Gå til innhold

Er dette nok tid med tur / mental stimuli?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en Jack Russell Terrier. 

Dagen min ser slik ut:

07.00-07.20: Morgentur. Tilbake igjen hiver jeg frokosten utover plenen slik at han kan snuse seg frem og spise mens jeg hjelper til med å gjøre klar barnet. 

14.30-14.40: Tur

21.30-22.00 Tur

Innimellom dette blir gjerne også neste måltid kastet på plenen. Synes det er litt greit da han har det med å sluke maten om det kommer i skål. Ellers blir det også litt trening på tur, kontakt osv. Og inne litt lek/aktivitetsspill/masse kos. 

Er dette greit nok i hverdagen? I helgene blir gjerne hovedturen på 1-2t. Han virker ikke rastløs inne. Han HATER regn og kulde. Vil helst ikke ut da, men jeg tar han jo alltid med. Har bedret seg litt med dekken og varme-dekken på vinteren. Så turene kan variere litt fra sommer til vinter. Om sommeren og ellers når det er ok temperatur så kan vi være lenge ute. 

 

Anonymkode: a2ea9...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunder er forskjellige, og hva som er nok for en hund er umulig for oss å si. Er han rolig og avbalansert inne, uten uvaner eller stress? Blid og glad, sunn og frisk? Ikke overvektig? Da kan det være han får det han trenger. 

Men jeg synes det høres veldig lite ut med bare en times tur om dagen. Jeg har JRT, og går minimum to timer tur hver dag. Ofte mer. I tillegg kommer lek med andre hunder, litt søk etter godbiter, triksetrening osv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JRT er aktive hunder, og min venninne sin hadde gått på veggen dersom den hadde fått kun denne mosjonen. Den krever hvert fall 1 time sammenhengende tur hver dag i skogen med søk eller sykling.

Anonymkode: 32ef9...834

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den virker fornøyd, sier du.. Jeg mener å ha hørt at den type hund trenger minimum en times tur, og det får han jo selv om du splitter opp. 

Anonymkode: 97ffd...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

JRT er aktive hunder, og min venninne sin hadde gått på veggen dersom den hadde fått kun denne mosjonen. Den krever hvert fall 1 time sammenhengende tur hver dag i skogen med søk eller sykling.

Anonymkode: 32ef9...834

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men den virker fornøyd, sier du.. Jeg mener å ha hørt at den type hund trenger minimum en times tur, og det får han jo selv om du splitter opp. 

Anonymkode: 97ffd...662

Virker ikke rastløs. Ingen tegn til at han kjeder seg som feks ødelegger leker osv. Er jo litt overrasket selv, for jeg vet jo at mange med denne rasen har hunder som er veldig aktiv og ikke roer seg så lett. 

Anonymkode: a2ea9...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det virker lite. Ville hatt 20 + 20 + 45 min i hvertfall. 

Anonymkode: f29c0...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker litt lite. Jeg har ikke terrier, men en annen høyenergisk jakthund på omtrent samme størrelse. Hun må ha minst 2 timer tur om dagen til sammen. I tillegg har hun behøv for å løpe fritt ganske ofte, så annenhver dag kjører jeg til en plass hvor hun kan løpe fritt. I tillegg får hun leke med andre hunder et par ganger i uken. Så er det godbitsøk, kong, trening og forskjellige typer leker så hun får brukt hodet.

Om hunden virker ok og ikke oppfører seg verken rastløs eller stresset, så er han vel en avslappa type som ikke trenger så alt for mye aktivisering?

Anonymkode: f2642...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti minutter ute kan ikke kalles en tur altså, så den utgår. Du går 20 minutter på morgenen og en halvtime på kvelden. 

Min hadde blitt sprø av så lite. Han trenger lengre sammenhengende turer for å få brukt kroppen. 

Anonymkode: e3969...244

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ti minutter ute kan ikke kalles en tur altså, så den utgår. Du går 20 minutter på morgenen og en halvtime på kvelden. 

Min hadde blitt sprø av så lite. Han trenger lengre sammenhengende turer for å få brukt kroppen. 

Anonymkode: e3969...244

Her ser jeg at jeg har skrevet feil. Turen 1430 er til 150å. Ikke 1440😂

Anonymkode: a2ea9...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes dette er alt for lite, jeg har en mindre krevende rase enn deg og selv den hadde blitt deprimert av dette opplegget her. Hva med helgene, setter du av ekstra tid til hunden da? Hvorfor har du egentlig hund når du ikke har tid til den?

 

Anonymkode: 43595...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig lite ut. Hva gjør hunden de resterende 95% av døgnet? Eksisterer?

Anonymkode: 207ec...781

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dette høres fint ut i hverdagen. 
mange hunder får langt fra det din hund tydeligvis får! 

Anonymkode: 83f2c...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig lite ut. Hva gjør hunden de resterende 95% av døgnet? Eksisterer?

Anonymkode: 207ec...781

Godbitsøk ute på plenen / inne, aktiviseringsleker, trener på triks, lek, kos, fylt kong / lignende 

Anonymkode: a2ea9...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig lite ut. Hva gjør hunden de resterende 95% av døgnet? Eksisterer?

Anonymkode: 207ec...781

Du bør friske opp mattekunnskapene dine.

Voksne hunder sover 12-14 timer i døgnet. Store og eldre hunder sover 16-18 timer, mens unge valper hele 18-20 timer i døgnet.

Si at denne JRT sover 12 t i døgnet, så er det følgelig 12 timer våkentid. Av denne våkentiden bruker den 1t 20m på tur, altså 1.3 timer. Den går på tur ca 11% av våkentiden sin.

Dette er helt vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...