aloc Skrevet 24. september 2020 #1 Del Skrevet 24. september 2020 Jeg trenger et sted å skrive ned alle tanker og følelser rundt vektnedgangen min, og den starter NÅ! Jeg håper at ved å skrive her så forplikter jeg meg forhåpentligvis litt mer. Gjør dette mest for min egen del, men det er hyggelig hvis andre titter innom også. Så skriv gjerne kommentarer til meg.. ☺️ Status nå: Jeg har ikke turt å veie meg på en uke fordi jeg føler ting har sklidd ut helt og at jeg har gått opp masse. Skal veie meg i morgen så får vi se. Men for en uke siden viste vekten 82,6 kg, altså en BMI på 30,7. For litt siden var jeg så glad fordi jeg var gått ned til 29.9 i BMI og endelig kun var i kategorien "overvektig" istedenfor "fedme". Det magiske tallet er vel egentlig 30 siden BMI fra 25-30 er overvekt mens <30 er fedme. Men det første målet mitt er uansett å komme under 30! Jeg har gått en del opp og ned i vekt de siste 10 årene, med ca 90 kg på det meste og kanskje 60 eller mindre på mitt tynneste. Nøyaktige tall har jeg ikke, men det er kanskje ikke så viktig heller. De siste par årene har jeg ligget stabilt mellom 80 og 85 kg. Mål: Hovedmålet mitt er å bli normalvektig igjen, altså en BMI under 25. For meg vil dette si under 67 kg. Så jeg skal altså gå ned minst 16 kg. Jeg har ikke satt meg noe tidspunkt for når jeg skal nå dette målet, det eneste jeg er helt sikker på er at jeg starter nå og jeg skal i gang med en livsstilsendring. Jeg ønsker å spise sunnere og etterhvert ønsker jeg også å bli mer aktiv. Jeg er i dag støttemedlem på treningssenteret her og det har jeg lyst å gjøre noe med. I tillegg er jeg veldig glad i å gå tur, og tenker at en større tur eller topptur får bli et mål neste sommer. I morgen blir det å oppdatere vekt og ta litt mål tenker jeg. 💪Aloc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aloc Skrevet 24. september 2020 Forfatter #2 Del Skrevet 24. september 2020 (endret) ULIKE MÅL VEKT Mål: >67 kg Startvekt 25.09.20: 82 kg Uke 39: 82 kg (-0,6 kg) ( -15 kg gjenstår) Uke 40: 82.3 kg (+0,3 kg) ( -15,3 kg gjenstår) Uke 41: 82,5 kg (+0,2 kg) ( -15,5 kg gjenstår) Uke 42: 81,8 kg (-0.2 kg) (-14.8 kg gjenstår) Uke 43: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 44: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 45: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 46: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 47: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 48: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 49: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 50: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 51: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 52: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) KROPPSMÅL (25/9-20): 1. Midje: 88 cm (målet er å være under 80 cm) 2. Rumpe:110 cm 3. Lår: 64 cm 4. Overarm: 39 cm DELMÅL (krysses ut etterhvert): BMI >30 >80 kg 75 kg >70 kg BMI >25 Endret 16. oktober 2020 av aloc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alvfr Skrevet 25. september 2020 #3 Del Skrevet 25. september 2020 Topptur virker som et kjekt mål å jobbe mot! Er veldig glad i fjellturer selv, og det er liksom vinn-vinn fordi man blir sterkere og i bedre form av å gå også blir det lettere jo mer man går ned i vekt og 😊 Gleder meg til å følge deg videre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aloc Skrevet 25. september 2020 Forfatter #4 Del Skrevet 25. september 2020 Tusen takk! Ja, det er helt sant. Blir spennende å se, for jeg har gått veldig lite fjellturer. Gått stort sett i skog og mark egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aloc Skrevet 25. september 2020 Forfatter #5 Del Skrevet 25. september 2020 I dag gikk jeg på vekten og jeg hadde utrolig nok gått ned 0,6 kg fra forrige uke til 82 blank! Skjønner ikke helt hvordan det har gått til men men. I tillegg til vekt vil jeg følge litt med på ulike kroppsmål. Har bestemt meg for midje, over rumpa, lår og overarm. Kommer nok ikke til å måle dette hver uke, men hvis jeg f.eks ikke ser vektnedgang så kan jeg jo sjekke om det har skjedd noe med de ulike målene. Kroppsmål 25/9-20: 1. Midje: 88 cm 2. Rumpe:110 cm 3. Lår: 64 cm 4. Overarm: 39 cm "Målet med målene" er for midjen å være under 80 cm. De andre målene er kun for å se om det skjer noe her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aloc Skrevet 29. september 2020 Forfatter #6 Del Skrevet 29. september 2020 Huff. Hvor skal jeg begynne... Mange tanker nå. Vil jeg ikke dette nok? Hvorfor får jeg det ikke til? Jeg har tidligere prøvd mange dietter og det funker gjerne en stund før jeg gir opp og går tilbake til gamle (u)vaner... Planen min denne gangen er/var å kutte litt ned på mengden mat, og tenke over hvilken type mat jeg spiser. Samt og innføre lørdagsgodt. Altså noe jeg kan leve med i lengden.. Enkelt og greit tenkte jeg, men den gang ei. Siden fredag har jeg spist godteri omtrent hver dag 😔 Har heller ikke turt å gå på vekten, fordi jeg vet at den ikke går nedover nå. Jeg har så lyst å gå ned i vekt, men det er tydeligvis ikke nok. Gikk på lavkarbo et par uker i august, da klarte jeg jo å unngå snop. Hvorfor funker det ikke nå... Er bare lei meg og oppgitt. Og det gir meg lyst til å ta en sjokoladebit. Huff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aloc Skrevet 29. september 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 29. september 2020 Jeg har nå landet på at jeg skal begynne å telle kalorier. Synes i grunn det er helt pyton å holde på med, og føler egentlig at jeg har ganske god oversikt over kaloriinnholdet i diverse matvarer.. Men kanskje det kan få meg til å bli enda mer bevisst hva jeg faktisk spiser. Hvis jeg må registrere alt! Målet mitt vil i første omgang være å holde meg på rundt 1550 kcal. Skal bruke Lifesum appen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aloc Skrevet 30. september 2020 Forfatter #8 Del Skrevet 30. september 2020 Endelig har jeg tatt motet til meg og krøpet på vekten... 82,6 kg. Så opp 0,6 kg siden fredag. Ikke veldig overraskende. Men nå blir det annerledes fremover! Skal f.eks ha godtestopp hele oktober sammen med en venn. Litt enklere å gjøre det sammen synes jeg ☺️Også blir det en premie hvis jeg klarer det. Har ikke helt bestemt meg for hva den skal være enda. Så det må jeg finne ut i løpet av dagen, slik at det funker som motivasjon til å ikke spise godteri. Og det som gjelder som godteri er alt med mye sukker i seg slik som sjokolade, vanlig snop, kjeks, kaker, boller, brus med sukker, kakao og søtt pålegg slik som sjokoladepålegg og syltetøy med mye sukker (80% bær går fint tenker jeg). Jeg elsker konkurranser så jeg er veldig innstilt på å klare dette! 💪 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aloc Skrevet 1. oktober 2020 Forfatter #9 Del Skrevet 1. oktober 2020 Da er snart dag 2 med kostregistrering og første dag med godtestopp over. Begge deler har gått overraskende greit, men jeg ligger litt over på kcal. I tillegg til dette så har jeg vært uten cola (uten sukker) i dag. Ble tom for det jeg hadde hjemme i går, og har ikke orket å kjøpe mer da jeg prøver å kutte ned.. Dette har faktisk vært det tøffeste! Kjenner nesten abstinenser. Ellers er det veiing i morgen. Håpet er at jeg ikke har gått yttligere opp siden i går. I helgen skal jeg reise bort, så det kan bli litt vanskeligere å registrere. Men skal prøve så godt jeg kan! 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aloc Skrevet 3. oktober 2020 Forfatter #10 Del Skrevet 3. oktober 2020 Det gikk heldigvis litt ned igjen før veiing i går. Men fortsatt opp 0.3 kg fra forrige fredag. Men men! Får håpe det går litt bedre fremover.. Har ikke fått ført helt inn i lifesum nå mens jeg er borte, men her blir det skjerpings fra mandag! Tenkte også å få til en treningsøkt iløpet av uka. Hvis ikke tror jeg snart at jeg må melde meg ut, da jeg ikke har trent siden august! 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aloc Skrevet 10. oktober 2020 Forfatter #11 Del Skrevet 10. oktober 2020 (endret) Dette går helt feil vei. +0.2 kg igjen. Ikke så mye opp, men litt.. Jeg synes det er utrolig vanskelig å forholde meg til "reglene" jeg setter for meg selv. Føler meg ensom og mislykket. La derfor ut en "annonse": Endret 10. oktober 2020 av aloc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RoNo Skrevet 11. oktober 2020 #12 Del Skrevet 11. oktober 2020 Uff da. Men ikke glem at vi har naturlige variasjoner, så 200 gram er ikke all verden (kan svinge 2 kg selv). Om du ikke gjør det allerede, kan jeg anbefale å logge vekten i graf for da ser man lettere trenden selv med opp og nedturer. Håper du finner noen å slanke deg med og finner ut hva som virker. Folk er så ulike at det er ikke noe rett og galt. Siden du har det vanskelig nå vil jeg gjerne tilby et par redninger for min del (bare å se bort fra om det ikke er velkomment) :). Monster sjokoladedrikk er helt topp og tar du en skje vaniljeis oppi føles det dekadent. Dobbel 0 kirsebæryoghurt som du setter i fryseren en halvtime før du skal spise den aldeles nydelig og føles mer som dessert enn som mellommåltid. Jeg har sikkert flere, men disse er topp. Vi veier ofte mer fram til onsdag etter en helg, så ikke ta det så tungt men hold ut. Lykke til. ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aloc Skrevet 11. oktober 2020 Forfatter #13 Del Skrevet 11. oktober 2020 Tusen takk ❤️ @RoNo Jeg har en withings vekt, så den lager automatisk graf i appen. Trenden der viser dessverre også oppgang. Men jeg må bare holde ut og prøve å skjerpe meg mer så går det nok ned igjen. Gikk ned noen kilo i august da jeg prøvde lavkarbo, men har ikke så lyst å gå på det. Takk for gode tips 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aloc Skrevet 16. oktober 2020 Forfatter #14 Del Skrevet 16. oktober 2020 Endelig løsnet litt og ting går riktig vei 😄0,7 kg ned siste uka. Og endelig litt ned fra start også! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aloc Skrevet 3. januar 2021 Forfatter #15 Del Skrevet 3. januar 2021 Falt helt ut. Men nå blir det påan igjen! I høst hørte jeg på podcasten til «spis deg fri», og syntes det var litt vel strengt! Men jeg tenkte at hvis jeg ikke går ned noe frem til nyttår så skal jeg begynne med det! Derfor starter jeg på SDF i morgen mandag 4 januar! Det blir også startvekt i morgen. Gruer meg til å gå på vekten da jeg vet at jeg har gått opp masse de siste 2-3 mnd! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 3. januar 2021 #16 Del Skrevet 3. januar 2021 Hva går SDF ut på? Jeg vet jeg er inne i en dårlig periode når jeg ikke går på vekta, og skal framover forsøke å fokusere på at jeg ikke blir lettere selv om jeg ikke vet hva jeg veier. Håper det gjør det litt lettere å unngå de største fristelsene, iallfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aloc Skrevet 3. januar 2021 Forfatter #17 Del Skrevet 3. januar 2021 Wolfmoon skrev (6 timer siden): Hva går SDF ut på? Jeg vet jeg er inne i en dårlig periode når jeg ikke går på vekta, og skal framover forsøke å fokusere på at jeg ikke blir lettere selv om jeg ikke vet hva jeg veier. Håper det gjør det litt lettere å unngå de største fristelsene, iallfall Jeg kan godt skrive litt om det (hva jeg vet iallefall 😊) Har jo ikke lest boka, men kun hørt podcast og googla meg halvt ihjæl på alt jeg har lurt på! Huff ja, enig i den. Jeg veide meg i begynnelsen av desember, da hadde jeg gått opp 8 kg på 8 uker. Ikke veid meg siden og har ikke akkurat vært så flink i jula! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aloc Skrevet 3. januar 2021 Forfatter #18 Del Skrevet 3. januar 2021 "SPIS DEG FRI" (SDF) eller "Bright Line Eating" (BLE) som det heter opprinnelig er en livsstilsendringsmetode som baserer seg på hjerneforskning. Den går ut på å skape nye vaner og å holde seg unna visse matvarer som er avhengighetsskapende på linje med narkotika for noen. Dette gjelder sukker (også kunstig søtning) samt mel. Man kan teste hvor avhengig man er på nettsiden til BLE: https://brightlineeating.com/ Det er fire klare grenser eller linjer: - Kutt ut sukker - Kutt ut mel - 3 måltider om dagen (frokost, lunsj og middag) - bestemte mengder mat til hvert måltid (veies i ounces (OZ) Det er viktig å innarbeide gode rutiner slik som å skrive ned/planlegge hva man skal spise neste dag. Det vil jeg bruke denne dagboka til. Det du kan spise er: FROKOST: 1 protein 1 korn 1 frukt LUNSJ: 1 protein 6 OZ* grønnsaker 1 frukt 1 fett MIDDAG: 1 protein 14 OZ* grønnsaker 1 fett *Man kan også velge å fordele grønnsakene likt mellom lunsj og middag med 10+10 OZ Eksempler: Protein: 8 OZ yoghurt naturell, CC eller melk 2 egg 4 OZ fisk eller rentkjøtt 2 OZ ost eller spekemat 2 OZ nøtter eller frø Korn: 1 OZ (tørt) havregryn, havrekli, quinoaflak osv. 4 OZ (kokt) potet, søtpotet, ris, quinoa, hirse Fett: 2 OZ avokado, lettrømme 1 ss eller 0,5 OZ nøtter, olje, majones, pesto, smør osv. Frukt: 1 stk eple, banan, pære, appelsin 2 stk plomme, kiwi 6 OZ bær, druer, ananas, mango, melon Grønnsaker: Så å si alle grønnsaker, men begrense inntaket av mais, kålrot, pastinakk, vintersquash og erter til 6 OZ. Når det gjelder drikke er det vann som er hovedregelen. Man kan også drikke usøtet te og kaffe eller farris. Dette blir min store utfordring da jeg er ganske avhengig av cola zero! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aloc Skrevet 3. januar 2021 Forfatter #19 Del Skrevet 3. januar 2021 Mandag 4 januar Plan for morgendagen! I morgen skal jeg spise: Frokost: 1 OZ havregryn, 8 OZ melk og et eple Lunsj: 2 stekte egg med diverse grønnsaker (6 OZ), en banan og 0,5 OZ nøtter Middag: 4 OZ ørret med 14 OZ grønnsaker og 0,5 OZ pesto I tillegg til dette tenkte jeg å bake "Irina rundstykker" disse er jeg litt spent på, men jeg har faktisk bakt noe lignende rundstykker før som ble veldig gode! Oppskrift på 10 stk (1 rundstykke tilsvarer 1 porsjon korn og 1/2 porsjon protein, resten kan brukes til pålegg!) 14 OZ cottage cheese 3 egg 10 OZ havregryn 1/2 ts salt Evt. litt vann Bland cottage cheese og egg med en gaffel. Tilsett havregryn, salt og evt. litt vann. Røren skal være klissete men ikke renne. Bruk en spiseskje til å lage 10 "klatter" på et bakepapir. Stek på 200 grader i 20-25 min. Gleder meg veldig til å sette igang 😀 Men gruer meg til veiing.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aloc Skrevet 4. januar 2021 Forfatter #20 Del Skrevet 4. januar 2021 (endret) VEKT Mål: >67 kg Startvekt 04.01.21: 88.9 kg😬 Dvs opp nesten 8 kg siden forrige veiing i oktober! Uke 1: 88.9 kg (- kg) ( -21.9 kg gjenstår) Uke 2: 88.1 kg (-0,8 kg) ( -21.1 kg gjenstår) Uke 3: - kg (- kg) ( - kg gjenstår) Uke 4: - kg (- kg) (- kg gjenstår) Uke 5: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 6: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 7: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 8: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 9: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 10: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 11: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 12: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 13: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 14: -- kg (--kg) ( -- kg gjenstår) Uke 2: Veide meg også på fredag, da var det litt mer ned enn i dag. Men får bare satse på at det går nedover nå. Kosten går bra så langt, spesielt frokost og middag. Lunsj har jeg egentlig ikke hatt tid til. Endret 11. januar 2021 av aloc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå