Gå til innhold

Ta vgs gratis som voksen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 30, ung ufør og fullførte kun ett år på vgs. Er det noen måte å få tatt vgs på gratis nå? Aner ikke om jeg hadde klart det en gang, men lurer likevel.

Og hvis det går, går det an å ta ett og ett fag, eller på nett? 

Anonymkode: a319a...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 30, ung ufør og fullførte kun ett år på vgs. Er det noen måte å få tatt vgs på gratis nå? Aner ikke om jeg hadde klart det en gang, men lurer likevel.

Og hvis det går, går det an å ta ett og ett fag, eller på nett? 

Anonymkode: a319a...b91

Ja, men det tar tre-fire år. Støtte får du ikke for du har allerede trygd. Det er bare å søke, men kanskje noe sent for i år. Tror ikke det går som nettstudier.

Anonymkode: 1a56d...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har nylig vært gjennom det samme, men da med AAP. Jeg hadde ingen skole (vgs) fra tidligere. Hva forskjellen vil være hos NAV, vet jeg ikke, men her jeg bor, så har vi gratis voksenopplæring (uavhengig av NAV). Vi har også voksenopplæring gjennom NAV. Da betalte NAV for meg, men jeg måtte stå for materialer selv, som bøker og laptop. Jeg tok først sistnevnte, da tok jeg VG1 på et halvt år og VG2 på ett år. Det tok halvannet år, med andre ord. I stedet for å gå i lære, så valgte jeg å ta generell studiekompetanse. Da mistet jeg rettighetene hos NAV, og søkte på voksenopplæring gjennom kommunen. Det er fullstendig kostnadsfritt, og bøker og laptop får man låne gjennom skolen. Jeg har måttet ta fagene over to år, da noen av fagene gikk på samme tidspunkt. Men nå er jeg på siste år, har ett fag. Snart i mål! 
 

Har du googlet voksenopplæring i din kommune? Eventuelt så kan du ta direkte kontakt med kommunen, så vil jeg tro de har informasjon om saken.

Anonymkode: a78a8...471

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det tar tre-fire år. Støtte får du ikke for du har allerede trygd. Det er bare å søke, men kanskje noe sent for i år. Tror ikke det går som nettstudier.

Anonymkode: 1a56d...252

Det tar ikke 3-4 år, det tar 1 år. 
 

TS du søker via VIGO på voksenopplæring, da går du under 23/5 regelen og får studiekopetanse 🙂 

Anonymkode: 5d9c7...852

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du mister ikke trygden mens du går på skole?

Anonymkode: 0ca4f...80d

Nei man gjør ikke nødvendigvis det! Nav støtter i de aller fleste tilfeller forsøk på omskolering. Men kan være lurt å dobbelsjekke :) 

Anonymkode: 5d9c7...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...