Gå til innhold

Hvor mange kaker er egentlig nok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært i en del bryllup, og har omtrent alltid opplevd at kakebordet inneholder langt mer enn hva som er nødvendig. Resultatet blir en haug med halvspiste kaker, fordi de fleste kanskje forsyner seg med maks tre forskjellige stykker. Umiddelbart tenker jeg at det må da være bedre å ha færre antall kaker, og at disse heller blir spist opp?

Har også lest uttalelser der det anbefales opptil 20 kaker. Men med pluss/minus 50 gjester, som mange har, så innebærer jo dette at man beregner 1/3-1/2 kake per person. Det er jo alt for mye?

Hvis forutsetningen er 70-80 gjester, som har fått dessert til middagen. Hvor mange/mye kaker er egentlig nok? Eller sagt på en annen måte: hvor mange kakestykker beregner man at hver gjest spiser?

Anonymkode: e7829...238

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde vel 60 gjester og tre kaker:) En stor firkantet firkantet selskaopskake med 50 stk. og to vanlige. Kakene var veldig gode, men vi hadd mer igjen! Vi skulle ha to til som vi glemte å hente, men var altså mer enn nok.

Anonymkode: 60793...58e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si, ene kusinen min hadde brullupskaken, som var i flere etasjer men med tertebunn og bær og vaniljekremaktig, pga at de ikke er glad i kremkaker, samt et par-tre kaker utenom. Det ble nok til alle, men bare såvidt, og et kakebord der du nesten ikke tør forsyne deg fordi du er redd de bak deg i køen ikke skal få noe, det er litt for lite kaker for min smak. Mens i andre bryllup har det vært nærmere 10-15 kaker, og da har det blitt igjen mye. Men her jeg kommer fra er det vanlig med etterpålag så man slipper å sitte igjen med rester man må kaste.

Anonymkode: 87524...947

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde vel 60 gjester og tre kaker:) En stor firkantet firkantet selskaopskake med 50 stk. og to vanlige. Kakene var veldig gode, men vi hadd mer igjen! Vi skulle ha to til som vi glemte å hente, men var altså mer enn nok.

Anonymkode: 60793...58e

Det hørtes jo bare stusselig ut, 3 kaker på 60 gjester? Det er jo mindre enn det jeg serverer i vanlige bursdagslag. (Skjønner at den selskapskaka er stor altså, men likevel..) 

Her i Trøndelag bruker det å bugne av kaker, og så inviteres det til etterlag - en slipper å spise opp kakerestene selv.

Anonymkode: 20b2e...cb9

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har plan om å ha 4 retter, med ostefat i stedet for dessert ved bordet, så da tenker jeg vi skal ha godt med kaker etterpå for å dekke søtsuget og dessertbehovet til folk. Jeg spiser ikke kake selv, så for meg er det egentlig en helt uviktig bit av dagen. Kjæresten min er heller ikke storspiser av kake, så for vår del hadde det holdt med bryllupskaken. Men tenker det er bedre å ha litt for mye så folk føler de har fått forsyne seg til de ikke orker mer, og så får vi heller bare kaste restene om ikke andre vil ha. Litt sløsing, men vi er veldig nøye på matsløsing ellers og jeg orker ikke at gjestene skal klage seg i mellom om at vi var kjipe med kakene.

Anonymkode: d6aab...4ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man absolutt stappe i seg kake i det hele tatt? Merkelig tradisjon, hvis man tenker over det.

Anonymkode: 53599...6cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at nå er det ikke tiden inne for å ha bryllup-fest! :)

Men, til senere så er jeg enig i at 20 kaker på 50 personer er altfor mange. Maks 10 tenker jeg? Da er det fem kakestykker til hver kake. Selv det bør også være mer enn nok. Kanskje 8-9 kaker holder? Da blir det ihvertfall ikke så mye igjen! 

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man må skille på hva slags bryllupsfest det er.

Har man massevis av gamle tanter og onkler, besteforeldre og en drøss med unger, passer det bra med stort kakebord.

Har man mye venner og ingen barn, passer det med få kaker (en stor som rekker til alle er nok). Da vil folk heller kose seg med mer vin og/eller et par drinker etter middag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må man absolutt stappe i seg kake i det hele tatt? Merkelig tradisjon, hvis man tenker over det.

Anonymkode: 53599...6cc

Man må ikke spise kake hvis man ikke vil. Men de aller fleste synes det smaker godt. Synes ikke det er merkelig i det hele tatt.

Anonymkode: 2a03a...980

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke ganske «ut» med kaker? Synes nesten ingen spiser det, maks et lite stykke. Og jeg har vært i MANGE brylluper og lag de siste årene. Var nesten litt trist å se i et 70-årslag jeg var i, at kun et lite hjørne av den store marsipankaka var borte.

Ikke så rart egentlig, i og med at kakene kommer etter en større middag. Da vil man danse og ta noen drinker. Vi har faktisk ikke servert kaker i de jubileene vi har arrangert. Etter middag er det FEST!

Anonymkode: 0991a...2b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må man absolutt stappe i seg kake i det hele tatt? Merkelig tradisjon, hvis man tenker over det.

Anonymkode: 53599...6cc

Man MÅ ikke stappe i seg, men kake er jo stort sett ansett som veldig godt, og et slags symbol på fest, feiring og kos. Synes ikke det er en spesielt merkelig tradisjon. Hvis du mener dette ut ifra et sunnhetsperspektiv, så kan man selvfølgelig kjøre et bryllup med fitnesstema, hvor man serverer dampet torsk og broccoli etterfulgt av en felles cardioøkt etterpå. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er bedre at det står masse kake igjen (som kan spises som rester og gis til de som vil ha), enn at det er for få :) Hadde vel 8-9 kaker til 60 stk, det var alt for mye, men fikk mye skryt av utvalget. Det var virkelig noe for alle, både med tanke på allergier og smaksløker. 

Her jeg bor spiser i alle fall folk kake ;) Helt vanlig med 2-5 stykker.

Anonymkode: cc6a9...daf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feiret i søreuropa og hadde en kake og litt is til.   29 kaker er overdrevent, så sant det ikke er er kristelig bryllup uten musikk så bryr folk seg ikke om kaker kl 12 på natta når det ha endel innabords. 

Anonymkode: d4843...940

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir det alltid krangel om ;) Finnes nemlig ørten sånne tråder før. 

I enkelte deler av landet (les Vestlandet) er det tradisjon med store mengder kaker. 

Det er IKKE bedre med et lite utvalg, som blir spist opp ;) Det beste er stort utvalg, så alle finner noe de liker. Nitrist om det kun er ostkake, marsipankake, og nøttekake, og man ikke liker noen av delene spesielt godt. Sånn var det hos svigers, altså, hvem i alle dager har ikke sjokoladekake???

Kaker kan fryses ned, eller man kan invitere på resteslabberas, eller gjestene kan få med seg kake hjem. Det har aldri vært noe problem å finne ut hva man gjør med kakene. Nitrist kakebord med dårlig utvalg, er derimot nedtur. 

Anonymkode: 75be0...a6b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i bryllup nå i august hvor det var beregnet akkurat med kaker, vi var i tillegg bedt kun i kaffe og de «beste» kakene forsvant før alle hadde rukket å forsyne seg. På runde to var det ganske tomt på kakebordet og for oss som kun fikk servert kake og kaffe var det litt kjedelig.

jeg er oppvokst i en familie hvor det alltid har vært mer enn nok og det er mye triveligere enn når man ikke tør å ta et større stykke fordi de bak deg kanskje ikke får.

Anonymkode: a6252...e03

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Problemet er at noen må ha hvit dame, sjokoladekake, verdens beste, suksesskake, ostekake, browmnies, muffins osv. - selv om hver gjest spiser 2,5 kakestykker. Hvis du skal begrense deg til tre kaker begrenser du utvalget - det vil nok virke stusselig.

Hvis dette er et økonomisk spørsmål bør du tenke gjennom kakevalget nøye. Hvis dette er et "jeg bryr meg katten om kaker og liker ikke rester" spørsmål - rester kan du fordele til gjestene dine. Du kan ta med til kolleger, ha etterfest osv. Dette er jeg vant med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.9.2020 den 13.23, AnonymBruker skrev:

Vi hadde vel 60 gjester og tre kaker:) En stor firkantet firkantet selskaopskake med 50 stk. og to vanlige. Kakene var veldig gode, men vi hadd mer igjen! Vi skulle ha to til som vi glemte å hente, men var altså mer enn nok.

Anonymkode: 60793...58e

Selvfølgelig blir det mye igjen når det er beregnet så snaut. Ingen tør jo ta et stort stykke eller forsyne seg to eller tre ganger når det bare er tre kaker på 60 gjester. Dere hadde jo ikke engang beregnet to stykker pr. snute. Dermed blir det kake igjen selv om sannheten er at det var for lite kake. Er kakebordet raust, så forsyner folk seg flere ganger. Jeg tipper at om du hadde hatt tre - fire kaker til, så hadde du hatt samme mengde rester igjen, men mer fornøyde gjester (nei, de kommer aldri til å si det til deg).

Anonymkode: d694e...78f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker heller for mye enn for lite, rett og slett fordi man ikke vet hva gjestene liker og man har veldig ulik smak. Da jeg giftet meg med eksen tror jeg vi hadde 15 ulike kaker, og ender vel opp med det samme når samboer og jeg gifter oss. 

Man må gjerne synes det er "ut" med kake eller unødvendig, men det kommer garantert til å bli snakket om hvis man blir bedt stort bryllup og det knapt er kaker på bordet. Hvis man ikke er redd for det er det jo greit, men personlig vil jeg helst ikke bli sett på som gnien og lite generøs. Så er min mening at jeg synes det er fint å prøve å legge til rette for gjestene også - de har tross alt giddet å bruke av sin fritid for å komme i bryllupet. Da er god, mat og drikke gjerne en del av greia. Som en litt "takk for at dere orket å komme, vi setter pris på dere".

Og nei. Kaker er ikke ut, i hvert fall ikke i min slekt og blant mine venner. Så skal det vel også sies at jeg elsker kaker, og jeg håper at gjestene spiser seg stappmette og fornøyde, det være seg på mat eller kake, samt danser og koser seg (mulig dansingen kan bli litt begrenset om man er stappmett, men men). :)

Mange kaker kan jo også fryses ned, så for meg er kaker til overs et ikke-problem. Og er det kaker som ikke kan fryses får man sende med gjester kaker, eventuelt be til dagen-der-på-kakelag. 

Endret av SPOCA
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min tror jeg bare hadde  bryllupskaka tor jeg som var i fler etasjer. Folk kommer vel ikke i bryllup bare for å spise kake?

Spiser ikke kake selv så hadde bare blitt letta over å ikke se et helt fjell med kaker der.

Anonymkode: 6ea72...2b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren min tror jeg bare hadde  bryllupskaka tor jeg som var i fler etasjer. Folk kommer vel ikke i bryllup bare for å spise kake?

Spiser ikke kake selv så hadde bare blitt letta over å ikke se et helt fjell med kaker der.

Anonymkode: 6ea72...2b1

Nei, men det er jo gjerne en del av greia, en del av helheten og opplevelsen. Kommer selvsagt an på bryllupet også. Er det et lite bryllup på en restaurant er det kanskje ikke naturlig med et digert kakebord, men er det et stort bryllup med 100 gjester  og full pakke ville nok en del stusset om det ikke var kaker.

For meg handler det om gjestfrihet og gi folk mulighet til å velge hva de selv vil ha. Selv om du ikke spiser kake så gjør jo gjerne andre folk det. Jeg ville tenkt at brudeparet var litt gjerrige og merkelige om de inviterte til  stor bryllupsfest og ikke fantes noe til kaffen. For meg fremstår det som at man er lite gjestmild, at man rett og slett ikke bryr seg om gjestene. 

Endret av SPOCA
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...