Gå til innhold

Psykologer og deres idèer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble henvist til psykisk helse i kommunen fordi jeg har havnet i en vanskelig situasjon, praktisk og følelsesmessig, som blant annet innebar at jeg måtte flytte ut umiddelbart fra et hus som var muggent. En stund var jeg helt uten bosted, og jeg kan ikke ta hva som helst, da jeg er sensitiv for inneluft. F.ex tåler jeg dårlig nymalt, nyoppusset, at leiligheten er helt innrøkt, at det er mugg osv. Kanskje fordi jeg har bodd i mugg så lenge, og ble syk av det. Jeg nevnte på telefon i fortvilelse at leiligheten jeg ble tilbydt av kommunen hadde en svært innestengt inneluft, og da sa denne psykologen at det kunne vi jobbe med...? Så det at jeg er sensitiv er altså psykisk ifølge henne. Senere fant jeg ut at det var en dame som hadde bodd i den leiligheten i fire år og røykt og aldri luftet ut, så jeg droppet den helt. Nå har jeg funnet et annet midlertidig sted som er levelig, så jeg er ikke så desperat og stresset lenger, og føler ikke samme behovet for psykolog, selv om jeg fortsatt er følelsesmessig knust. Så jeg droppet å gå til den psykologen. Hvordan skal jeg kunne gå til en psykolog som mener sensitivitet sitter i hodet? Er det mange av dem som mener det? Og er det også mulig å finne noen som mener kronisk sykdom sitter i hodet? Jeg kan jo ikke gå til noen som har slike idèer.

Anonymkode: 2644d...dc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke du burde konkludere med at psykologen mener at din sensitivitet er psykisk ut fra en setning i forbifarten. Han eller hun er kanskje åpen for at det kan være et psykisk problem. Når du tar opp ting som er vanskelig så er det naturlig for psykologen å tenke: Hvordan kan jeg hjelpe til med dette?

Hvis eller når temaet kommer opp på nytt så må du jo spørre hva hun mener med det. Forklare din side av saken, si at du ikke mener dette er et psykisk problem fordi... Hvis psykologen vil begynne å jobbe med et tema så står du fritt til å spørre hvorfor og eventuelt takke nei dersom det ikke er noe du føler er et problem for deg.

Anonymkode: 38e53...d79

• Liker 2
Skrevet

Det at du er sensitiv for disse tingene er et fysisk problem, men det at du kanskje blir stresset, usikker og redd er noe du kanskje kunne jobbet med. Det er jo ikke godt å kjenne på de følelsene, og de kan utvikle seg til å bli noe mer - som at det slår ut i en angstlidelse, for eksempel selvisolering, at du bare kan være hjemme hos deg selv fordi bare der er det bra nok luft. 

Anonymkode: 5c993...f07

Skrevet

Hvis problemet er at du må ut av en leilighet pga mugg så havner du ikke hos en psykolog.. 
da har du psykiske vansker i bunn. 
sensitivitet er både psykisk og fysisk og den psykiske delen kan man jobbe med i terapi. 
mennesker som har tinnitus pga mye støy over tid er fysisk. Men får også kurs hos psykolog for å håndtere tinnitusen 

regner med dine psyke er preget av at du er sensitiv. Hvis ikke hadde du ikke havnet hos psykolog pga mugg 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det at du er sensitiv for disse tingene er et fysisk problem, men det at du kanskje blir stresset, usikker og redd er noe du kanskje kunne jobbet med. Det er jo ikke godt å kjenne på de følelsene, og de kan utvikle seg til å bli noe mer - som at det slår ut i en angstlidelse, for eksempel selvisolering, at du bare kan være hjemme hos deg selv fordi bare der er det bra nok luft.

Anonymkode: 5c993...f07

Har ikke det problemet nei, har bare ikke tenkt å bo en leilighet som gjør meg syk. TS

Skrevet
7 timer siden, Sunnys skrev:

Hvis problemet er at du må ut av en leilighet pga mugg så havner du ikke hos en psykolog.. 
da har du psykiske vansker i bunn. 
sensitivitet er både psykisk og fysisk og den psykiske delen kan man jobbe med i terapi. 
mennesker som har tinnitus pga mye støy over tid er fysisk. Men får også kurs hos psykolog for å håndtere tinnitusen 

regner med dine psyke er preget av at du er sensitiv. Hvis ikke hadde du ikke havnet hos psykolog pga mugg 

Jeg mistet mer enn bare bolig, det var flere ting som skjedde samtidig som jeg utelater her for ikke å bli gjenkjent. Men kan nevne fysisk skade, sykdom, og tap av noen som stod meg nær. TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...