AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #1 Skrevet 26. september 2020 Hei! Har en hannhund i puberteten som jeg trener alenetrening på nå. Det har gått fint, men i det siste så piper han mer en vanlig når jeg går ut (har satt opp overvåkningskamera) og mer urolig. Er mer klengende på tisper. Plagsomt for naboer når han piper og uler, noen treningstips for å få bort pipingen? Han bjeffer ikke. Anonymkode: 5cc84...0c4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #2 Skrevet 26. september 2020 Om han piper når du er borte, så går ikke alenetreningen bra. Han føler på stress, og om du ikke er forsiktig, så kan det utvikle seg til skikkelig separasjonsangst. Du må gå tilbake til begynnelsen. Gi han en kong fylt med noe godt eller noe annet digg, gå ut av leiligheten i 5 sekunder, også gå inn igjen. Når du går inn, vær nøytral i følelsene. Si gjerne hei til hunden, men ikke overøs han med glede og kjærlighet. Grunnen til det er at hunden skal lære at det ikke er en big deal at du har vært borte en tur. Gjenta med 10 sekunder, så 15, så 20. Om han på noe tidspunkt viser tegn til stress, kort ned tiden du går ut døra og sakte forleng tiden igjen. Bygg opp til 10 minutter, 20, 30 osv, og pass på at han føler seg komfortabel hele veien. Du må IKKE gå inn i leiligheten mens han piper, og det er derfor lurt å gå sakte frem for å unngå at han piper, for om han plutselig begynner å pipe, så kan du ikke gå inn før han slutter. Om han da har vane for å pipe i noen timer, vel.. Da blir du stående ute en god stund. Han må være stille i minst 3 sekunder før du går inn. Men det beste er å gå frem så sakte at han aldri blir stressa nok til å begynne å pipe. Det er mange tisper som har løpetid for tiden, og det er nok løpetid-lukt litt overalt. Mulig han blir litt mer opprømt av det. Anonymkode: 9118c...c34 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #3 Skrevet 26. september 2020 Takk for svar!:) Men, jeg tror det er pga puberteten. Han har fint klart å være hjemme 1-2 timer før uten problem. Bare i det siste at han bjeffer mer når vi går turer, mye mer aktiv og løper etter tisper. Han er også mer trass. Anonymkode: 5cc84...0c4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #4 Skrevet 26. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar!:) Men, jeg tror det er pga puberteten. Han har fint klart å være hjemme 1-2 timer før uten problem. Bare i det siste at han bjeffer mer når vi går turer, mye mer aktiv og løper etter tisper. Han er også mer trass. Anonymkode: 5cc84...0c4 Som sagt, mange tisper har løpetid nå. Hannhunder kan kjenne en tispe i løpetid fra langt unna. Om det bor tisper I nærheten så kan det være at han kjenner lukta og vil ut og finne seg dame 😉 Jeg har en tispe som, har løpetid nå, og hun markerer overalt i nabolaget når vi er ute og går 😅 I tillegg er han i puberteten og har nok en bølge med testosteron. Hannhunder kan ha trassalder 1-3 ganger før de roer seg ned og blir mer balanserte. Det kan hjelpe om du aktiviserer han mer nå i perioden hvor det er mye løpetid og han føler på mye hormoner. Fysisk aktivitet og også mental aktivitet, så mye som mulig: spesielt før du går ut. En skikkelig tur + trening med godbiter, godbitsøk og annen mental aktivitet, også en kong med noe digg inni før du går ut døra. Det kan hjelpe. Anonymkode: 9118c...c34 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #5 Skrevet 26. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Som sagt, mange tisper har løpetid nå. Hannhunder kan kjenne en tispe i løpetid fra langt unna. Om det bor tisper I nærheten så kan det være at han kjenner lukta og vil ut og finne seg dame 😉 Jeg har en tispe som, har løpetid nå, og hun markerer overalt i nabolaget når vi er ute og går 😅 I tillegg er han i puberteten og har nok en bølge med testosteron. Hannhunder kan ha trassalder 1-3 ganger før de roer seg ned og blir mer balanserte. Det kan hjelpe om du aktiviserer han mer nå i perioden hvor det er mye løpetid og han føler på mye hormoner. Fysisk aktivitet og også mental aktivitet, så mye som mulig: spesielt før du går ut. En skikkelig tur + trening med godbiter, godbitsøk og annen mental aktivitet, også en kong med noe digg inni før du går ut døra. Det kan hjelpe. Anonymkode: 9118c...c34 Du kan også henge opp en lapp for naboene hvor du beklager for bråket og at du jobber med saken. Forhåpentligvis vil de vise forståelse for at det er bråk i en liten periode. Anonymkode: 9118c...c34 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå