AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #1 Skrevet 24. september 2020 Jeg lurer på om heftig og langvarig gastritt kan føre til postviralt utmattelsessyndrom? Skal prøve å gjøre en lang historie kort: Jeg kollapset i fjor- utbrent. Fortsatte livet nesten som normalt, men droppet blant annet trening fordi jeg var for sliten. Endte med en heftig runde magekatarr e.l. , lå med insane smerter i 4 uker, ble smertefri etter 3 mnd. Og så klarer jeg ikke komme meg på beina igjen! Det arter seg litt annerledes enn utbrentheten. Jeg tenker egentlig at gastritten oppsto fordi jeg ikke lyttet til kroppen og kjørte på. Men før gastritten hadde jeg ikke problem med fysisk aktivitet på samme måte som nå. Jeg kan klare å gjøre litt fysisk aktivitet, men blir dårlig etterpå, har sett et mønster hvor det kommer dagen etter og gjerne da i flere dager. Da jeg var på gastroskopi (selvsagt etter at gastritten hadde gitt seg,- lange ventelister. 😞 ) og nevnte at jeg er smertefri, men kommer meg ikke på beina, så nevnte gastrolegen postviralt syndrom. Er dette noe man kan bli frisk fra? Kroppen min er jo garantert utbrent i tillegg, jeg tviler på at jeg plutselig ble frisk fra den midt oppi alt. Burde jeg dratt til legen igjen, kan han hjelpe med noe, har det noen hensikt Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å komme meg på beina? Det er i dag 7 mnd siden gastritten oppsto. Anonymkode: ed1a2...077
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #2 Skrevet 24. september 2020 Tok du noe medisin? Visse medisiner hemmer opptak av vitaminer og man kan da få mangel etter langtidsbruk. Uansett greit med en tur til lege for bedømning. Anonymkode: 0f589...634
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #3 Skrevet 24. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Tok du noe medisin? Visse medisiner hemmer opptak av vitaminer og man kan da få mangel etter langtidsbruk. Uansett greit med en tur til lege for bedømning. Anonymkode: 0f589...634 Jeg har ikke gått på medisiner. Da jeg møtte veggen i fjor ble det tatt masse blodprøver osv. utelukket mangler og andre årsaker til utmattelse. TS. Anonymkode: ed1a2...077
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #4 Skrevet 24. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tok du noe medisin? Visse medisiner hemmer opptak av vitaminer og man kan da få mangel etter langtidsbruk. Uansett greit med en tur til lege for bedømning. Anonymkode: 0f589...634 Just now, AnonymBruker said: Jeg har ikke gått på medisiner. Da jeg møtte veggen i fjor ble det tatt masse blodprøver osv. utelukket mangler og andre årsaker til utmattelse. TS. Anonymkode: ed1a2...077 Eller var det i forbindelse med gastritten du mente? Jeg har gått på syrehemmende medisin, sluttet på de i sommer. Rart om legen evt ikke sa det kunne føre til vitaminmangel? TS. Anonymkode: ed1a2...077
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #5 Skrevet 24. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller var det i forbindelse med gastritten du mente? Jeg har gått på syrehemmende medisin, sluttet på de i sommer. Rart om legen evt ikke sa det kunne føre til vitaminmangel? TS. Anonymkode: ed1a2...077 Langvarig bruk av protonpumpehemmere kan gi B12-mangel. Uansett er det en god idé å få en time hos legen, kan jo være mange årsaker og synd å ha det slik du beskriver dersom det er behandlingsbart! Anonymkode: 0f589...634
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #6 Skrevet 24. september 2020 Vet ikke, men jeg kollapset, utbrent/CFS ev lavt stoffskifte (ikke riktig sikker) Følte meg helt jævelig, med mange vonde symptomer som satte ned livskvaliteten voldsomt. Ble henvist til Gastroskopi, fikk påvist magekatarr og reflux. Så kanskje det er noe i dette.. Anonymkode: bc7d2...b31
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå