AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #1 Skrevet 25. september 2020 Vi har tatt imot en omplasseringshund. Snill og grei og alt sånn, men kjenner dorutinene stresser meg litt. Jeg vet ikke hva hunden er vandt med, men jeg har kanskje hatt det litt luksus med min forrige hund: Den gikk på do med en gang vi gikk ut, og hold seg lenge uten problemer. Denne nye hunden, først så må vi gå tur før den i det hele tatt tisser. Er liksom ikke bare å ta ut. Og så, etter 20 min gåing og lufting, og ingen dobesøk, så tar vi den inn. Og DA skal den begynne å springe rundt og syte om at den må ut og bæsje... Dette er egentlig ganske typisk rutinen morgen, etter jobb, og kveld... Noen greie måter å anlegge gode dovaner? Anonymkode: 05f52...e5a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #2 Skrevet 25. september 2020 Lær inn kommando på tissing hvertfall. Hver gang hunden tisser nå så sier du feks «tisse» og gir godbit og skryt. Gjorde dette med forige hunden vår, den tisset på kommando, gull verdt før togtur osv. Anonymkode: fa470...946
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #3 Skrevet 25. september 2020 Det kan være at den har lagt seg til vanen fordi den har opplevd at når man gjør fra seg må man rett inn. Så for å passe på at det blir gåtur venter den så lenge den klarer. Så jeg ville gitt skryt og belønning for å gjøre fra seg, og alltid passe på å gå en stund etter den gjør fra seg. Anonymkode: 64b20...590 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #4 Skrevet 25. september 2020 Enig med at den er nok vant til at den må rett inn etter at den har tissa. Her må dere bare være tålmodige. Gå turer så den får gjort fra seg. Når den tisser, repeter 'tisse' eller 'gå på do' i en fin stemme. Når den stopper å tisse, stopp å repeter og gi skryt og kanskje en godbit. Ikke begynn å bruke kommandoen før etter 1-2 uker med å repetere kommandoen når den tisser. Etter 1-2 uker, prøv ut kommandoen på tur når dere har gått litt, og pass på å gå litt mer etterpå. Fortsett med det. Etterhvert kan dere begynne å bruke kommandoen tidligere og tidligere i turen. Bruk den da kun på starten av turer, så den blir vant med at å tisse med en gang man går ut betyr ikke at det ikke blir tur. Jeg lærte hunden min kommandoen da hun var valp. Det er fantastisk fint å kunne bruke det før bilturer, før man går inn på besøk hos venner/familie osv. Men det er viktig å ikke misbruke den. Om dere, over en periode, bruker kommandoen og går rett inn igjen hver gang, så vil nok hunden slutte å høre på, for da lærer den nok en gang at den ikke får tur. Vær tålmodig. Hunden vil merke om dere blir frustrerte, og da blir ikke utetiden koselig for noen Anonymkode: 405d2...d4b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå