AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #1 Skrevet 25. september 2020 Har gradvis innført livsstilsendring se siste årene, og har delvis lykkes. Handler og tilbereder sunn og næringsrik mat fra bunnen, har gått fra å spise et halvt til et kilo snop og chips i uka til å kose meg meg noen biter av og til. Likevel er ikke vekta gått ned så mye som jeg ønsker (vil ned 8-10 kg nå) og det er fordi jeg spiser alt for mye også av den sunne maten. Jeg elsker rett og slett å spise, uansett om det er potetgull med dip eller kokte rødbeter med persille. Kan spise et helt kilo rødbeter for eksempel. Blir ikke mett. Frøknekkebrød, rå gulrøtter, eggerøre, alt mulig jeg kan knaske på. Likevel er jeg sulten en til to timer etterpå. Spiser jeg vanlige brødskiver med ost vil jeg ha minst 3 for å bli mett. Hvordan skal jeg få hodet mitt med på å leve med færre kalorier enn jeg har gjort tidligere? Anonymkode: cddd8...bc5 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #2 Skrevet 25. september 2020 Har du prøvd å spise skikkelige måltider istedenfor denne småspisingen? Anonymkode: cc6ca...9cb 4
exictence Skrevet 25. september 2020 #3 Skrevet 25. september 2020 Tror du må rett og slett innstille deg på hardt arbeid å bare la være med å spise store porsjoner. Etter ca 3 uker tror jeg hode blir mer vant til å si stopp til mer. 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #4 Skrevet 25. september 2020 Prøv å tenke proteiner, slik at du får i deg nok kalorier som gir langvarig metthetsfølelse og mye energi. Fiber gir også lenger metthetsfølelse, og pass på å drikke nok væske. Anonymkode: 5a736...cfa 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #5 Skrevet 25. september 2020 Tenker at det er to ting du kan vurdere her; 1) Du skriver at du nå lager sunn mat fra bunnen. Hva betyr dette i praksis? Min erfaring er at når man er for streng og mager i kosten, typ utelukkende lager salater, tørre kyllingbryst med ris og denslags, så sprekker man fort. Man trenger både fett og karbo i maten for å bli tilfredsstilt. En typisk middag hos meg er for eksempel tagliatelle med laks, grønnsaker, sitron og en skvett fløte og parmesan. Direkte magert er det jo ikke, og det hadde vært mindre kaloririkt om jeg bare spiste laksen med noen dampede grønnsaker, men da craver jeg også sjokolade og potetgull om kvelden. Så man må se det større bildet, og finne et nivå man kan leve bra med over tid. 2) Porsjonskontroll og metthetsfølelse må læres på nytt, om man har vært vant til å trykke i seg. Mange av oss spiser mer enn vi trenger nærmest som en hang-up, vi er blitt avhengig av å ha noe å knaske på hele tiden, og sult kan være en mental innbilning. Her må man bare være nøye på faste måltider, ikke lage mer mat enn man er ment å spise. For meg hjelper det å finne på noe annet etter hvert måltid. Ofte tar jeg meg en lang dusj, en gåtur i nabolaget og annet etter middag, bare for å komme bort fra det maule-behovet som typisk oppstår når man er sliten og daff om ettermiddagen. Min erfaring er at porsjonskontroll blir enklere om man holder ut noen måneder, kroppen venner seg til vanlige mengder mat og hjernen venner seg til å ikke fylle all dødtid med knasking. Man må flytte fokus, rett og slett. Anonymkode: 44be4...98a 7
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #6 Skrevet 25. september 2020 Du må rett og slett innstille deg på å gå litt sulten i en periode for å få magesekken til å krympe. Sett en plan med maks størrelse på måltider og hold deg slavisk til det selv om du er sulten. Anonymkode: 2d467...115 2
velociraptor Skrevet 25. september 2020 #7 Skrevet 25. september 2020 Du må rett og slett lære deg å tåle å være sulten. Det er bare en vanesak. Du dør ikke av å være sulten noen timer. Drikk et stort glass vann hver gang du er sulten. Bestem deg for at du får lov å spise max tre ganger per dag, og da spiser du nok, og så drikker du vann i mellom. Sånn småspising du driver med er skikkelig usunt for både kroppen og aller mest for tennene. Fordøyelsen din får aldri hvile, og det er konstant syreangrep på tennene. Jeg spiser heller aldri mindre enn tre brødskiver i slengen, stort sett 4-5 i slengen, men spiser brødmat kanskje to ganger i uka, og så er det uansett mange timer til neste måltid. 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #8 Skrevet 25. september 2020 Siden det meste jeg hadde tenkt å si allerede er sagt, har jeg bare en kommentar: Du spiser ikke sunt hvis du spiser for mye, og det kan hende du spiser for mye fordi du ikke spiser (bra) nok. Anonymkode: d8930...6ed
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #9 Skrevet 25. september 2020 Jeg hadde lignende problem. Spiste sunt, men altfor mye. I tillegg måtte jeg ha noe å spise på kvelden foran tv eller mens jeg lå og leste. Startet med å kutte mengdene, og det tok bare 3-4 dager før "magemålet" hadde endret seg og jeg ble mett med mindre mat. Drikk et stort glass vann før måltidene, og ellers er det er bare å holde ut, sultfølelsen kommer til å gi seg! Så tok jeg "kveldskosen" Fremdeles lov å spise, men da ble det bare klementiner, perletomat eller druer jeg ga meg lov til å nyte. Til slutt skrudde jeg opp aktivitetsnivået ved å gå deler av arbeidsveien min (ca en halvtime i raskt tempo både før og etter jobb). Vektnedgangen ble raskt målbar, og det var inspirerende nok for meg. Ned 10 kg. på drøyt 3 mnd., og har vært stabil i over et halvt år nå Anonymkode: 49d8d...0fe
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #10 Skrevet 25. september 2020 Jeg spiser salat til omtrent alle måltider. Til dømes en brødskive til frokost med råe tomater, agurk, løk og paprika. Ingen dressing. Enste måten jeg får nok volum uten å spise usunt. Anonymkode: 93978...504
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #11 Skrevet 25. september 2020 Det er ikke farlig å være sulten. Det har hjulpet meg å minne meg selv på det innimellom. Anonymkode: 389f4...051
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #12 Skrevet 25. september 2020 Slanker meg og går sulten også ofte. Er ikke farlig men hjelper nå på Anonymkode: 6305b...181
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #13 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg har vært som deg. Kunne gnafse I meg 600 gram med rosenkål som substitutt for lørdagsgodt til dømmes. Nå har jeg gått ned syv kilo I vekt. Og det som har hjulpet meg er en kombinasjon med kaloriunderskudd og fasting. Dvs at jeg faster i 20 timer og spiser alle de kaloriene som jeg må holde meg til under ett og samme måltid. Man blir fort vant til å faste. Og tro det eller ei, men jeg blir langt, langt mindre sulten av det enn av å småspise eller å dele opp måltidene. Pluss at jeg får spist meg sprekkmett når jeg først spiser. Anonymkode: 801ca...016 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #14 Skrevet 9. oktober 2020 Jeg har levd de 3 siste årene uten karbohydrater, alstå lavkarbo. Har pcos, og kroppen min har det mye bedre uten tilførsel av karbohydrater. Matematisk sett, etter 3 år på lavkarbo, bør man kanskje tenke at jeg ikke sliter med å holde vekta i sjakk (lavkarbo er jo tross alt «idiotsikkert» om man gjør det riktig), men i likhet med det så sliter jeg med å begrense matinntaket. Spiser gjerne til jeg er uggen. For min del hjelper det å kutte ut alle små måltider, og heller spise en stor og god frokost, ingen lunsj, og en stor og god middag. Med lavkarbo spiser jeg måltider som metter LENGE, og jeg blir sjelden sulten før til middag, og blir sjelden sulten mellom middag og leggetid. Vet ikke om dette gir mening for deg eller om du har lest om det før, men; å pøse på med karbohydrater vil trigge sultfølelsen. Å erstatte karbohydratene, feks vanlig wasa knekkebrød, med et frøknekkebrød, vil kunne føre til at sultfølelsen din trigges mindre og det er lettere å ikke overspise når man ikke føler seg utsultet. Anonymkode: 5d804...93d 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #15 Skrevet 9. oktober 2020 For meg hjelper det å drikke noe varmt når jeg er sulten. Helst kaffe. Tyr til koffeinfri kaffe for å ikke få helt skjelven til tider. Jeg fungerer også best med større og heller færre måltider. Skal jeg spise 6 måltider om dagen, er jeg konstant sulten, og tenker på mat hele tiden. For meg fungerer det mye bedre med tre måltider om dagen: lunsj, middag, og kvelds. Kanskje en frukt mellom lunsj og middagen, men ikke noe annet. Frokost blir jeg bare hysterisk sulten av.. Spiser jeg frokost, er jeg halvt ihjelsultet en time senere, mens om jeg ikke spiser frokost, har jeg null problemer med å klare meg til lunsj - og til og med middag. Anonymkode: de923...b68 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #16 Skrevet 9. oktober 2020 Henger meg på "kjenner meg igjen"-koret. Har også alltid vært glad i spise solide porsjoner, tror det henger igjen fra oppveksten med familie som alltid spiste MYE og FORT. Har i voksen alder fått et mer normalt forhold til porsjoner og begrensninger, men det har tatt tid. Følte også jeg måtte ta et valg mellom tung comfort food eller større mengder. Har vel havnet litt der den ene over her er: jeg spiser heller masse salat til måltidene for å fylle opp. Har vi feks fries til middagen, spiser jeg heller salat fordi jeg da kan bli skikkelig mett og samtidig holde meg godt innenfor kaloribegrensningen. For ja, jeg må telle kalorier for å holde litt koll. Kjedelig og tungvint i begynnelsen, men det går mer og mer på autopilot nå da. Anonymkode: 59da4...110
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #17 Skrevet 9. oktober 2020 Du kan prøve periodisk faste en periode til du blir vant til sultfølelsen. Det hjalp meg få et annet forhold til det å være sulten Anonymkode: 480e9...08b 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #18 Skrevet 9. oktober 2020 Å bli "mett" (hverdagsversjonen av "mett" er "u-sulten", metthet er noe du må venne deg til at er for fest og spesielle anledninger) handler om mye mer enn en full magesekk - det handler om å være fornøyd og ha "fått nok" variasjon. Kloke hoder sier at et godt balansert måltid skal inneholde noe salt, noe søtt, noe bittert, noe surt og noe sterkt før en føler seg "mettet". Gjerne også noe grønt, noe rødt, noe gult og noe brunt (de ulike fargene frukt og grønt inneholder komplementerende næringsstoffer og farger er en enkel huskeregel). Og noe mykt, noe seigt, noe sprøtt og noe tyggigt. Folk som går over til et sunt kosthold kutter typisk alt fett, sukker og moro og ender med kjedelige måltider. Kjedelige måltider = behov for småspising. Blir du likevel, tross god bruk av krydder, urter og variasjon ikke u-sulten: drikk 1-3 glass vann før måltidet og drikk minst 1 glass under måltidet. Når du har spist mengden du har bestemt deg for: reis deg og gjør noe lett praktisk i et kvarter. Er du ikke sulten etter dette? Da er du mett. Er du sulten: evaluer hvor mangelen på variasjon i måltidet lå og endre til neste gang. Anonymkode: d4dc9...5ec 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #19 Skrevet 9. oktober 2020 Du kan jo prøve å spise mindre og stå i sulten en periode. Sult er ikke farlig (med forbehold om at du er ellers frisk fysisk og psykisk). Etter en stund vil du greie å føle deg tilfreds med å spise mindre hvert måltid fordi magesekken trekker seg noe sammen. Så kanskje du skal bestemme deg på forhånd hvor mye du skal spise også holde deg til det. Jeg blir skikkelig mett av en wrap nå og har ingen interesse av å spise mer, og det er nesten revolusjonerende. 😉 Anonymkode: b49f6...148
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #20 Skrevet 9. oktober 2020 Jeg blir veldig sulten av små og mange måltider i løpet av dagen. Kommer inn i en rytme som dreier seg om spising hele tiden. For min del funker periodisk faste med to store måltider i løpet av dagen godt. Spiser en normal mengde mat og man må ikke tenke på mat hele tiden. Anonymkode: 447fe...9b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå