Gå til innhold

Inne-aktiviteter med hund? Greit i stedet for tur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min hund HATER regn. Han står bare på trappen utenfor og forsøker å smette inn igjen når han ser det regner. Jeg merker også at motivasjonen er dårlig da. Så å trene på diverse ute er liksom ikke så lett. Problemet er at jeg bor på Vestlandet, og her regner det jo en del...

Er det ok å drive med inne-aktiviteter i stedet? Eller skal jeg dra han med på lengre tur? Er det noe vi kan holde på med inne hvor han bruker litt energi? Hjernetrim osv er jo greit nok, men det er jo ikke fysisk. 

Anonymkode: c7bac...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunden må jo ut uansett vær, for å gå på do.

Anonymkode: 22ec1...315

Ja, vi er jo selvsagt ute for do. Har hage og har noen kortere turer i nærområdet. Men tenkte på lang-tur når det regner og han hater det. 

Anonymkode: c7bac...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendig med lang tur når det er drittvær og hunden ikke vil nei. Kos dere inne med hjernetrim dere :) Har liker ene hunden å gå tur i alt slags vær og andre hater regn. Så hun får være hjemme fra langturen når det er skikkelig drittvær ;) 

Anonymkode: 47e8c...28e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendig med lang tur når det er drittvær og hunden ikke vil nei. Kos dere inne med hjernetrim dere :) Har liker ene hunden å gå tur i alt slags vær og andre hater regn. Så hun får være hjemme fra langturen når det er skikkelig drittvær ;) 

Anonymkode: 47e8c...28e

Har du noen tips til hva vi kan drive inne med da? Hjernetrim skal ikke være vanskelig, men hva med litt mer fysisk trening? Trenger å få litt utløp for energi også. 

Anonymkode: c7bac...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke jeg hund, men katt som hater regn. Hun rører lite på seg når det regner.

Det jeg gjør med hun er som regel at jeg tar maten hennes og gir én og én bit, en oppå stolen, en på gulvet, så en på bordet, ny på gulvet. Slik må hun hoppe opp og ned. Men da må ikke dyret ha problemer med leddene. Hunder er ofte villige til å jobbe mer for maten, så du kan gjemme den og øve på å snuse den frem, en og en bit.

Så leker vi med ting som kastes bortover gulvet, da løper hun etter, sloss litt med tingen og kommer tilbake med den.

Med hunder kan man jo trene på mye mer enn med katter, triks som krever balanse og store bevegelser f.eks. Sirkustriks rett og slett 😂 De færreste har plass inne til å kaste pinne, men kanskje dere kan løpe i trapper, bruke møblene etc. Så lenge de er trygge nok. Man må være kreativ med det man har, se muligheter i egen bolig. Da jeg hadde hund lærte jeg han å skyve en krakk til vinduet og klatre opp om det var noe han ville se. Det hadde ikke vært noe vits i dagens bolig fordi vinduene går fra gulv til tak. Gå litt rundt og se om du får noen ideer :)

Anonymkode: 322ac...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener en del rallylydighet hjemme og trener på triks osv. Viss vi tar noen økter med rally i løpet av en dag så blir det jo litt gåing også i tillegg til at de får brukt hodet :)  Spørs jo litt på reglene hjemme med dere da (og størrelse på hunden ikke minst), men jeg leker med hundene inne også. De får lov å herje å kose seg med mindre de får beskjed om å ikke gjøre det.

Finnes forskjellige typer balansetrening for hund. Med sånne balanseputer etc. Kanskje du kan finne videoer der de bruker ting man allerede har hjemme også. Prøv å søk det opp. Har ikke prøvd det selv, men ser mange bruker å gjøre det på forskjellige hundesider. Da får de hvert fall bygd muskler og brukt hode så blir jo sikkert slitne av det også :) 

 

Anonymkode: 47e8c...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er ikke særlig begeistret for regn hun heller, men hun er en høyenergisk hund som ikke trives med å bare ligge inne hele dagen, eller i perioder, når det regner.

Jeg investerte i en skikkelig god regn- og vinddekken, og da er hun mer villig til å gå ute i regn. I tillegg bruker jeg som oftest å kjøre en plass for å gå tur når det regner, for alle de nye luktene er mye mer interessant for henne en de samme, gamle luktene hun er vant med hjemme i nabolaget. Da glemmer hun fort regnet (så lenge det ikke pøser ned) 

Anonymkode: 32fd7...770

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hater regn og vil heller ligge på sofaen hele dagen enn å bli gjennomvåte ute i ruskevær.

Du kan jo for eks. lære hunden din et nytt triks? Eller hjemme godbiter eller leker rundt om i huset som den må finne?

Anonymkode: 34400...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...