Gå til innhold

Hjelpe/redde narsissisten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg får så vondt av dem, jeg gråter av dem😞...

Min kjære søster har desverre denne narsissistisk personlighetsforstyrrelsen (Skjult/Cover).

Vi hadde en vanskelig oppvekst. Jeg sliter med ting i dag også, men ble heldigvis ikke Narsisist.

Jeg sliter med flashback av vonde følelser, det er barnet i  meg som roper etter trøst fra fortiden. Når disse følelsene kommer vet jeg aldri, kan være ulike triggere. Men jeg må ihvertfalv holde meg rundt personer som vil meg godt nå, slik at jeg kan bygge meg opp og leve ett godt liv.

Men min kjære søster har i alle år dradd meg ned, når jeg var på vei opp. Hun har holdt meg fast på bunn sammen med henne, og straffet meg om jeg våget "Å få det bedre" i livet mitt.

Men jeg orket ikke mer til slutt.  Jeg begynte å bli voksen. Jeg var det smarte barnet, det empatiske barnet, som så "problemet" i familien. Jeg prøvde å fortelle at dette er ikke riktig, dette sårer andre, dette er ikke greit. Jeg ble derfor offeret i familien. Alt dritten ble slengt over på meg. Jeg ropte "stopp stopp", men jeg ble problemet, ikke dem. Siden jeg holdt ikke kjeft. 

De sørget da for at ingen empatiske personer var rundt meg, kun narsissister, og flygende aper ( dem som trodde på deres falske maske).

Det har vært mye frem og tilbake med min søster. Jeg må holde meg unna, for å ha det bra. Men skulle ønske hun kunne endre seg.

Lurer derfor på om det er mulig å hjelpe henne. Om hun kan endre seg, fjerne masken og bygge på den ekte henne som er hat og skam. Fjerne disse tankene. Jeg kan fortelle henne at hun ikke trenger maske, fortelle henne at det ikke er hennes skyld. Hun kan gå i terapi, forstå situasjonen, fikse alle sår. Er det mulig? Kan hun bli frisk igjen?

Anonymkode: 99ece...9ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke mulig å redde noen som ikke forstår selv at det er noe galt med dem, noe som er problemet med narcissister. Fikk vondt av å lese innlegget ditt, kjenner meg igjen og forstår godt at du ønsker å hjelpe, men vet av erfaring at det ikke nytter så lenge de ikke ønsker hjelp selv.

Anonymkode: 57391...8eb

Skrevet

Det er en nesten umulig oppgave. Det beste for deg er å akseptere situasjonen og gå videre i livet ditt.

• Liker 1
Skrevet

Ok 😞 Ts

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mulig å redde noen som ikke forstår selv at det er noe galt med dem, noe som er problemet med narcissister. Fikk vondt av å lese innlegget ditt, kjenner meg igjen og forstår godt at du ønsker å hjelpe, men vet av erfaring at det ikke nytter så lenge de ikke ønsker hjelp selv.

Anonymkode: 57391...8eb

Men hvis jeg sier at "Jeg kan komme tilbake til deg, hvis du søker hjelp. " Kan den hjelpen hun får endre henne da? Ts

Skrevet

DrRamani sin youtube kanal er flott 😊 Nei du kan ikke redde dem, med mindre de virkelig vil men det er det som er med narsisisster.....de vil ikke og de knytter ikke bånd på samme måte som deg. 

Anonymkode: 89352...22d

• Liker 2
Skrevet

Jeg har nylig gjennomskuet en barndomskompis som viste seg å være narsissist. Jeg har kuttet han ut og føler bare et enormt hat mot han. Plages av tanker om hevn og blir fylt med sinne når jeg tenker på alle de kjipe tingene han har sagt til meg opp igjennom. Innlegget ditt er kanskje noe jeg kan bruke for å tilgi han for meg selv så jeg slipper å gå rundt å hate, men jeg skal aldri snakke med han igjen eller prøve å hjelpe han. Jeg må hjelpe meg selv og det synes jeg du også skal gjøre. 

Anonymkode: a1f05...c2f

• Liker 2
Skrevet

Har hun barn?

Anonymkode: d24c1...a4c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om hun kan endre seg, fjerne masken og bygge på den ekte henne

Det du beskriver her er en vanlig tankegang blant barn som har opplevd omsorgsvikt, helst om foreldre. "Hvis jeg bare gjør sånn og sånn", "når bare" så vil den egentlige mamma/ pappa tre fram og jeg vil få all den kjærligheten jeg trenger. Man tror det finnes en rasjonell person i bunn som bare venter på ett eller annet for å komme fram.

Problemet er at personen ikke finnes.

Anonymkode: aeb2a...873

• Liker 3
Gjest byråkrati
Skrevet

Sannsynligvis ikke. Om noen får kreft og legen sier de har 3 måneder igjen å leve, kan du kurere dem? Nei. Det er det samme med narsissisten. Søsteren din er kronisk syk og du kan ikke endre henne. Nå vet du at sykdommen hennes er smittsom,den kan gjøre deg psykisk syk i form av depresjon, det beste du kan gjøre er derfor å distansere deg fra henne slik at du ikke blir smittet. Det er ingen som drar nytte av at du blir ødelagt også

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig gjennomskuet en barndomskompis som viste seg å være narsissist. Jeg har kuttet han ut og føler bare et enormt hat mot han. Plages av tanker om hevn og blir fylt med sinne når jeg tenker på alle de kjipe tingene han har sagt til meg opp igjennom. Innlegget ditt er kanskje noe jeg kan bruke for å tilgi han for meg selv så jeg slipper å gå rundt å hate, men jeg skal aldri snakke med han igjen eller prøve å hjelpe han. Jeg må hjelpe meg selv og det synes jeg du også skal gjøre. 

Anonymkode: a1f05...c2f

Samme her. Nå har vi ikke hatt kontakt på noen år, men likevel plager han meg i tankene og gjennomsyrer fortsatt livet mitt i perioder på forskjellig måter. Han driver med svertekampanje til våre felles venner. Det er en enorm lettelse å være kvitt ham, men en helvetes sorg å miste mange andre venner i samme slengen, samtidig som de tror på alt han koker sammen av piss og løgner om meg. 😭😢

Narsissister kan aldri hjelpes. Det er bare å stikke lydløst når man har avslørt dem. 

Anonymkode: 8558f...410

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

DrRamani sin youtube kanal er flott 😊 

Enig. Den kanalen har vært enormt lærerik og hjelpsom. 

Anonymkode: 8558f...410

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...