Gå til innhold

Psiriasis artritt/andre gikt-lidelser. Erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble påvist psoriasis da jeg var 20 år, og gikk til legen for et år tid siden da leddene mine begynte å verke. Denne legen gjorde ingen (!) fysiske undersøkelser, hun bare så på pc'en sin og sa det sikkert var artritt. Jeg byttet lege av flere grunner, og ble gravid - så med graviditet og koronatider har jeg bare vært hos jordmor. Men nå, tre måneder etter fødsel, er leddene verre enn noen gang. Og de er konstant vonde, slipper aldri tak.

Jeg har en ekstremt vond hofte - særlig ved rotasjonbevegelser, akillessenen hovner opp på kvelden og verker, fingrene på venstre hånd låser seg til tider, skulderbladdne er forferdelig vonde - verker, er varme og stråler nedover armene. Og jeg er så sliten nå. Alt er vondt. Dessuten har jeg og en del øyebetennelse på venstre øye, som jeg har skjønt kan være et symptom på atritt.

Nå skal jeg til lege på fredag, og lurer derfor hva jeg burde spørre han om. Kan jeg kreve røngten feks? Og dere som lever med slike smerter daglig, hva gjør dere for å lette på all smerte? Er det slik at det er periodevis verre? Jeg føler kroppen svikter meg totalt, og det er ikke særlig gøy når jeg har en baby på 3 måneder som krever sitt 😶

Anonymkode: e7118...efb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg har Ankolyserende Spondylitt. Også kalt Bekhterevs. Mye likt på psoriasis artritt. Krev mr og eller røngten. Bli henvist til reumatolog. Få biologiske medisiner. I mellom tiden får man nok bare betennelesesdempende som Vimovo. Jeg har måtte brukt både prednisolon og paralgin forte. Både før og under biologiske medisin. 

Skjønner godt at det er et mareritt nå som ting har økt. Gått fra vanlig vondt til verre. Ikke klare å bøye og løfte med et lite barn er grusomt. Når ting har roa seg ned, sier folk at trening hjelper. Da tenker jeg bevegelse etter dine grenser. Noen sier visse type mat må ekskluderes. Jeg mener måtehold og unngå verstingene når man har det som verst. 
får du ikke hjelp av lege, krev det! Eller ny lege. Krev henvisning til feks diakonhjemmet. 
øyeproblemer som regnbuehinnebetennelse er vanlig ved denne sykdommen og krever hjelp straks. 

Anonymkode: 7bdc8...37b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...