AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #41 Del Skrevet 23. september 2020 På 22.9.2020 den 16.33, AnonymBruker skrev: Jeg startet i tilsvarende stilling, til tilsvarende lønn. Men så lenge du presterer øker du gjerne ca 100 000 i året. Samt at man får gode bonuser hvert år. Og det tar ikke mange år før lønna er syvsifret. Anonymkode: a34e1...414 Det samme opplevde en sivilingeniør jeg kjenner. Startet med 470k rett etter studiene og året etter var det 540, osv på 7 år er det nesten million nå. Anonymkode: 327ca...e41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #42 Del Skrevet 24. september 2020 Må vel også sies at når jeg var ferdigutdannet automasjonsingeniør (Bachelor), så var laveste lønn i vårt kull på rundt 380k, mens høyeste fikk nesten 550k. Han som fikk laveste lønn bodde riktig nok laaangt ute i distriktet, og hadde sannsynligvis svært lave bokostnader, mens han som fikk høyeste lønn fikk jobb i Stavanger. Dette var for 10 år siden. De aller fleste lå på +/- 450k. Personlig studerte jeg videre (Siv.Ing), og så en ganske grei lønnsøkning på de 2 åra med studie. Anonymkode: 4af70...810 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #43 Del Skrevet 24. september 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er standard i de fire store. 445 hos EY, 450 hos PwC og 465 hos Deloitte, så vidt jeg vet. Usikker på KPMG, men det ligger rundt det samme. Anonymkode: dd6d0...ecc Kjenner en siviløkonom som jobber i PwC for luselønn... Skjønner ikke at man finner seg i det. Anonymkode: 86239...44e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #44 Del Skrevet 24. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner en siviløkonom som jobber i PwC for luselønn... Skjønner ikke at man finner seg i det. Anonymkode: 86239...44e Hva tjener vedkommende og hvor lenge har hen vært der? Anonymkode: 16398...29d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 24. september 2020 #45 Del Skrevet 24. september 2020 På 23.9.2020 den 9.44, AnonymBruker skrev: Er det snakk om en kvinne? Kvinner får som som kjent 75% av vanlig lønn. Det er kan være årsaken. Anonymkode: 2b2ac...c33 Dette må du nesten dokumentere. Selvfølgelig for likt arbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
draug 75 Skrevet 24. september 2020 #46 Del Skrevet 24. september 2020 Det er en viss utnyttelse av ferske arbeidstagere her: mange som kommer rett fra studier synes 450.000,- høres mye ut etter å ha gått i årevis og brukt flaskepanten til å kjøpe ost for å ha litt pålegg. Her burde nok organisasjoner som Tekna og NITO vært mer på og opplyst om lønnsstatistikkene, men også studentdemokratiet sjøl, linjeforeningene i en viss grad institusjonene, vært mer på ballen med å forberede studentene på arbeidslivet i stykket: hva er lønnsstatistikkene, hvor finner man dem, og ikke minst: hva er fellene i arbeidskontrakten: den vanlige fella er "lønnes som særlig uavhengig stilling med innbakt overtid" - noe som er temmelig lite naturlig at man som nyutdannet skal ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #47 Del Skrevet 24. september 2020 Jeg har mange siving-venner som startet i konsulentselskap for et år siden. De begynte alle på rundt 550 000. Jeg er også siving, jobber i staten, startlønnen min var også 550 000. De spurte forøvrig aldri om karakterene mine, bare arbeidsprøver. Så jeg synes i utgangspunltet 450 000 var litt lavt for en siving. På den annen side vet jeg at de fleste av vennene mine allerede tjener ganske mye mer, så kanskje det ligger et skikkelig lønnshopp i kortene for vennen din etter et år eller så. Anonymkode: e046a...4a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #48 Del Skrevet 24. september 2020 Selv begynte jeg med 460.000 i år, så 450.000 er ikke sålangt unna. Det viktigste er at man får en fot innenfor bransjen og ikke lønnen man får. Anonymkode: 2d1d8...655 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #49 Del Skrevet 24. september 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv begynte jeg med 460.000 i år, så 450.000 er ikke sålangt unna. Det viktigste er at man får en fot innenfor bransjen og ikke lønnen man får. Spørs jo helt på tidsaspektet her... 460 000 for 10 år siden var jo bra, men det er faktisk helt fullstendig ræva idag for en siv.ing. Har middels smarte venner som fikk nesten 500K som bygg-ing (bachelor) for 5 år siden. Ellers er jeg enig, viktig å få arbeidserfaring slik at man eventuelt kan komme seg videre fortere enn svint. Anonymkode: e2914...4ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #50 Del Skrevet 24. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørs jo helt på tidsaspektet her... 460 000 for 10 år siden var jo bra, men det er faktisk helt fullstendig ræva idag for en siv.ing. Har middels smarte venner som fikk nesten 500K som bygg-ing (bachelor) for 5 år siden. Ellers er jeg enig, viktig å få arbeidserfaring slik at man eventuelt kan komme seg videre fortere enn svint. Anonymkode: e2914...4ba Nvm, så ikke at du skrev "i år". Anonymkode: e2914...4ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2020 #51 Del Skrevet 26. september 2020 På 22.9.2020 den 15.23, AnonymBruker skrev: Kjenner en som skal begynne i et konsulentselskap og har gått sivilingeniør på NTNU og starter på 450 k. Dette er jo helt latterlig! Hvorfor er lønna så dårlig? Trodde disse fikk gode jobber? Anonymkode: 16398...29d Det er gjerne en del opplæring som må til før nyutdannede blir lønnsomme ansatte. Men er enig i at 450k er del under snittet. Rundt 500k ville jeg sagt er ok for en nyutdannet siving. 550k og oppover er bra. Anonymkode: 2e11b...133 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #52 Del Skrevet 13. februar 2022 Trodde man startet 100 tusen høyere. Anonymkode: dee19...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #53 Del Skrevet 13. februar 2022 Jeg fikk omtrent samme lønn da jeg startet. 3 år senere har lønna økt med ca. 230k. Anonymkode: b8ead...4cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #54 Del Skrevet 13. februar 2022 KapteinJ skrev (På 23.9.2020 den 17.30): Altså det er greit det om du var skolelei osv, men økonomisk sett om du hadde blitt sivilingeniør i bygg hadde du tjent LANGT bedre allerede. F.eks en tømrer tjente i privat sekter (hvor så godt som alle tømrere jobber) i snitt 445.000, en sivilingeniør tjener derimot 713.000 i året i snitt. Uten å tenke særlig på lønnsøkninger (som drar dette enda et godt stykke i sivilingeniørens favør), drar de 5 årene en tømrer jobber mens siv.ingen går på skole (altså rundt 2.2 millioner kroner), det tar ikke mange år før det er tjent inn når lønnsforskjellen er så stor som den er. I tillegg er det vanlig at studenter jobber ved siden av studiene. Slik at lønnsgapet under studietiden ikke blir så stort som den fulle lønna til de i jobb. Anonymkode: dee19...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #55 Del Skrevet 13. februar 2022 On 9/23/2020 at 1:43 AM, AnonymBruker said: Nå må det nevnes at det er enorm forskjell i arbeidet som må til for å få "rent" A/B snitt i et krevende sivilingeniørstudie, kontra siviløkonomstudie. Jeg har selv Bachelor i både Ingeniørfag (Elektro) ,og Økonomi og Administrasjon. For sistnevnte så kjøpte jeg knapt en bok, og leste til eksamen maks 2 dager før - jeg gikk ut med svak B i snitt. Når jeg studerte Ingeniør, så måtte jeg virkelig jobbe ræva av meg. Det var uten tvil dobbel til trippel arbeidsbelastning, og du hadde alltid noe som måtte gjøres eller leveres inn. Det var absolutt ikke uvanlig å møte på medstudenter i f.eks laboratoriet midt på natta. Snittet til klassen lå på en sterk D - jeg klarte akkurat å kave til meg en mer eller mindre rein C. Av en klasse på over 30 stk, så var det to studenter som lå på A/B, begge disse gikk videre til å bli stipendiater, og så professorer. Videre er det vel ingen hemmelighet at i snitt, så er det Ind.Øk'ere som har beste karakterer av alle sivilingeniørstudentene på NTNU. Dette kan ganske blant annet forklares med at nesten 1/3 av fagene de tar er økonomi/ledelse/strategi-fag, og langt lettere å få A/B på enn f.eks tunge fysikk/teknologifag. (Men selvfølgelig, det er jo mange flinke og motiverte studenter). Uansett - dobbelt så mange jobbtilbud (av hvor mange?) samt 50k ekstra i startlønn høres ikke så vilt imponerende ut, spesielt med tanke på at det er snakk om A/B studenter kontra C/D studenter. Anonymkode: 4af70...810 Gammel post, men samtidig veldig viktig. Det er maaange her inne som tror at en bachelorgrad er en bachelorgrad, og ikke ser at det er en ENORM forskjell i hvor mye jobb man må legge i ulike studier. Anonymkode: 121f9...f70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #56 Del Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 23.9.2020 den 18.27): Alle som klager over 400.000+++ i årslønn, burde prøve seg i et lavtlønnsyrke, da tenker jeg man setter større pris på den lønna. Jeg tjener 250.000 i året, og klarer meg faktisk ganske bra på det, selv med to barn å forsørge Anonymkode: f6145...0dd Hvordan??? Anonymkode: dee19...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #57 Del Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Gammel post, men samtidig veldig viktig. Det er maaange her inne som tror at en bachelorgrad er en bachelorgrad, og ikke ser at det er en ENORM forskjell i hvor mye jobb man må legge i ulike studier. Anonymkode: 121f9...f70 Ja. På mange økonomistudier lærer man samme matte som man hadde på videregående. Mens på NTNU så forutsettes det at man har god kontroll på matten fra videregående. Mange økonomistudier blir nærmest som å ta VGS på nytt. Anonymkode: dee19...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå