AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #1 Skrevet 25. september 2020 Forrige innlegg ble litt langt, prøver på nytt med 1 tema Hvordan ble du ufør? Iforhold til lege og nav, hvordan var veien dit til den stønaden? Måtte du ut i jobb utprøvning, eller satte legen bare en syke prosent? Anonymkode: a5b0f...f1f
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #2 Skrevet 25. september 2020 Jeg ble det pga ptsd og en degenerende sykdom. Jeg var litt over fire år på AAP (gamle regler + at jeg fikk forlenget vedtaket mens søknaden var under behandling), fordi jeg bare var vikar var jeg aldri sykemeldt men gikk fra vikarjobb til dagpenger til AAP. Til og begynne med var behandling det eneste kravet jeg hadde som aktivitet, først både traumebehandling og fysio, etterhvert bare traumebehandling. Etter litt over to år på AAP var jeg innom et firma som skulle kartlegge meg, dette fungerte ikke og vi avsluttet rimelig fort. Året etter var jeg først på et todagers opphold på spesialistsenteret som har peiling på sykdommen min, så var jeg på rehab i to uker og deretter var jeg i arbeidsutprøving (alt fordelt over 7-8måneder). Den utprøvingen gikk også veldig dårlig, mest fordi hun som skulle ha ansvaret for meg ble sykemeldt og dermed gikk jeg for lut og kaldt vann, det var ingen som kunne tilrettelegge for meg og kartleggingen måtte gjøres i en annen vernet bedrift enn der jeg var, i tillegg ble jeg mye, mye verre av arbeidet jeg måtte gjøre. Jeg hadde også medisinutprøving en eller annen gang i løpet. Innimellom alt over var det også møter hos nav, de fleste med psykologen min, saksbehandler og meg, men også et par med fastlegen min. Etter at jeg hadde fylt alle kravene til utprøving, medisiner, behandling, kartlegging osv. ble det bestemt at jeg skulle få søke om ufør, og det fikk jeg også gjennomslag på. Anonymkode: 8f724...d13
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #3 Skrevet 25. september 2020 Det var ikke jeg som bestemte Anonymkode: 80d24...de1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #4 Skrevet 25. september 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble det pga ptsd og en degenerende sykdom. Jeg var litt over fire år på AAP (gamle regler + at jeg fikk forlenget vedtaket mens søknaden var under behandling), fordi jeg bare var vikar var jeg aldri sykemeldt men gikk fra vikarjobb til dagpenger til AAP. Til og begynne med var behandling det eneste kravet jeg hadde som aktivitet, først både traumebehandling og fysio, etterhvert bare traumebehandling. Etter litt over to år på AAP var jeg innom et firma som skulle kartlegge meg, dette fungerte ikke og vi avsluttet rimelig fort. Året etter var jeg først på et todagers opphold på spesialistsenteret som har peiling på sykdommen min, så var jeg på rehab i to uker og deretter var jeg i arbeidsutprøving (alt fordelt over 7-8måneder). Den utprøvingen gikk også veldig dårlig, mest fordi hun som skulle ha ansvaret for meg ble sykemeldt og dermed gikk jeg for lut og kaldt vann, det var ingen som kunne tilrettelegge for meg og kartleggingen måtte gjøres i en annen vernet bedrift enn der jeg var, i tillegg ble jeg mye, mye verre av arbeidet jeg måtte gjøre. Jeg hadde også medisinutprøving en eller annen gang i løpet. Innimellom alt over var det også møter hos nav, de fleste med psykologen min, saksbehandler og meg, men også et par med fastlegen min. Etter at jeg hadde fylt alle kravene til utprøving, medisiner, behandling, kartlegging osv. ble det bestemt at jeg skulle få søke om ufør, og det fikk jeg også gjennomslag på. Anonymkode: 8f724...d13 Vet du om det er vanlig at arbeids utprøvning tar 7-8 mnd, eller var du ekstremt uheldig? 😮 takk for utfyllende svar ❤️ Anonymkode: a5b0f...f1f
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #5 Skrevet 25. september 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du om det er vanlig at arbeids utprøvning tar 7-8 mnd, eller var du ekstremt uheldig? 😮 takk for utfyllende svar ❤️ Anonymkode: a5b0f...f1f Jeg brukte ikke så lang tid på utprøvingen, det var totalsummen av alt det nav krevde jeg skulle gjøre det året, altså både tur til spesialistsenteret, to uker på rehabilitering og utprøvingen😊 Utprøvingen tok noen uker, men jeg jobbet bare to timer mandag og to timer fredag, var i tillegg mer vekke enn tilstede da kroppen ikke taklet arbeidet. Tror jeg var i det tiltaket i ca to måneder, inkludert kartleggingen i den andre bedriften. Anonymkode: 8f724...d13
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #6 Skrevet 25. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg brukte ikke så lang tid på utprøvingen, det var totalsummen av alt det nav krevde jeg skulle gjøre det året, altså både tur til spesialistsenteret, to uker på rehabilitering og utprøvingen😊 Utprøvingen tok noen uker, men jeg jobbet bare to timer mandag og to timer fredag, var i tillegg mer vekke enn tilstede da kroppen ikke taklet arbeidet. Tror jeg var i det tiltaket i ca to måneder, inkludert kartleggingen i den andre bedriften. Anonymkode: 8f724...d13 Altså, jeg mener at jeg dro til spesialistsenteret i februar, rehabilitering i juni og arbeidsutprøving + kartlegging i august og september og at det til sammen ca 8.måneder😊 Anonymkode: 8f724...d13
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #7 Skrevet 25. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forrige innlegg ble litt langt, prøver på nytt med 1 tema Hvordan ble du ufør? Iforhold til lege og nav, hvordan var veien dit til den stønaden? Måtte du ut i jobb utprøvning, eller satte legen bare en syke prosent? Anonymkode: a5b0f...f1f Har en revmatisk sykdom som jeg fikk etter svangerskap, var i fast jobb og "prøvde" ut der, Så fikk jeg plutselig en ny "sykdom" så skulle jeg prøve meg ut i en annen jobb og var vel der 3 ganger. Så mente legen og NAV at jeg skulle slippe noe mer styr og ville ha meg over på uføretrygd. Og som de sa, når og hvis jeg får formen tilbake så kan jeg jo jobbe som jeg vil, men da har jeg uføretrygden i ryggen så jeg slipper å jobbe meg syk for økonomiens skyld. Legen og NAV valgte å sette meg på 100% uføretrygd. Har bare fysiske plager og diagnoser, vet det er vanskeligere hvis man har psyiske plager og sykdommer. For meg så tok det vel 8 måneder fra jeg gikk over på AAP, utprøving og avklaring og avgjort at det ble uføretrygd. Så var det vel 5 måneder å vente på svar. Gikk sjeldent fort, men sånn er det vel når man kan dokumentere tilstanden skikkelig. Er nok verre for de som ikke kan "bevise" sine plager og sykdommer. Vet jo det er folk som har gått rundt i årevis. Anonymkode: e9def...bf2 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #8 Skrevet 26. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså, jeg mener at jeg dro til spesialistsenteret i februar, rehabilitering i juni og arbeidsutprøving + kartlegging i august og september og at det til sammen ca 8.måneder😊 Anonymkode: 8f724...d13 Ååja Okei, nå forstår jeg 🙈 nå ble jeg glad, var litt redd for at min jobb utprøvning skulle vart helt til neste sommer 😂 tusen takk for infoen, setter stor pris på det!! ts Anonymkode: a5b0f...f1f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #9 Skrevet 26. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ååja Okei, nå forstår jeg 🙈 nå ble jeg glad, var litt redd for at min jobb utprøvning skulle vart helt til neste sommer 😂 tusen takk for infoen, setter stor pris på det!! ts Anonymkode: a5b0f...f1f Det kan det godt gjøre. Det var en dame her på jobbutprøving og hun gikk i utprøving i to-tre år. Først skulle det prøves og tilrettelegges for 50% jobb, så klarte hun ikke det. Da ble det 40, 30, 20.. og når de ville kartlegge om hun var 10% arbeidsfør så var det hele meningsløst syntes jeg. Anonymkode: 54e07...cd5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #10 Skrevet 26. september 2020 For meg var veien veldig lang. 20 år i NAV-systemet etter at jeg var ferdig utredet og erklært 100% ufør av spesialist. Anonymkode: 265de...8c1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #11 Skrevet 26. september 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en revmatisk sykdom som jeg fikk etter svangerskap, var i fast jobb og "prøvde" ut der, Så fikk jeg plutselig en ny "sykdom" så skulle jeg prøve meg ut i en annen jobb og var vel der 3 ganger. Så mente legen og NAV at jeg skulle slippe noe mer styr og ville ha meg over på uføretrygd. Og som de sa, når og hvis jeg får formen tilbake så kan jeg jo jobbe som jeg vil, men da har jeg uføretrygden i ryggen så jeg slipper å jobbe meg syk for økonomiens skyld. Legen og NAV valgte å sette meg på 100% uføretrygd. Har bare fysiske plager og diagnoser, vet det er vanskeligere hvis man har psyiske plager og sykdommer. For meg så tok det vel 8 måneder fra jeg gikk over på AAP, utprøving og avklaring og avgjort at det ble uføretrygd. Så var det vel 5 måneder å vente på svar. Gikk sjeldent fort, men sånn er det vel når man kan dokumentere tilstanden skikkelig. Er nok verre for de som ikke kan "bevise" sine plager og sykdommer. Vet jo det er folk som har gått rundt i årevis. Anonymkode: e9def...bf2 Hvorfor det? Virker jo ikke sånn når veldig mange prosent med uføre har depresjon og angst? Anonymkode: 4c1b0...bb2 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #12 Skrevet 26. september 2020 Kort vei. Ble sykemeldt pga smerter. Var til utredning og behandling i ca 2 år før uføretrygd ble søkt og fikk det innvilget. Var bare i 4 uker på arbeidsbedrift for å kartlegge arbeidsevne. Har flere diagnoser. Anonymkode: 13783...fea
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #13 Skrevet 26. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en revmatisk sykdom som jeg fikk etter svangerskap, var i fast jobb og "prøvde" ut der, Så fikk jeg plutselig en ny "sykdom" så skulle jeg prøve meg ut i en annen jobb og var vel der 3 ganger. Så mente legen og NAV at jeg skulle slippe noe mer styr og ville ha meg over på uføretrygd. Og som de sa, når og hvis jeg får formen tilbake så kan jeg jo jobbe som jeg vil, men da har jeg uføretrygden i ryggen så jeg slipper å jobbe meg syk for økonomiens skyld. Legen og NAV valgte å sette meg på 100% uføretrygd. Har bare fysiske plager og diagnoser, vet det er vanskeligere hvis man har psyiske plager og sykdommer. For meg så tok det vel 8 måneder fra jeg gikk over på AAP, utprøving og avklaring og avgjort at det ble uføretrygd. Så var det vel 5 måneder å vente på svar. Gikk sjeldent fort, men sånn er det vel når man kan dokumentere tilstanden skikkelig. Er nok verre for de som ikke kan "bevise" sine plager og sykdommer. Vet jo det er folk som har gått rundt i årevis. Anonymkode: e9def...bf2 Dette er ikke hva jeg har inntrykk av. Psykisk sykdom er vanskelig og motbevise, og er man såpass psykisk syk så vil man i mange tilfeller ikke klare den belastningen det er med arbeidsutprøving og alle tiltak man settes på av Nav. Anonymkode: a8ce3...de6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #14 Skrevet 26. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Virker jo ikke sånn når veldig mange prosent med uføre har depresjon og angst? Anonymkode: 4c1b0...bb2 Det er jo fordi det er veldig vanskelig å "bevise" og det å sette prognose er heller ikke alltid lett. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke hva jeg har inntrykk av. Psykisk sykdom er vanskelig og motbevise, og er man såpass psykisk syk så vil man i mange tilfeller ikke klare den belastningen det er med arbeidsutprøving og alle tiltak man settes på av Nav. Anonymkode: a8ce3...de6 Det kan nok variere fra sted til sted men her hvor jeg bor så vet jeg det er vanskelig. Var noe innenfor dette jeg jobbet før så jeg har litt peiling. Min erfaring er og at mange av de sykeste blir gående i årevis for de klarer ikke å følge opp alt de må for å komme seg gjennom prosessen. Virker som om mange tror at det er en enkel sak og at alt går automatisk, men sånn er det ikke i realiteten. Du må være i stand til å kjempe for dine "rettigheter". Anonymkode: e9def...bf2 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #15 Skrevet 26. september 2020 Jeg gikk på AAP i mange år, og etter at de nye reglene kom ble jeg anbefalt av både saksbehandleren min i NAV og fastlege om å søke uføretrygd. Jeg slapp arbeidsutprøving fordi fastlege skrev en erklæring om at det ikke var medisinsk forsvarlig for meg å gjennomføre arbeidsutprøving. Det er forøvrig ikke fastlegen som bestemmer hvor stor prosent uføretrygd du får, det er det NAV som gjør. Fastlegen gjør selvfølgelig sine medisinske vurderinger i forhold til dine helseplager og i hvor stor grad de påvirker arbeidsevnen din, men det er NAV som tar beslutningen angående uføregrad. Anonymkode: aceff...7fc
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #16 Skrevet 26. september 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke jeg som bestemte Anonymkode: 80d24...de1 Det er ikke du som i utgangspunktet bestemmer. Men, en kan hvis en har energi og ressurs til det, stå på for sin egen del, skrive f.eks en egenerklæring og fortelle hvor ille man har det, hvis en vet at alt er svart og håpløst. Så slipper en å lide i 10 unødvendige år. Anonymkode: 0d535...73c
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #17 Skrevet 26. september 2020 Jeg hadde kanskje litt motsatt utgangspunkt. Hadde fast jobb som jeg elsket og ville virkelig ikke bli ufør. De to første årene på aap var behandling eneste tiltak. Varierte mellom en time i uken, og innleggelser over flere måneder. Etter 2år prøvde jeg meg litt i arbeidstrening på min gamle jobb, typ en time om dagen, som ble gradvis økt sakte. Falt mye ut underveis hvor jeg ble innlagt i lange perioder. Men jeg ville virkelig tilbake. Nå etter 4år og myyyye behandling klarer jeg å jobbe 40% med tilrettelegging. Jeg og legen er fornøyd med dette. Nå er søknaden om 60% ufør sendt. Nav har aldri stilt noen krav til meg, men vi har hatt hyppige samarbeidsmøter hvor jeg, sjefen, nav og behandler har vært tilstede og lagt plan for neste periode. Føler det er min behandler (og meg) som bestemmer. Har kun psykiatriske diagnoser. Anonymkode: 97ca3...32f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #18 Skrevet 26. september 2020 Var for psyk til jobb. For hver arbeidsutprøving blei jeg psykere og endte opp innlagt. Veien til ufør er så tåkete, jeg husker ikke egentlig. Hadde greie saksbehandlere på nav som gjorde det meste enkelt. Anonymkode: 78f05...f12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå