AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #1 Skrevet 23. september 2020 Sliter så mye med fysisk ubehag knyttet til overtenking og uro. Ting er ganske ustabilt med samboer, men vil så gjerne kunne "pause" ting litt og slappe av imellom stormene som "normale" folk. Altså, vi krangler og tar opp kjipe ting, men så roer vi oss, sier vi begge vil slippe det og evt ta temaene opp igjen senere fordi det ikke spiller noen stor rolle her og nå uansett, og heller ha det fint sammen nå, som vi begge vil. Da kan han slå seg til ro med det og leve som normalt. Det ønsker jeg også, men sliter sånn med at kroppen ikke klarer å roe seg ned. Er konstant kvalm, på vei til å kaste opp. Mister helt matlysten og lysten til å gjøre noe som helst. Når jeg forsøker å distrahere meg selv og gjøre noe tar det fullstendig overhånd med hjertebank, muskelsmerter og sjelvinger. Får aldri ro. Er diagnosert med PTSD og har gått i terapi i flere år, så gjerne vær litt mer spesifikk om sted eller noe konkret som kan fungere om det er rådet - har som sagt forsøkt det lenge med ulike behandlere. Noen som har egne erfaringer med overveldende uro og at tanker ikke slipper? Hva fungerer for deg? Anonymkode: eed26...82f
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #2 Skrevet 23. september 2020 Kognitiv terapi hjelper å sortere tankene. så må du trene deg på å ikke gruble. sett av 15 min om dagen til p gruble og resten av tiden fokuserer du utover på ting du ser i naturen, TV program venner osv. Da får du ler ro inni deg. du løser ingenting i verden av grubling selv om det kan føles slik Anonymkode: 22280...f3d
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #3 Skrevet 25. september 2020 Jeg har også ptsd. Jeg prøver føle på ting i nuet. Høres kanskje helt sprøtt ut, men hvis det regner, kan jeg finne på å gå ut å bare kjenne på regnet på huden. Kommer det en kraftig vind, bare stå der og føle på at den treffer deg og blåser deg i håret. Har du er dyr med pels, kjenn hvor mykt det er. Kjenn på forskjellige tekstiler. Disse følelsene er reelle, så jeg prøver fokusere ekstremt på detaljene på de. Jeg høres helt gæren ut, men det funker for meg, for med min ptsd kan andre ting og følelser bli litt overveldende, frykt kan ta over i en situasjon hvor følelsen ikke matcher realiteten av øyeblikket. Men de små andre sensasjonene av sanser hjelper meg med å roe ned. Legg en sjokoladebit på tunga og lukk øynene! Gå ut i bare en singlet og kjenn på stormen som herjer over Norge i kveld! Så ta et varmt bad. Så en iskald dusj. Jeg vet det er vanskelig å distrahere seg selv... og jeg er ikke noe mester. Men dette fungerer litt for meg, så følte jeg måtte dele i tilfelle du eller noen andre kan ha nytte av det! Anonymkode: dfb5f...76c
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #4 Skrevet 25. september 2020 Mindfulness og meditasjon er det eneste som har hjulpet meg. Sliter med det samme og samme diagnose. Er ikke helt i mål, men meditasjon er trening. Jo oftere du gjør det jo bedre blir du på det. Appen «calm» har hjulpet meg masse. Har ADHD i tillegg. Er liksom veiledet meditasjon i appen som gir redskap til å takle tankekjør. Anbefales på det sterkeste. Har alltid vært veldig skeptisk til det, men var overrasket over hvor hjelpsomt det var hvis man er villig til å bruke tid på det og lære teknikker. Anonymkode: 1f484...0c9
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #5 Skrevet 25. september 2020 Jeg har ingen diagnose, men ekstremt tankekjør. Er så urolig om jeg har gjort noe feil på jobb. Nesten hver dag. Holder på å kaste opp flere ganger daglig. Klarer ikke fokusere på annet enn evt konsekvenser på ting jeg er redd jeg har gjort feil Anonymkode: 77f09...282
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #6 Skrevet 26. september 2020 Jeg har ptsd og jeg fikk tankeskjør piller av legen min, og de har hjulpet meg fryktelig mye. Man blir ikke ruset på de, er bare at tanke kjøret forsvinner litt og man får en indre ro. Ulempen er at man ikke kan kjøre bil 8 timer etter man har tatt en pille. De heter quetapine. Vet ikke om jeg har lov til å nevne medikamenter her? Det er et forslag hvertfall! Og det finnes en haug andre hjelpe midler man kan få hos legen. Legen vet best Anonymkode: dfb5f...76c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå