Gå til innhold

Nyutdannet sivilingeniør med lønn på 450 k!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

450k er vel greit helt i starten. Er verre hvis en blir liggende på det over lang tid.

Anonymkode: 0238e...4bb

Vektere har vel ligget på rundt 400000 i 14 år. På tide å høyne for dem og. 
(Jo, de har en stor funksjon de og.) 

Anonymkode: 94895...239

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge lønnsundersøkelsen til Tekna (sist jeg sjekket) lå gjennomsnitlig startlønn for en nyutdannet ingeniør på rundt 500k, og for en sivilingeniør 550k. Altså starter noen litt over, og noen litt under. Min erfaring er at lønnen ofte er litt bedre i små, private selskaper enn hos store konsern. 

Jeg startet selv på 500k som nyutdannet, men opplever som andre også skriver at man gjerne stiger i lønn raskt med solide lønnshopp så lenge en gjør en god jobb, og har også en god bonusavtale som kommer i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er det så dårlig? Og hvorfor godtar folk det?

Anonymkode: 16398...29d

Man må bevise at man ikke bare er skoleflink før man får opprykk og lønn. Og første året er opplæringskostnadene så høye at de koster mer enn selskapet tjener på dem. 

Etter få år er lønnen 2-3 doblet. 

Anonymkode: a34e1...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lønnen er faktisk ganske så miserabel med tanke på at PhD stipendiater som fortsatt er under utdanning får betalt 479.000kr for å gå på skole. En normal siv.ing starter rundt 520-600.000 i dag, noen bedre f.eks IndØk data folk, jeg kjenner ingen av de flinke vennene mine fra siv.ingstudiet som ville akseptert en lønn under 500, egentlig under 550 også av de som gikk ut nå. Greit nok at arbeidsmarkedet er tøft, men du vil ikke få mindre betalt enn stipendiater under utdanning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, KapteinJ skrev:

Den lønnen er faktisk ganske så miserabel med tanke på at PhD stipendiater som fortsatt er under utdanning får betalt 479.000kr for å gå på skole. En normal siv.ing starter rundt 520-600.000 i dag, noen bedre f.eks IndØk data folk, jeg kjenner ingen av de flinke vennene mine fra siv.ingstudiet som ville akseptert en lønn under 500, egentlig under 550 også av de som gikk ut nå. Greit nok at arbeidsmarkedet er tøft, men du vil ikke få mindre betalt enn stipendiater under utdanning...

Har du selv fått jobb enda? Hva begynner du på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Skal si man er bortskjemt her i Norge når 450000 ikke er «bra nok». Burde kanskje heller fått mindre i disse tidene. 

For en sivilingeniør som har gått 5 år på universitetet og fått en master så er 450k lite i året... bortskjemt du liksom, fordi man ønsker en ordentlig og fortjent lønning?.. og burde få mindre i disse tidene? Hvorfor? Er ikke sivilingeniører viktig lenger bare pga korona? Eller? Bare sykepleiere som skal få høyere lønn? Lol. 

Anonymkode: c64ac...794

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er det så dårlig? Og hvorfor godtar folk det?

Fordi alle vil dit, og fordi lønnsprogresjonen er rask. 

Anonymkode: dd6d0...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du selv fått jobb enda? Hva begynner du på? 

Jeg skal videre på skole så blir PhD-stipendiatlønn.

Endret av KapteinJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal si man er bortskjemt her i Norge når 450000 ikke er «bra nok». Burde kanskje heller fått mindre i disse tidene. 

Helt enig👍

Anonymkode: e6feb...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så glad jeg ikke kasta bort livet mitt på utdannelse etter grunnskolen.

Valgte å jobbe i stedet, har tjent veldig godt på dette. Skole er ikke løsningen for de fleste, men de gjør det fordi samfunnet sier det. Tenk så mye tull du lærer på grunnskolen som ALDRI brukes igjen.

Jeg har tjent godt i byggebransjen hele veien fra 18år og over 20å etterpå.

Anonymkode: 63712...765

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så glad jeg ikke kasta bort livet mitt på utdannelse etter grunnskolen.

Valgte å jobbe i stedet, har tjent veldig godt på dette. Skole er ikke løsningen for de fleste, men de gjør det fordi samfunnet sier det. Tenk så mye tull du lærer på grunnskolen som ALDRI brukes igjen.

Jeg har tjent godt i byggebransjen hele veien fra 18år og over 20å etterpå.

Altså det er greit det om du var skolelei osv, men økonomisk sett om du hadde blitt sivilingeniør i bygg hadde du tjent LANGT bedre allerede. F.eks en tømrer tjente i privat sekter (hvor så godt som alle tømrere jobber) i snitt 445.000, en sivilingeniør tjener derimot 713.000 i året i snitt. Uten å tenke særlig på lønnsøkninger (som drar dette enda et godt stykke i sivilingeniørens favør), drar de 5 årene en tømrer jobber mens siv.ingen går på skole (altså rundt 2.2 millioner kroner), det tar ikke mange år før det er tjent inn når lønnsforskjellen er så stor som den er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

For en sivilingeniør som har gått 5 år på universitetet og fått en master så er 450k lite i året... bortskjemt du liksom, fordi man ønsker en ordentlig og fortjent lønning?.. og burde få mindre i disse tidene? Hvorfor? Er ikke sivilingeniører viktig lenger bare pga korona? Eller? Bare sykepleiere som skal få høyere lønn? Lol. 

Anonymkode: c64ac...794

Så altså, en MA skal gi minst 450000? Jammen da kan jo alle få det da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, KapteinJ skrev:

Jeg skal videre på skole så blir PhD-stipendiatlønn.

Har du A i snitt? Tar du doktorgraden på NTNU? Hva skal du forske på? Skal du bli professor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du A i snitt? Tar du doktorgraden på NTNU? Hva skal du forske på? Skal du bli professor? 

Vel, om jeg spesifiserer det er det ganske identifiserbart da så tror jeg dropper å svare på. Ellers, nei jeg har ikke A i snitt, jeg har A på oppgave og rundt B i snitt ellers. Hvorvidt jeg vil bli i akademia på livstid og bli professor, der spør du godt, hvem vet ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er standard i de fire store.  445 hos EY, 450 hos PwC og 465 hos Deloitte, så vidt jeg vet. Usikker på KPMG, men det ligger rundt det samme. 

Er dette virkelig 2020-tall?? 

Anonymkode: e2914...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette virkelig 2020-tall?? 

Anonymkode: e2914...4ba

Og jeg gjentar meg selv. 

Startlønn. Frem til du har vist at du er noe mer en gode karakterer. 

Der du i andre yrker er dømt til marginal lønnsøkning i året for all fremtid, kan du i disse selskapene regne med at lønnen er 2-3 doblet på få år. Samt en lang rekke andre fordeler. 

Anonymkode: a34e1...414

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle som klager over 400.000+++ i årslønn, burde prøve seg i et lavtlønnsyrke, da tenker jeg man setter større pris på den lønna. Jeg tjener 250.000 i året, og klarer meg faktisk ganske bra på det, selv med to barn å forsørge ;) 

Anonymkode: f6145...0dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KapteinJ skrev:

Altså det er greit det om du var skolelei osv, men økonomisk sett om du hadde blitt sivilingeniør i bygg hadde du tjent LANGT bedre allerede. F.eks en tømrer tjente i privat sekter (hvor så godt som alle tømrere jobber) i snitt 445.000, en sivilingeniør tjener derimot 713.000 i året i snitt. Uten å tenke særlig på lønnsøkninger (som drar dette enda et godt stykke i sivilingeniørens favør), drar de 5 årene en tømrer jobber mens siv.ingen går på skole (altså rundt 2.2 millioner kroner), det tar ikke mange år før det er tjent inn når lønnsforskjellen er så stor som den er. 

Lønnen min har vært mellom 650 og 900. Så kan ikke klage på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lønnen min har vært mellom 650 og 900. Så kan ikke klage på det.

Da tjener du oppmot dobbelt av det en vanlig bygningsarbeider gjør, hvis en ser på siv.inger som er på toppen av sin karriere så er det flere som tjener store penger som ledere og prosjektledere. En godt betalt prosjektleder i byggebransjen tjener langt bedre enn det igjen. Så fint at du er glad du droppet skole selv, men ingen må misforstå fakta: utdanning lønner seg (i all fall om du utdanner deg til noe nyttig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde man ikke være fornøyd med å få jobb i det hele tatt nå når norsk Industri sliter så mye?

Anonymkode: c657e...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...