Gjest Paramount Skrevet 24. september 2020 #1 Skrevet 24. september 2020 (endret) Det startet med å telle antall døde, deretter antall smittede, nå må pressen telle antall i karantene for å kunne bruke store tall i overskriftene. Positiv utvikling. https://www.vg.no/forbruker/helse/i/WOLAqj/coronautbruddet-paa-busstur-minst-100-i-karantene-i-flere-kommuner Endret 24. september 2020 av Gjest
brainstorm Skrevet 27. september 2020 #2 Skrevet 27. september 2020 Jeg har lagt merke til det samme. "200 i karantene i grisgrendt bygd" selger nok bedre enn "mann 22 har lette symptomer". Du har forsåvidt rett i at det er et godt tegn når de må ty til sånt for å få overskrifter. Men samtidig synes jeg det snart er på tide at media fokuserer mer på de positive tingene. Jeg gleder meg til den dagen de kan skrive ting som "en million vaksinert". Selv om jeg mistenker at overskriften heller blir "kvinne, 29, meldte inn mulig bivirkning". 10
Example Skrevet 27. september 2020 #3 Skrevet 27. september 2020 Og høye tall blåses opp. Merkelig hvor stille det er de dagene hvor smittetallene er lave. For eksempel de 33 som er registrert i dag får ingen oppmerksomhet, men du kan garantere at VG vil slå stort opp i morgen når etterslepet fra helgen kommer inn. 7
NorthernLight Skrevet 27. september 2020 #4 Skrevet 27. september 2020 Mye klaging fra folk som ikke skjønner alvoret. 2
Hatsumomo Skrevet 27. september 2020 #5 Skrevet 27. september 2020 Det som irriterer meg mest er den totale opptellingen, er at de stadig skriver hele smittetallet siden vi fikk smitte i landet. "Ja nå er det 13.360 som er smittet" - eh nei! Det er 98% eller noe av dette tallet som er friskmeldt eller døde. Kan de ikke heller si noe ala at i september mnd var det 1000 stk som ble smittet, i august var det 500 som ble smittet etc. 2
Hatsumomo Skrevet 27. september 2020 #6 Skrevet 27. september 2020 (endret) 3 timer siden, brainstorm skrev: Selv om jeg mistenker at overskriften heller blir "kvinne, 29, meldte inn mulig bivirkning". Hehe, det kan du være 100% garantert på at fokuset vil ligge på. Endret 27. september 2020 av Hatsumomo 3
Gjest Paramount Skrevet 28. september 2020 #7 Skrevet 28. september 2020 16 timer siden, Hatsumomo skrev: Det som irriterer meg mest er den totale opptellingen, er at de stadig skriver hele smittetallet siden vi fikk smitte i landet. "Ja nå er det 13.360 som er smittet" - eh nei! Det er 98% eller noe av dette tallet som er friskmeldt eller døde. Kan de ikke heller si noe ala at i september mnd var det 1000 stk som ble smittet, i august var det 500 som ble smittet etc. Enig. FHI antar at det er 3 ganger så mange som har vært smittet som de som er blitt registrerte. Dette tallet blir nok redningen for VG når det blir virkelig tomt for skremselspropaganda. De kan feks sette det i parentes med fet skrift. Det burde skremme mange.
rosemarin Skrevet 28. september 2020 #8 Skrevet 28. september 2020 5 minutter siden, Paramount skrev: Enig. FHI antar at det er 3 ganger så mange som har vært smittet som de som er blitt registrerte. Dette tallet blir nok redningen for VG når det blir virkelig tomt for skremselspropaganda. De kan feks sette det i parentes med fet skrift. Det burde skremme mange. Men det er jo egentlig bare positivt at flere har hatt det uten symptomer osv, og med flere smittede så blir jo den farlighets-brøken mye penere.. 1
brainstorm Skrevet 29. september 2020 #9 Skrevet 29. september 2020 Ett eksempel til, jeg har sett overskriften i minst fire aviser + tv at det nå er påbudt med munnbind på kollektivtransport i Oslo. Men er det riktig? Nei, det er kun påbudt hvis det er umulig å holde minimum en meters avstand. Men de fleste leser bare overskrifter. Ikke rart det blir mange hjemmesnekrede retningslinjer da. 4
Anbefalte innlegg