Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellen ligger i at de som har fysiske sykdommer gjerne tar imot og oppsøker behandling mens de som har psykiske lidelser ofte ikke ønsker behandling. Dessverre er det enklere å få hjelp for en brukket fot enn det er for en depresjon osv, og dessverre er det lov å ta livet sitt i norge - det er ikke enkelt å hindre noen som ønsker å avslutte livet innenfor de rammer som finnes av hjelp for psykiske problemer i dag bortsett fra ved tvang, og selv da er man ofte ute etter 48 til 72 timer uten noe apparat som følger en opp.

Anonymkode: 222cd...da2

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen ligger i at de som har fysiske sykdommer gjerne tar imot og oppsøker behandling mens de som har psykiske lidelser ofte ikke ønsker behandling. Dessverre er det enklere å få hjelp for en brukket fot enn det er for en depresjon osv, og dessverre er det lov å ta livet sitt i norge - det er ikke enkelt å hindre noen som ønsker å avslutte livet innenfor de rammer som finnes av hjelp for psykiske problemer i dag bortsett fra ved tvang, og selv da er man ofte ute etter 48 til 72 timer uten noe apparat som følger en opp.

Jeg jobber med mennesker med psykiske sykdommer, og har enda ikke møtt noen som ikke ØNSKER behandling. Om de får mulighet til å få den rette behandlingen er et annet spørsmål, kapasiteten i psykisk helsevern er sprengt, og du må virkelig være syk for å få hjelp.

Anonymkode: 1f7a7...8f3

• Liker 13
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Veldig mange som ender opp med å ta livet sitt har bedt om hjelp, men ikke fått det, så det er ikke så enkelt som at de ikke oppsøker hjelp. Jeg vet av flere som tok selvmord etter å ha ufrivillig blitt skrevet ut fra psykiatrisk etter å ha uttrykt selvmordstanker. 

Anonymkode: 290ec...17a

• Liker 11
Skrevet

Jo, det er noe annet å ta selvmord enn å dø av kreft. Her synes jeg du har lagt for mye godvilje til for å få det til å ligne. Når det er sagt, synes jeg ikke nødvendigvis selvmord er egoistisk, men jeg mener fremdeles det handler om valg. Å ta sitt eget liv er en beslutning, også når den er spontan. Fysisk sykdom tar livet av deg, i selvmordet tar du livet av deg selv, selv om grunnen til at du gjør det er sykdommen.

Anonymkode: 31c11...f90

• Liker 1
Skrevet

Uavhengig av første innlegg så synes j de som tar selvmord må få lov til d, selvom d er leit og trist.

men d er utrolig fælt for de d gjelder, for dem tror j ikke d finnes no utvei der og da og da synes j d er for dumt å kalle d egoistisk.

• Liker 2
Skrevet

Om jeg dør av depresjonen min nå, så vil jeg ikke at det skal stå i dødsannonsen "valgte å forlate oss". Det virker så fredlig og  egoistisk, men dette er jo en kamp og det er ikke sikkert jeg klarer det.. Og er ikke egoistisk, jeg mener jo at verden blir bedre uten meg. Nå virket det veldig som om jeg er veldig suicidal nå, det er jeg ikke. Nå er jeg på et tilnærmet bra sted og da er jeg i stand til å tenke litt mer rundt det. 

Anonymkode: 7ff10...320

• Liker 3
Skrevet

Synes ikke selvmord er egoistisk, men synes det er synd at det går så langt. 

Skrevet

Jeg vet hvor vondt det er å miste den man er glad i så jeg ville aldri funnet på å tatt mitt eget liv. Klart det er egoistisk, man gjør det for egen del.

Anonymkode: b3179...cf1

Skrevet

Ein i nærmiljøet vårt kjørte bilen sin med viten og vilje inn i eit vogntog. Eg synest det er jævlig egoistisk. Det var planlagt.

Kjem ann på omstendighetene, personen, kor lenge dei har vore deprimerte, kva dei har prøvd før o.s.v. Det trenger ikkje å væra egoistisk. Ta for eksempel chester bennington, han sleit med depresjon i åresvis. Til slutt tok sjukdommen han. Litt forskjell på det og noen som veljer å ta sitt eiget liv fordi kjærlighetslivet gjekk til helvete og gjorde det på impuls.

Når det er sagt synest eg at vi endelig begynner å snakke om selvmord på ein måte som er fornuftig. Det er mindre tabu, meir fokus på det. Eg berre håper at folk som sliter så masse virkelig forsøker å komma seg ut av mørket og får nødvendig helsehjelp.

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 22.9.2020 den 20.55):

Om jeg dør av depresjonen min nå, så vil jeg ikke at det skal stå i dødsannonsen "valgte å forlate oss". Det virker så fredlig og  egoistisk, men dette er jo en kamp og det er ikke sikkert jeg klarer det.. Og er ikke egoistisk, jeg mener jo at verden blir bedre uten meg. Nå virket det veldig som om jeg er veldig suicidal nå, det er jeg ikke. Nå er jeg på et tilnærmet bra sted og da er jeg i stand til å tenke litt mer rundt det. 

Jeg reagerer også alltid når jeg hører slike uttalelser. ’’Personen valgte å ta livet sitt’’. Selvmord kan være et planlagt valg, men det kan også skje på impuls.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er noe annet å ta selvmord enn å dø av kreft. Her synes jeg du har lagt for mye godvilje til for å få det til å ligne. Når det er sagt, synes jeg ikke nødvendigvis selvmord er egoistisk, men jeg mener fremdeles det handler om valg. Å ta sitt eget liv er en beslutning, også når den er spontan. Fysisk sykdom tar livet av deg, i selvmordet tar du livet av deg selv, selv om grunnen til at du gjør det er sykdommen.

Anonymkode: 31c11...f90

Jeg skjønner hva du mener, men det er litt mer komplisert enn som så.

De som har overlevd planlagte selvmordsforsøk, forteller at de ikke opplever å ha hatt et reelt valg. De har ikke sett andre alternativer enn døden for å lindre den psykiske smerten. 

Når man ikke ser flere enn ett alternativ, kan man ikke velge.

Anonymkode: 65222...7cf

• Liker 2
Skrevet

Det er egoistisk å ta livet sitt og det er egoistisk å forvente at noen skal leve når de ikke vil det selv, og sånn er det bare. 

2 minutter siden, Uatskillelig said:

Jeg reagerer også alltid når jeg hører slike uttalelser. ’’Personen valgte å ta livet sitt’’. Selvmord kan være et planlagt valg, men det kan også skje på impuls. Jeg vil nesten si at jeg var utilregnelig i det øyeblikket for 3,5 år siden. Jeg mistet hodet fullstendig og det rablet helt for meg. Gikk helt i sort. Hadde ikke kontroll på meg selv. Reptilhjernen tok over. Det er nok mange som opplever det ved akutt suicidalitet.

Å ta selvmord på impuls er uansett å ta valg, om det er planlagt under en lengre periode eller bestemt seg på sekundet er uansett et valg selvom de mener det ikke var flere alternativ.

Det er ikke noe gale i seg selv å fortelle at personen har valgt å ha tatt livet sitt fordi det er jo realiteten uansett hvor komplisert det er, men det som er gale er å late som man vet hvordan personen hadde det og klandre seg selv og andre for valget han eller hun tok (om det ikke var mobbing, mishandling, osv). 

Skrevet
2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg reagerer også alltid når jeg hører slike uttalelser. ’’Personen valgte å ta livet sitt’’. Selvmord kan være et planlagt valg, men det kan også skje på impuls. Jeg vil nesten si at jeg var utilregnelig i det øyeblikket for 3,5 år siden. Jeg mistet hodet fullstendig og det rablet helt for meg. Gikk helt i sort. Hadde ikke kontroll på meg selv. Reptilhjernen tok over. Det er nok mange som opplever det ved akutt suicidalitet.

Ja du har rett der. Mange tar selvmord på impuls/i affekt. Det er også flest menn, fordi de velger mer dødelige metoder enn kvinner generelt.

For meg handler selvmordsforebygging om at vi hver dag er der for hverandre. Som en venn, som en hyggelig fremmed, sende et vennlig smil, si takk for hjelpen og vise at vi ser hverandre.

Vi hører alle til i fellesskapet, men når vi føler oss utenfor og alene, så er man mer utsatt. 

Men det er de vakre, flotte dagene vi må leve for. 
Opplevde selv at en i familien prøve på selvmord, og det ødela meg fullstendig. Ble veldig syk av det, og har nå fått en kronisk sykdom. Jeg fikk sår i sjelen som aldri vil gro. Jeg vil så lenge jeg lever være bekymret for denne personen.

Livet mitt er forandret for alltid på grunn av dette. Jeg er så takknemlig for å ha denne nydelige personen her enda, men livskvaliteten min er ikke den samme som før.

Helsen min er sterk påvirket av stresset den episoden påførte meg. Det er en angst som aldri forsvinner, men heller angst enn bunnløs sorg.

Anonymkode: 9d6cd...010

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi valgte å skrive det for å være åpen om dødsårsak. At det ikke skulle gå rykter, være tabu ect, men noe vi ville være åpne om, og kunne snakke om.

Anonymkode: 133ec...3be

Skrevet

Det er egoistisk å mene at selvmord er egoistisk. 

Å eksistere for å oppfylle andres behov er den skjebnen slavene hadde. Heldigvis en tilbakelagt tid.

Anonymkode: 6798d...042

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er egoistisk å mene at selvmord er egoistisk. 

Å eksistere for å oppfylle andres behov er den skjebnen slavene hadde. Heldigvis en tilbakelagt tid.

Anonymkode: 6798d...042

Helt enig her faktisk. Man velger ikke bli født, men kan kan velge å ikke eksistere mere. Skal man eksistere for å please andre? Vil gjerne se begrunnelsen fra andre hvorfor selvmord er egoistisk. 

Anonymkode: 9b539...e39

• Liker 5
Skrevet

Enig med det du sier her. Selvmordstanker/planer er faktisk helt ute av ens Kontroll når det bikker over et visst punkt. Husker da jeg virkelig hadde ja hva skal man si, var suicidal? Ivertfall var helt klar til å dø og hadde en plan klar. Det var liksom helt sykt. Hadde hatt tankene av og på i noen få måneder, men så ble de liksom til nå må jeg faktisk dø følelse. Og da var det faktisk helt ute av min kontroll. Alt handlet om selvmord i et par dager da det sto på som aller verst. Herregud syke greier. Tror ikke man skjønner det før man har vært der selv. Vet det er en irriterende ting å si, men jeg mener det. 

• Liker 2
Skrevet

En person som tar sitt eget liv er veldig syk.

Vi som er friske vil aldri kunne forstå det valget, og har ingen rett til å si at det er egoistisk. 

Jeg har stor medfølelse for alle de som har hatt det så fælt, at det å ta livet sitt føles som den eneste løsningen. 

Anonymkode: 301b8...14a

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En person som tar sitt eget liv er veldig syk.

Vi som er friske vil aldri kunne forstå det valget, og har ingen rett til å si at det er egoistisk. 

Jeg har stor medfølelse for alle de som har hatt det så fælt, at det å ta livet sitt føles som den eneste løsningen. 

Anonymkode: 301b8...14a

Og jeg har stor medfølelse for deres pårørende. Jeg unner INGEN en slik sorg. 

Anonymkode: b3179...cf1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...