BLOMSTERKVAST Skrevet 23. september 2020 #1 Skrevet 23. september 2020 Må sei eg er overgidd at 41 pensjonister ,sikkert flere i risikogruppen reiser på busstur i lag. Det er jo en helt full buss.Tviler på de hadde masker på ,og holdt ikke 1 m regel. Hvem er det som arransjerer slik tur i disse dager? Blir disse også politi anmeld slik som det som hold bryllup og grottefest. Og 31 er smittet til nå. Innom hotell og cafeer. Viser bare hvor smittsomt det er ,Tror vis det hadde vore en vanlig influensa som noen fremdeles tror så hadde ikke hele bussgjengen fått det. 16
Blekkulfina Skrevet 23. september 2020 #2 Skrevet 23. september 2020 Tenkte det samme, helt idiotisk å arrangere busstur for eldre nå i disse dager, vi får håpe det går bra med dem😳 11
MissLucy Skrevet 23. september 2020 #3 Skrevet 23. september 2020 de fulgte alle smittevernsregler til punkt og prikke sier de. Da er det vel slik at det og samles mange i en boks, til lands eller vanns, i mange dager ikke er lurt, uansett hva reglene sier. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/x3Rzn8/kommuneoverlege-om-bussturer-for-pensjonister-jeg-ville-tenkt-meg-g 14
Gjest Barberblad Skrevet 23. september 2020 #4 Skrevet 23. september 2020 Helt idiotisk! Ord kan ikke beskrive hvor ufattelig dumt det er Akkurat nå, MissLucy skrev: de fulgte alle smittevernsregler til punkt og prikke sier de. Da er det vel slik at det og samles mange i en boks, til lands eller vanns, i mange dager ikke er lurt, uansett hva reglene sier. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/x3Rzn8/kommuneoverlege-om-bussturer-for-pensjonister-jeg-ville-tenkt-meg-g De har da lov å bruke litt fornuft. 41 pensjonister, i en buss flere timer om dagen... Det var jo ikke snakk om en kort 15 min tur liksom! De ber om trøbbel.
MorTil2 Skrevet 23. september 2020 #5 Skrevet 23. september 2020 10 minutter siden, MissLucy skrev: de fulgte alle smittevernsregler til punkt og prikke sier de. Da er det vel slik at det og samles mange i en boks, til lands eller vanns, i mange dager ikke er lurt, uansett hva reglene sier. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/x3Rzn8/kommuneoverlege-om-bussturer-for-pensjonister-jeg-ville-tenkt-meg-g Leser i en annen lokalavis at en av deltakerne mener å ha hatt en fantastisk tur, der de bl a har vært innom Nordheimsund, Førde, Trollstigen, Dombås og Lillehammer. Hun føler seg helt frisk til tross for positiv coronatest, og synes saken hausses opp. Så flott at de eldre, som samfunnet er blitt snudd på hode for siden mars, tar seg tid til en hyggelig busstur sammen. Det har de jammen meg fortjent, etter å ha vært belastet med betegnelsen "risikogruppe" i flere måneder nå. At 33 av 41 er blitt smittet, er totalt underordnet. 21
rosemarin Skrevet 23. september 2020 #6 Skrevet 23. september 2020 30 minutter siden, MorTil2 skrev: Leser i en annen lokalavis at en av deltakerne mener å ha hatt en fantastisk tur, der de bl a har vært innom Nordheimsund, Førde, Trollstigen, Dombås og Lillehammer. Hun føler seg helt frisk til tross for positiv coronatest, og synes saken hausses opp. Så flott at de eldre, som samfunnet er blitt snudd på hode for siden mars, tar seg tid til en hyggelig busstur sammen. Det har de jammen meg fortjent, etter å ha vært belastet med betegnelsen "risikogruppe" i flere måneder nå. At 33 av 41 er blitt smittet, er totalt underordnet. Og hvordan kan man da slå fast at smitten skjedde akkurat i bussen? De har d sannsynligvis vært sammen i mange dager, nært på og tatt på samme ting osv 2
rosemarin Skrevet 23. september 2020 #7 Skrevet 23. september 2020 50 minutter siden, MissLucy skrev: de fulgte alle smittevernsregler til punkt og prikke sier de. Da er det vel slik at det og samles mange i en boks, til lands eller vanns, i mange dager ikke er lurt, uansett hva reglene sier. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/x3Rzn8/kommuneoverlege-om-bussturer-for-pensjonister-jeg-ville-tenkt-meg-g Ikke sikkert smitten hAr skjedd i bussen. De har vært på tur sammen i mange dager,,, 5
Ampersand Skrevet 23. september 2020 #8 Skrevet 23. september 2020 Viruset er luftbårent. Smitter gjennom luft Smitte via luft
Brunello Skrevet 23. september 2020 #9 Skrevet 23. september 2020 Garantert arvingene deres som har spandert turen med håp om at de skulle smittes. 4
LisbethBerg Skrevet 23. september 2020 #10 Skrevet 23. september 2020 Men har noen av de smittede blitt alvorlig syke? Hvis ingen av dem blir det, kan man vel begynne å tenke at viruset ikke er så farlig likevel? 9
Gjest pangolina Skrevet 23. september 2020 #11 Skrevet 23. september 2020 (endret) . Endret 25. november 2020 av pangolina
Sermina Skrevet 23. september 2020 #12 Skrevet 23. september 2020 17 minutter siden, LisbethBerg skrev: Men har noen av de smittede blitt alvorlig syke? Hvis ingen av dem blir det, kan man vel begynne å tenke at viruset ikke er så farlig likevel? Det er for tidlig for det. De fleste er syke med milde symptomer i de første 7 dagene før de blir alorlig syke. 4
Enda en tulling Skrevet 23. september 2020 #13 Skrevet 23. september 2020 1 time siden, rosemarin skrev: Ikke sikkert smitten hAr skjedd i bussen. De har vært på tur sammen i mange dager,,, Sant nok det. For alt man vet kan en av dem hatt med seg lommelerke og sendt rundt, til og med... 2
Minerwa Skrevet 23. september 2020 #14 Skrevet 23. september 2020 Teorien er vel at en i bussen har hatt Corona uten symptomer, og så smittet de andre. 2
MissLucy Skrevet 23. september 2020 #15 Skrevet 23. september 2020 1 time siden, LisbethBerg skrev: Men har noen av de smittede blitt alvorlig syke? Hvis ingen av dem blir det, kan man vel begynne å tenke at viruset ikke er så farlig likevel? nå har jo rundt en million mennesker dødd på verdensbasis av dette, så jeg ville ikke trukket den konklusjonen fra 33 tilfeldige personer som ble smittet for et par dager siden. 11
MorTil2 Skrevet 23. september 2020 #16 Skrevet 23. september 2020 2 timer siden, LisbethBerg skrev: Men har noen av de smittede blitt alvorlig syke? Hvis ingen av dem blir det, kan man vel begynne å tenke at viruset ikke er så farlig likevel? Farlig eller ikke farlig er ganske irrelevant når vi siden mars er blitt fortalt at vi bl a helst ikke skal bruke kollektivtrafikk, unngå tette forsamlinger og kun ha et fåtall av nærkontakter. Og alt dette for å verne om den gruppen dette reisefølge består av, de eldre. Så at de da velger å melde seg på og gjennomføre en busstur som står i motstrid til alt vi er blitt fortalt siden mars, virker mildt sagt tankeløst, og faktisk ganske respektløst overfor de som har merket denne solidariteten i hverdag: elever og studenter, arbeidstakere, helsevesenet osv. En ting er de som har deltatt, og dermed helt bevisst velger å ta en sjanse med helsen sin. Men tenk på det arbeidet det blir å finne ut av alle disse har vært i kontakt med? Hotell, ferger, spisesteder, butikker. Listen blir lang og tidkrevende. Om viruset på lenge sikt skulle vise seg å være mindre farlig enn først antatt, så er jo det flott. Men akkurat nå må vi forholde oss til de tiltak som gjelder og være tro mot disse, unge som eldre. 11
BLOMSTERKVAST Skrevet 23. september 2020 Forfatter #17 Skrevet 23. september 2020 4 timer siden, Minerwa skrev: Teorien er vel at en i bussen har hatt Corona uten symptomer, og så smittet de andre. Det menneske som fikk et illebefinnende og havnet på sykehus .Og der ble hen testetposistiv. . Var gjerne den første? 2
OPIgirl Skrevet 23. september 2020 #18 Skrevet 23. september 2020 6 timer siden, Brunello skrev: Garantert arvingene deres som har spandert turen med håp om at de skulle smittes. Du må være mindre begavet som klarer å lire av deg noe så dumt? 2
BLOMSTERKVAST Skrevet 23. september 2020 Forfatter #19 Skrevet 23. september 2020 7 timer siden, MissLucy skrev: de fulgte alle smittevernsregler til punkt og prikke sier de. Da er det vel slik at det og samles mange i en boks, til lands eller vanns, i mange dager ikke er lurt, uansett hva reglene sier. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/x3Rzn8/kommuneoverlege-om-bussturer-for-pensjonister-jeg-ville-tenkt-meg-g De kan umulige fulgt smittevernreglene ,Det er jo en helt full buss ,umuligt med 1 m avstand . 6
Brunello Skrevet 23. september 2020 #20 Skrevet 23. september 2020 3 minutter siden, OPIgirl skrev: Du må være mindre begavet som klarer å lire av deg noe så dumt? Dumt? Eneste forklaringen jeg klarer å finne for en rasjonell grunn å samle over 40 pensjonister på en buss og kjøre de rundt halve norge. 5
Anbefalte innlegg