AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #1 Skrevet 22. september 2020 Jeg meldte meg ut av (den gang) statskirken da jeg var 16, og har dermed tatt en ganske tydelig avstand fra denne. Mannen vil døpe, "fordi". Jeg synes ikke det er et godt nok argument for å døpe. Mine argumenter mot er min egen ateisme. Jeg synes det er respektløst ovenfor de som faktisk tror å stå og lyve i kirken om at vi skal oppdra barnet i den kristne tro. Jeg synes det er et overgrep mot barnet å ta en slik avgjørelse for det. Om det ønsker å døpe seg selv skal jeg med glede følge det og støtte det, men trosretning/religiøs tilknytning må være et valg det tar selv. Flere argumenter mot å døpe barn? Anonymkode: cb9e8...9a7 25
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #2 Skrevet 22. september 2020 Om dere døper barnet, så støtter dere kirken med et ekstra medlemskap. Barnet støtter kirken, helt uvitende og uten å ha valgt det selv. Det er et overtramp. Barnet skal få bestemme selv som voksen. Jeg er sjeleglad for at mine foreldre ikke døpte meg i kirka. Jeg hadde nok respektert de litt mindre om de hadde døpt meg. Anonymkode: 1eb81...5ff 13
atropos Skrevet 22. september 2020 #3 Skrevet 22. september 2020 Slutt å argumenter mot å ha dåp, og begynn å argumentere for navnefest istedet. Det er vel så mange som har navnefest nå om dagen, og hvis man ikke er kristen, er det litt tullete å døpe i en kirke. Mener nå jeg 😅 6
GammelKaktus Skrevet 22. september 2020 #4 Skrevet 22. september 2020 Har ikke bedre eller flere argumenter, synes det bør være godt nok at det er et valg barnet får ta selv. Spesielt når dere er på hver deres "side" av saken. 6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #5 Skrevet 22. september 2020 Barn har navn selv om det hverken er døpt eller hatt navnefest! Anonymkode: 2b3c9...5e2 7
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #6 Skrevet 22. september 2020 Tja... er det så farlig om barnet blir døpt? Det er jo bare at barnet får den hellige ånd.. Det er mye mer pes å arrangere dåp når barnet blir større, om barnet ønsker det selv. Må gjøres før de kan konfirmeres. Det må jo barnet få bestemme selv. Anonymkode: 530b3...1e1 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #7 Skrevet 22. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tja... er det så farlig om barnet blir døpt? Det er jo bare at barnet får den hellige ånd.. Det er mye mer pes å arrangere dåp når barnet blir større, om barnet ønsker det selv. Må gjøres før de kan konfirmeres. Det må jo barnet få bestemme selv. Anonymkode: 530b3...1e1 Ser du ikke at siste setningen din motsier det andre du skriver? 🤷♀️ Anonymkode: 3ea4d...fed 15
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #8 Skrevet 22. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja... er det så farlig om barnet blir døpt? Det er jo bare at barnet får den hellige ånd.. Det er mye mer pes å arrangere dåp når barnet blir større, om barnet ønsker det selv. Må gjøres før de kan konfirmeres. Det må jo barnet få bestemme selv. Anonymkode: 530b3...1e1 Nettopp, barnet må bestemme selv. De kan velge om de vil døpes før en konfirmasjon eller ikke. Dersom de faktisk er troende, er ikke dette noe spesielt "pes". Jeg ville aldri døpt barnet mitt dersom jeg ikke var kristen selv, så synes det er et bra nok argument, TS. Det og at barnet må få velge selv om de vil vedkjenne seg noen tro. Anonymkode: 68338...044 7
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #9 Skrevet 22. september 2020 Jeg er helt enig med deg! Be han gi deg noen gode argumenter for å døpe ungen. Hvis det er tradisjon som er viktig for han så foreslå navnefest? Da kan dere samle slekta og ha selskap, uten å lyve i kirka. Anonymkode: 8fa73...61a 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #10 Skrevet 22. september 2020 Jeg synes dere kan døpe. Når ungen skal velge konfirmasjon er det et mye åpnere valg dersom barnet er døpt fra før. Grunn til å velge konfirmasjon i kirken trenger ikke ha så mye med kristendom å gjøre en gang, kan være at alle vennene vil i kirken, humanistisk forbund er lengre unna eller mobberen deres skal gjøre det borgerlig, så de vil i kirken. Da gjør du det mye lettere for barnet å velge fritt om det allerede er døpt. Dåp når man er 15 er ganske kjipt. Dessuten er din manns ønske om å døpe like viktig som ditt ønske om å ikke gjøre det. Koster det deg virkelig så mye å gi ham dette? Anonymkode: d0ac7...e40 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #11 Skrevet 22. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg synes dere kan døpe. Når ungen skal velge konfirmasjon er det et mye åpnere valg dersom barnet er døpt fra før. Grunn til å velge konfirmasjon i kirken trenger ikke ha så mye med kristendom å gjøre en gang, kan være at alle vennene vil i kirken, humanistisk forbund er lengre unna eller mobberen deres skal gjøre det borgerlig, så de vil i kirken. Da gjør du det mye lettere for barnet å velge fritt om det allerede er døpt. Dåp når man er 15 er ganske kjipt. Dessuten er din manns ønske om å døpe like viktig som ditt ønske om å ikke gjøre det. Koster det deg virkelig så mye å gi ham dette? Anonymkode: d0ac7...e40 Jeg får helt fnatt av at noen mennesker tar så lett på dåp og hva det betyr. Anonymkode: 8fa73...61a 14
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #12 Skrevet 22. september 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg får helt fnatt av at noen mennesker tar så lett på dåp og hva det betyr. Anonymkode: 8fa73...61a Hva betyr dåp? Anonymkode: d0ac7...e40
lillehavfruen Skrevet 23. september 2020 #13 Skrevet 23. september 2020 Ved å døpe barnet så gir hens medlemskap ekstra penger til kirken. For min del var det helt utenkelig å støtte et trossamfunn med så dårlige holdninger til sex og homofili, blant annet. Man ville jo ikke gitt et veldedig bidrag til en organisasjon mot homofili f.eks? Kirken representerer ingenting av det jeg vil videreformidle til mitt barn. Finner barna mine dog ut at de ønsker å leve i religions tro, så er det helt opp til de, men jeg vil at det valget skal være gjennomtenkt fra barnets side, og hvis hen har så sterk religionstro, så vil det vel heller ikke være noe pes å døpe seg i ungdomsalder. Dessuten er det vel bare ca 50% som døpes i dag, så hen vil jo ikke havne utenfor på noen som helst måte. Husker det bare var ei norskfødt på barnetrinnet mitt som ikke var døpt, og hun ble blant annet stilt kritiske spørsmål av læreren ang. hvorfor hun feiret jul. Slik er det jo ikke i dag (heldigvis) 6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #14 Skrevet 23. september 2020 Jeg er ikke imot dåp. Det jeg er imot er dåp uten et informert samtykke fra den som skal døpes. Å melde seg inn i en tro og en religion ser jeg på som en stor og viktig avgjørelse. Å ikke la vedkommende avgjøre det selv er et stort inngripen jeg mener foreldre ikke burde få lov til å ta. Mine barn er ikke døpt. Jeg ble heller ikke døpt som barn og gjennomførte voksendåp da jeg var 15 år. Det var en stor dag og jeg er glad jeg fikk mulighet til å velge selv. Det samme valget kan jeg ikke frata barna mine. Anonymkode: 6a337...c4d 6
Elefantenistua Skrevet 23. september 2020 #15 Skrevet 23. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg meldte meg ut av (den gang) statskirken da jeg var 16, og har dermed tatt en ganske tydelig avstand fra denne. Mannen vil døpe, "fordi". Jeg synes ikke det er et godt nok argument for å døpe. Mine argumenter mot er min egen ateisme. Jeg synes det er respektløst ovenfor de som faktisk tror å stå og lyve i kirken om at vi skal oppdra barnet i den kristne tro. Jeg synes det er et overgrep mot barnet å ta en slik avgjørelse for det. Om det ønsker å døpe seg selv skal jeg med glede følge det og støtte det, men trosretning/religiøs tilknytning må være et valg det tar selv. Flere argumenter mot å døpe barn? Anonymkode: cb9e8...9a7 Er mannen din kristen? Isåfall vil han oppdra barnet sitt i følge bibelen? Jeg er veldig enig med deg at det blir temmelig respektløst overfor de kristne, presten og kirken og sier dere skal oppdra barnet i den kristne tro, når dere selv ikke er kristne. Du kan foreslå navnefest eller babyfest, det er jo minst like hyggelig 😊 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #16 Skrevet 23. september 2020 Her er det heldigvis fullstendig uaktuelt å døpe i følge oss begge. Om han bruker argumentet "bare fordi", så skal dere ikke døpe, alvorlig talt.. - barnet blir innmeldt i et trossamfunn, uten å få noe å si i dette. For meg er det et overgrep. Tvangskristning *grøsse* - OM barnet ønsker være medlem i den norske kirke, kan barnet selv velge dette når som helst senere. - det er respektløst å lyge i kirken - det styrker kirken - og det vil jeg IKKE. "Se, så kristne det norske folk er, SÅ mange blir jo døpt!! Må ha mer midler til kirken!" Anonymkode: 5d91d...32b 11
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #17 Skrevet 23. september 2020 I Norge er vi veldig flinke til å peke på andres ukultur, men derimot svært så uvillige til å gjøre noe med vår egen. Jeg mener at barnedåp rett og slett er ukultur, og nå skal jeg fortelle hvorfor. For det første står det ingenting om dåp av barn i selve bibelen, Jesus døpte kun de man kan anse som voksne mennesker. Tvert imot sa faktisk Jesus "La alle barn komme til meg". Det er derfor kristne undergrupper som pinsekirken ikke praktiserer barnedåp. Grunnen til at vi innførte barnedåp som tradisjon i den vestlige verden er rett og slett fordi barnedødeligheten var svært høy for ikke så alt for mange år siden. Dette kombinert med sterk tro på det som heter arvesynd gjorde at foreldre rett og slett ikke turte å slippe sine kjære små avsted til himmelriket uten å rense dem fra denne urenheten. Jeg vet ikke hvor mange foreldre som i dag ser på sine nyfødte barn og tenker på hvor urene og fulle av synd de allerede er, men jeg tror ikke det er så mange. Anonymkode: e81c0...81b 13
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #18 Skrevet 23. september 2020 Å kalle det et overgrep synes jeg blir å ta litt hardt i. Som forelder må man stadig vekk ta bestemmelser for sine barn. Og å ta en bestemmelse for barnet gjør du enten du velger dåp eller navnefest. Dette er noe som vil ha betydning for barnet samme hva du velger. Dersom barnet blir kristent kan det også godt hende at det synes det er leit å ha gått gjennom barndommen uten å stå i statskirken. Jeg skjønner at du synes det er hyklersk å stå å love noe du ikke vil holde i kirken. Men barnets far synes kanskje det samme om en humanetisk navnefest? Jeg ville tenkt på hva som blir enklest for barnet i forhold til å ta egne valg senere i livet, og prøvd å legge egne meninger om religion litt til side. Og da er kanskje dåp enklere, da man enkelt kan melde seg ut av statskirken og ta humanistisk konfirmasjon. Det er mer styr å ta dåp som tenåring og så konfirmasjon. Anonymkode: 3a003...aa2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #19 Skrevet 23. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mer styr å ta dåp som tenåring og så konfirmasjon. Hva baserer du dette utsagnet på? Jeg kjenner mange som gjorde nettopp det, og det var jo ikke mye styr i det hele tatt. Tenker at akkurat det argumentet slår seg selv litt sammen, da det heller er mer styr med dåp når barnet er lite, spesielt hvis man skal arrangere selskap like etter. Anonymkode: e81c0...81b 7
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #20 Skrevet 23. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser du ikke at siste setningen din motsier det andre du skriver? 🤷♀️ Anonymkode: 3ea4d...fed Jo for så vidt! Men alle vet jo at en baby ikke kan ta ett eget valg. Det er bare det at dersom barnet skulle ville konfirmeres så er det mye mer stress å skulle gjennomføre en dåp senere. Vi døpte våre barn men driver ikke kristenundervisning. Har fortalt barnet om både Gud og Jesus, samt om Darwin og evolusjonslæren. Og har sagt at noen tror på Jesus og andre tror på Darwin. Og så har jeg spurt hva barnet selv tror. Det har jo blitt noen morsomme episoder... der barnet har blitt veldig nysgjerrig på hva andre gjør. Så har sourt ett par hva de tror på. I mine øyne er det ikke skadelig å døpe sine barn. Det er mye fint i bibelen også, blant annet Jesus. Husker fra min lærdom fra skolen at jeg tenkte at Jesus var en snill mann.Og det var han vel også? Kan ikke huske at Jesus noen gang drepte, løy, stjal fra noen, men at han helbredet syk osv. Anonymkode: 530b3...1e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå