Gjest Lisa Rowe Skrevet 27. september 2020 #21 Skrevet 27. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lager iskaffe med lettmelk og is. Kalorifattig og superdigg. Noen ganger tiltesetter jeg søtning, som f eks. sukrin gold. Trenger ikke å være kaloribombe når man lager selv 😊 Anonymkode: 050a9...079 Helt riktig! Hovedgrunnen til at jeg har kjøpt en kapselmaskin er jo fordi at da kan jeg kan lage blant annet iskaffe og frappe fra bunnen av, slik at jeg kan kontrollere både ingredienser og kaloriinnhold.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #22 Skrevet 27. september 2020 2 minutter siden, Lisa Rowe skrev: Ja, jeg forstår det, og jeg mente ikke å gå til angrep på deg. De fleste mener godt når de sier slike ting, men min erfaring er at man burde være forsiktig med å uttale seg om andres diett/kosthold når man ikke vet noe om situasjonen deres. Jeg har ei venninne som ikke tørr å røre junk food fordi folk har fortalt henne at junk ikke er bra når man skal ned i vekt. Jeg tror de fleste er enige i at junk food ikke er gunstig å spise daglig uansett hvilket mål du har, men når det kommer til vektnedgang så kan du fint spise McDonalds daglig uten at det vil påvirke noe - så lenge du ligger i et underskudd. Det var ikke min intensjon, men når du skriver "Hvis du skal ned i vekt, er det veldig mye kalorier i frappe..." så insinuerer du at man helst burde holde seg unna frappe om man vil ned i vekt, noe jeg er uenig i, og da bruker jeg den informasjonen og kunnskapen jeg har for å vise hvorfor jeg mener dette er feil. Ikke for å få deg til å se mindre ut, men fordi jeg mener det er viktig å ha begrunnelser på hvorfor man er uenig i en påstand, og min kunnskap om kosthold og dietter er min begrunnelse. Men da kan vi være enige om å være uenige. For hele fundamentet i det jeg skrev til deg, er at både frappe og mcdonalds generelt fungerer dårlig i lengden dersom man skal ned i vekt SELV OM man har et kaloriunderskudd. Hvorfor? Jo, fordi dersom du skal ned i vekt og i tillegg holde en stabil vekt over lang tid er kroppen helt avhengig av at det som spises er ernæringsrikt slik du selv skriver, ikke proppfullt av karbohydrater. Dersom kosten består av masse raske karbohydrater (noe det jo gjør dersom du erstatter mye av energiinntaket med slikt for å holde et kaloriunderskudd) vil ikke kroppen klare å ha en balansert metabolisme - forbrenning - over tid også når du er ferdig med vektnedgangen. Det er masse mekanismer involvert i denne prosessen, og ikke minst har det mye å si hvordan du skal klare å holde ut med fysisk aktvitet samtidig når du spiser mye raske karbohydrater - du er avhengig av et stabilt blodsukker, noe du aldri vil få med så mye raske karbo. Det er derfor det er så viktig at man tar hensyn til mer enn bare kaloriene når man skal ned i vekt. Men nå ble dette en gedigen avsporing som jeg ikke skal fortsette å bidra til. Poenget mitt her er at nå vet du grunnlaget for mine uttalelser. Anonymkode: b180b...9e1 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #23 Skrevet 27. september 2020 6 minutter siden, Lisa Rowe skrev: Helt riktig! Hovedgrunnen til at jeg har kjøpt en kapselmaskin er jo fordi at da kan jeg kan lage blant annet iskaffe og frappe fra bunnen av, slik at jeg kan kontrollere både ingredienser og kaloriinnhold. Merk deg at vedkommende skriver om iskaffe, jeg snakket om frappe. Anonymkode: b180b...9e1
Gjest Lisa Rowe Skrevet 27. september 2020 #24 Skrevet 27. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da kan vi være enige om å være uenige. For hele fundamentet i det jeg skrev til deg, er at både frappe og mcdonalds generelt fungerer dårlig i lengden dersom man skal ned i vekt SELV OM man har et kaloriunderskudd. Hvorfor? Jo, fordi dersom du skal ned i vekt og i tillegg holde en stabil vekt over lang tid er kroppen helt avhengig av at det som spises er ernæringsrikt slik du selv skriver, ikke proppfullt av karbohydrater. Dersom kosten består av masse raske karbohydrater (noe det jo gjør dersom du erstatter mye av energiinntaket med slikt for å holde et kaloriunderskudd) vil ikke kroppen klare å ha en balansert metabolisme - forbrenning - over tid også når du er ferdig med vektnedgangen. Det er masse mekanismer involvert i denne prosessen, og ikke minst har det mye å si hvordan du skal klare å holde ut med fysisk aktvitet samtidig når du spiser mye raske karbohydrater - du er avhengig av et stabilt blodsukker, noe du aldri vil få med så mye raske karbo. Det er derfor det er så viktig at man tar hensyn til mer enn bare kaloriene når man skal ned i vekt. Men nå ble dette en gedigen avsporing som jeg ikke skal fortsette å bidra til. Poenget mitt her er at nå vet du grunnlaget for mine uttalelser. Anonymkode: b180b...9e1 Min mening er at man helt fint kan ha et sunt, balansert og næringsrikt kosthold selv om man har f. eks en frappe til dagen. Om man skal spise 1500 kalorier for å gå ned i vekt, vil ikke 100-200 kalorier (ett mellommåltid) ha en stor påvirkning (når det kommer til vitaminer, mineraler og makroer) så lenge man spiser næringsrik frokost, lunsj og middag. Du kan til og med få i deg 1500 kalorier fra KUN frappe, og gå ned i vekt, om du ligger i et kaloriunderskudd. Klart, det vil ikke være sunt for kroppen og du vil ende opp med massevis av vitaminmangler, men jeg kan garantere deg at du kommer til å gå ned i vekt for det om. Angående forbrenning så er det ekstremt mye som påvirker dette, men man vil fortsatt kunne gå ned i vekt selv om forbrenningen minskes, man må bare minske inntaket også. Dette er absolutt ikke gunstig, og det er for så vidt ingen av disse scenarioene jeg bruker, jeg forklarer bare at man absolutt kan gå ned i vekt uansett hva eller hvordan man spiser. Fysisk aktivitet er heller ikke nødvendig for å gå ned i vekt, men det vil selvsagt bidra til å forbrenne kalorier, slik at du enten kan spise mer, eller gå ned i vekt fortere. Det er også sunt og bra for helsen, men som sagt, ikke nødvendig for vektnedgang. Nå bruker jeg som sagt ekstreme scenarioer her, men det gjør du også i dette innlegget. Min mening er at én frappe til dagen generelt sett ikke vil påvirke hverken helse eller vektnedgang noe særlig. Å fylle hele kostholdet med kun frappe (eller andre raske karbohydrater) slik som i dine eksempler, vil derimot ikke være gunstig for helsen, men til og med det vil ikke påvirke vektnedgang så lenge man holder seg i et underskudd. Om man ønsker å gå ned i vekt på en sunn måte, så er jeg helt enig i at det er mer faktorer enn kun kaloriinntak som spiller en rolle. Man vil gjerne få en god metthetsfølelse, ha overskudd til fysisk aktivitet, få i seg vitaminer og mineraler og kanskje tilpasse makroene etter hvilke mål vi ønsker (ned i fettprosent, opp i muskelmasse, osv). Dette er vel mest sannsynligvis det du også mener og sikter til i innleggene dine. Men i og med at alle personer er ulike, har ulike behov og er i ulike situasjoner, så synes jeg det er viktig å spesifisere at når det kommer til vektnedgang (hvor vi ikke tar hensyn til de andre faktorene nevnt ovenfor) så handler det i bunn og grunn om kalorier inn vs kalorier ut. Jeg er altså ikke nødvendigvis uenig i det du sier, jeg tenker bare at det er viktig å vise alle sidene av saken. Du skriver om den optimale måten å gå ned i vekt på, hvor helsen er i fokus. Jeg er helt enig i at det er viktig, og at for å oppnå det så må man fokusere på mer enn bare kalorier. Men ta dette eksempelet: En person sliter med overvekt, og har levd på usunn mat i flere år. Hun vet at det er best for kroppen hennes å spise frukt og grønt, men motivasjonen faller så fort hun gir slipp på de usunne vanene, og vekten fortsetter å peile på. Er det ikke bedre, i dette tilfellet, at vedkommende fokuserer på kalorier, og ikke hvorvidt maten er sunn og næringsrik eller ikke, for å klare å komme seg ned til normalvekt? Nå ble dette en enorm avsporing, men det er et viktig tema, og det er mange sider å ta hensyn til. Om du fortsatt ikke ser hva jeg prøver å legge frem så er det helt greit, og jeg tenker vi legger denne diskusjonen fra oss.
Gjest Lisa Rowe Skrevet 27. september 2020 #25 Skrevet 27. september 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merk deg at vedkommende skriver om iskaffe, jeg snakket om frappe. Anonymkode: b180b...9e1 Man kan fint lage lavkalori frappuccino også. Man trenger for så vidt bare å blende espresso, melk og isbiter, men det finnes både sjokolade-/karamellsaus og krem som ikke inneholder allverdens med kalorier, og man kan bytte ut sukker med f. eks sukrin.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #26 Skrevet 27. september 2020 1 minutt siden, Lisa Rowe skrev: Min mening er at man helt fint kan ha et sunt, balansert og næringsrikt kosthold selv om man har f. eks en frappe til dagen. Om man skal spise 1500 kalorier for å gå ned i vekt, vil ikke 100-200 kalorier (ett mellommåltid) ha en stor påvirkning (når det kommer til vitaminer, mineraler og makroer) så lenge man spiser næringsrik frokost, lunsj og middag. Du kan til og med få i deg 1500 kalorier fra KUN frappe, og gå ned i vekt, om du ligger i et kaloriunderskudd. Klart, det vil ikke være sunt for kroppen og du vil ende opp med massevis av vitaminmangler, men jeg kan garantere deg at du kommer til å gå ned i vekt for det om. Angående forbrenning så er det ekstremt mye som påvirker dette, men man vil fortsatt kunne gå ned i vekt selv om forbrenningen minskes, man må bare minske inntaket også. Dette er absolutt ikke gunstig, og det er for så vidt ingen av disse scenarioene jeg bruker, jeg forklarer bare at man absolutt kan gå ned i vekt uansett hva eller hvordan man spiser. Fysisk aktivitet er heller ikke nødvendig for å gå ned i vekt, men det vil selvsagt bidra til å forbrenne kalorier, slik at du enten kan spise mer, eller gå ned i vekt fortere. Det er også sunt og bra for helsen, men som sagt, ikke nødvendig for vektnedgang. Nå bruker jeg som sagt ekstreme scenarioer her, men det gjør du også i dette innlegget. Min mening er at én frappe til dagen generelt sett ikke vil påvirke hverken helse eller vektnedgang noe særlig. Å fylle hele kostholdet med kun frappe (eller andre raske karbohydrater) slik som i dine eksempler, vil derimot ikke være gunstig for helsen, men til og med det vil ikke påvirke vektnedgang så lenge man holder seg i et underskudd. Om man ønsker å gå ned i vekt på en sunn måte, så er jeg helt enig i at det er mer faktorer enn kun kaloriinntak som spiller en rolle. Man vil gjerne få en god metthetsfølelse, ha overskudd til fysisk aktivitet, få i seg vitaminer og mineraler og kanskje tilpasse makroene etter hvilke mål vi ønsker (ned i fettprosent, opp i muskelmasse, osv). Dette er vel mest sannsynligvis det du også mener og sikter til i innleggene dine. Men i og med at alle personer er ulike, har ulike behov og er i ulike situasjoner, så synes jeg det er viktig å spesifisere at når det kommer til vektnedgang (hvor vi ikke tar hensyn til de andre faktorene nevnt ovenfor) så handler det i bunn og grunn om kalorier inn vs kalorier ut. Jeg er altså ikke nødvendigvis uenig i det du sier, jeg tenker bare at det er viktig å vise alle sidene av saken. Du skriver om den optimale måten å gå ned i vekt på, hvor helsen er i fokus. Jeg er helt enig i at det er viktig, og at for å oppnå det så må man fokusere på mer enn bare kalorier. Men ta dette eksempelet: En person sliter med overvekt, og har levd på usunn mat i flere år. Hun vet at det er best for kroppen hennes å spise frukt og grønt, men motivasjonen faller så fort hun gir slipp på de usunne vanene, og vekten fortsetter å peile på. Er det ikke bedre, i dette tilfellet, at vedkommende fokuserer på kalorier, og ikke hvorvidt maten er sunn og næringsrik eller ikke, for å klare å komme seg ned til normalvekt? Nå ble dette en enorm avsporing, men det er et viktig tema, og det er mange sider å ta hensyn til. Om du fortsatt ikke ser hva jeg prøver å legge frem så er det helt greit, og jeg tenker vi legger denne diskusjonen fra oss. Jeg skjønner hva du vil frem til. Det eneste jeg prøver å understreke sånn veldig komprimert, er at du ikke vil kunne holde en sunn vekt over tid med de eksemplene du beskriver. Poenget med vektnedgang er jo å holde den nye vekta stabil, ikke å gå opp igjen med en gang en fortsetter å spise seg mett igjen på junk. Det er livsstilsendring som er hele poenget og da hjelper det ikke kun å kutte kaloriene. Så selv om jeg forstår hva du vil frem til, er jeg ikke enig i at det er en bærekraftig måte å gå ned i vekt på. Jeg vet av flere som har bumpet rett opp igjen til sykelig overvekt etter å kun ha kuttet kaloriene og gått kraftig ned, og det å kødde med kroppen på den måten er virkelig ikke å anbefale. Så ja som sagt tror jeg vi kan være enige om å være uenige. Jeg ønsker deg helhjertet lykke til, håper du når de målene du ønsker. Anonymkode: b180b...9e1 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #27 Skrevet 27. september 2020 2 minutter siden, Lisa Rowe skrev: Man kan fint lage lavkalori frappuccino også. Man trenger for så vidt bare å blende espresso, melk og isbiter, men det finnes både sjokolade-/karamellsaus og krem som ikke inneholder allverdens med kalorier, og man kan bytte ut sukker med f. eks sukrin. Det kan hende. Jeg personlig kan varmt anbefale iskaffe, jeg går selv ned i vekt og drikker kaffe med en del melk. Fikk tips i en annen tråd om vaniljemelk, skal prøve det. Jeg hatet kaffe før, men det er en vanesak. Anonymkode: b180b...9e1
Gjest Lisa Rowe Skrevet 27. september 2020 #28 Skrevet 27. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kan hende. Jeg personlig kan varmt anbefale iskaffe, jeg går selv ned i vekt og drikker kaffe med en del melk. Fikk tips i en annen tråd om vaniljemelk, skal prøve det. Jeg hatet kaffe før, men det er en vanesak. Anonymkode: b180b...9e1 Tusen takk, jeg får prøve det. Har aldri hatt vanlig kaffe med melk, så det er jo fullt mulig jeg synes det går ned helt fint. Jeg har blitt veldig glad i Tine sin Iskaffe Mocha uten tilsatt sukker, men det blir jo dyrt i lengden. Vaniljemelk hørtes veldig godt ut også!
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #29 Skrevet 27. september 2020 1 minutt siden, Lisa Rowe skrev: Tusen takk, jeg får prøve det. Har aldri hatt vanlig kaffe med melk, så det er jo fullt mulig jeg synes det går ned helt fint. Jeg har blitt veldig glad i Tine sin Iskaffe Mocha uten tilsatt sukker, men det blir jo dyrt i lengden. Vaniljemelk hørtes veldig godt ut også! Om du har blitt glad i den tror jeg det er gode sjanser for at du kan like bare vanlig kaffe med melk også. Nå har jeg ikke prøvd med vaniljemelk ennå da, men eventuelt kan du kanskje prøve med litt stevia i hvis du synes den blir for "besk"? Anonymkode: b180b...9e1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #30 Skrevet 27. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg lager iskaffe med lettmelk og is. Kalorifattig og superdigg. Noen ganger tiltesetter jeg søtning, som f eks. sukrin gold. Trenger ikke å være kaloribombe når man lager selv 😊 Anonymkode: 050a9...079 Når man lager selv ja. Men det er det de færreste som gjør. Skal du ha iskaffe, ts, så styr i det minste unna Starbucks. Der kan du kjapt komme opp i dagsbehovet for kalorier. Bare et tips 😛 Anonymkode: 6ae5f...5ce 1
Gjest Lisa Rowe Skrevet 27. september 2020 #31 Skrevet 27. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du har blitt glad i den tror jeg det er gode sjanser for at du kan like bare vanlig kaffe med melk også. Nå har jeg ikke prøvd med vaniljemelk ennå da, men eventuelt kan du kanskje prøve med litt stevia i hvis du synes den blir for "besk"? Anonymkode: b180b...9e1 God idé! Bruker du helmelk eller går det fint med lettmelk?
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #32 Skrevet 27. september 2020 Akkurat nå, Lisa Rowe skrev: God idé! Bruker du helmelk eller går det fint med lettmelk? Styrer unna for mye fett, og smaker egentlig ikke forskjell på helmelk og lettmelk til kaffe, så synes lettmelk er topp Anonymkode: b180b...9e1
Gjest Albbas Skrevet 27. september 2020 #33 Skrevet 27. september 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg lager iskaffe med lettmelk og is. Kalorifattig og superdigg. Noen ganger tiltesetter jeg søtning, som f eks. sukrin gold. Trenger ikke å være kaloribombe når man lager selv 😊 Anonymkode: 050a9...079 Det er "slankevarianten" for meg, men det er fort 150 kcal per dag det også for min del. Nå som jeg sloss med de siste kiloene er det 150 kcal jeg buede droppet. Og så eeeer det jo så mye bedre med helmelk - og helst 2 dl, ikke 1. I dag har jeg hatt en tung dag og iskaffe utgjør minst 200 kcal i dag. Ikke bra... 😆
Gjest Albbas Skrevet 27. september 2020 #34 Skrevet 27. september 2020 Vaniljemelk er VELDIG godt i iskaffe. 😁 Den er mer enn søt nok uten ekstra søtning, og inneholder ikke tilsatt sukker.
Gjest Albbas Skrevet 27. september 2020 #35 Skrevet 27. september 2020 Jeg har forøvrig ikke den maskina ts, har nespresso, så vet ikke hvilke kapsler som er gode. Men jeg syns ikke det spiller sååå stor rolle i iskaffe, egentlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå