokumentert effektive og trygge. Ikke følg rådene til en eller annen alternativ-medisin-tulling. ← Det finnes mye innen alternativ medisin som faktisk har en positiv virkning på mange . Men det er jo allitid noen som skal være så negativ og trangsynt da vet dere
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå