Gå til innhold

Har folk som sliter psykisk generelt lavere formue enn andre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror dere folk som sliter psykisk generelt har lavere formue enn andre? Finnes det noen tall på dette?

Anonymkode: c5ac8...8d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 40703...6de

• Liker 1
Skrevet

En del med psykiske lidelser lever på uføretrygd, og da blir vel formuen redusert ved at man kanskje ikke får lån og mulighet til å eie noe. I tillegg går det også igjen at de som har impulsivitet som en del av sykdomsbildet sitt gjerne også mangler økonomisk sans og impulskjøper f.eks., noe som kan ruinere enhver og gjøre et menneske til gjeldsslave. Dette vil også kunne virke inn på formuen. 

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, Uatskillelig skrev:

En del med psykiske lidelser lever på uføretrygd, og da blir vel formuen redusert ved at man kanskje ikke får lån og mulighet til å eie noe. I tillegg går det også igjen at de som har impulsivitet som en del av sykdomsbildet sitt gjerne også mangler økonomisk sans og impulskjøper f.eks., noe som kan ruinere enhver og gjøre et menneske til gjeldsslave. Dette vil også kunne virke inn på formuen. 

Har du høy formue/kommer til å få høy formue i framtiden?

Anonymkode: c5ac8...8d4

Skrevet

Ja... siden mange har slitt psykisk helt siden ungdommen og knapt hatt en ordinær jobb og dermed lav uføretrygd.

Anonymkode: efeab...a5f

• Liker 2
Skrevet

ja. jeg har slitt i lavtlønnsyrke; for dårlig selvtillit og høy sosial angst hindret meg i å ta en skikkelig utd. nå har jeg fysisk sykdom(mye av det er resultat av en anspent kropp), og er ufør. leier en trist kjellerleilighet og spiser billig. min søsken som ikke har psykiske problem er millionærer. så ja, veldig ofte stemmer dette😏dessverre.

Anonymkode: edc8e...515

• Liker 1
Skrevet

Det kommer vel an på hvor mye man sliter psykisk. Har en venninne som har slitt med depresjon, av og på siden vi var tenåringer, men hun har bra jobb, og eier enebolig i Oslo. 

Men nå er det vel ofte sånn at de som er helt friske, har en større mulighet til å bygge opp en formue. Enn de som er syke.

Anonymkode: f6a41...53e

• Liker 1
Skrevet

Psykisk sykdom gjør det vanskeligere å ta utdanning, ha en god karriere og bevege seg "oppover" i arbeidslivet. Det gir mindre sjanse for formue, med mindre du er arving. 

Men, om foreldrene dine er rike og du har psykisk sykdom, kan de betale de beste psykologene fra du er ung, og de har råd til å gjøre hvert et tiltak som er nødvendig for at barnet/ ungdommen/ voksne skal få den beste behandlingen og oppfølgingen som er mulig. 

Formue gir  muligheter for bedre behandling og livskvalitet, selv når livet butter. 

Har du lav inntekt når du sliter mister du kanskje tilgang på den samme stabile innteken, og det sliter enda mer på psyken. Sliter psykisk= fattigere = sliter mer psykisk = enda fattigere

Sliter pykisk men er rik = har ikke stadig pengemangel hengende over hode = bedre mulighet til å gradvis bygge seg opp igjen, delta på aktiviteter der man får venner eller kan komme seg ut av huset. Man bygger gradvis selvtillit og mestring, man går ut blant folk, man går ut og gjør ting som er positive for psyken og murer seg ikke inne og glemmer hvordan snakke med folk

Er du fattig er du preget mer av skam, har ikke råd til å gå ut og gjøre positive ting. Må tvert imot droppe de aktivitene du har drevet med, blir mindre sosial og de psykiske problemene forverres. Kan utvikle sosial angst. De psykiske problemene forverrer seg, fattigdommen likeså

Anonymkode: 6bbef...e9c

Skrevet

Sykdom, både fysisk og psykisk, går jo ut over arbeidsevnen. Så er jo naturlig at det er økt sannsynlighet for dårlig råd. Jeg er alvorlig psykisk syk, men ble ikke syk før i voksen alder. Så jeg fikk tatt god utdannelse og fikk god jobb med høy lønn før jeg ble ufør. Så har god uføretrygd. Hadde også vært lur og hadde god uføreforsikring, samt gift med en mann med god råd. Men hadde absolutt kunnet nå lenger karrieremessig hvis jeg var frisk.

Anonymkode: 695cb...1c6

Skrevet

Kommer an på hva du definerer «å slite psykisk» som. Vi alle har en psykisk helse, og mange vil en eller annen gang få kjenne på at man er i nederste delen av skalaen hva psykisk velvære angår. 

Så blir litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt. Hva du ilegger uttrykket å slite psykisk. 

Skrevet

Jeg sliter psykisk og har gjort det i mange år. Perioder med godt betalt jobb, andre ganger ikke på grunn av dårlige perioder. Ikke utdannelse, bare jobbet meg inn i bransjen. Har 3 millioner i egenkapital som jeg over flere år har bygget opp, ikke fått noe hjelp fra venner eller familie.

Anonymkode: 0c3a0...5d2

Skrevet
2 hours ago, Calm said:

Kommer an på hva du definerer «å slite psykisk» som. Vi alle har en psykisk helse, og mange vil en eller annen gang få kjenne på at man er i nederste delen av skalaen hva psykisk velvære angår. 

Så blir litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt. Hva du ilegger uttrykket å slite psykisk. 

Det er ikke vanskelig å vite hva som legges i uttrykket når man har sett det på nært hold. Det er veldig enkelt å vite forskjell på noen som har vokst opp med foreldre som voldtok en, somikke har sosialt nettverk, er ufør mot en som har jobbet i 10 år som advokat som har familie, barn alt han vil ha og trenger, men som føler seg litt nedfor

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanskelig å vite hva som legges i uttrykket når man har sett det på nært hold. Det er veldig enkelt å vite forskjell på noen som har vokst opp med foreldre som voldtok en, somikke har sosialt nettverk, er ufør mot en som har jobbet i 10 år som advokat som har familie, barn alt han vil ha og trenger, men som føler seg litt nedfor

Det du beskriver finnes i alle samfunnslag. Men en vet allerede at sosialøkonomisk status eller sosial arv, kan ha sin påvirkning på psykisk helse. 

Grunnen til at jeg spør etter TS sin definisjon av å slite psykisk, er at det er et ganske vidt begrep. Og vedkommende spør jo etter konkrete tall, så da er det greit å vite ut i fra hva da, for å kunne gi et ordentlig svar. Det var bare det. 

Skrevet

Man blir fristet til å tro at en person som er tilstrekkelig rik vil være i stand til å kunne kjøpe seg ting som kan lyse opp livet - iallfall for en stund, men er det nå slik ...?

Howard Hughes - et av samtidens rikeste mennesker - døde som et utmagret vrak, Ari Behn var ikke direkte fattig, noe heller ikke Kurt Cobain, Marilyn Monroe, Hemingway eller Robert Enke var, og listen over relativt rike og kjente mennesker som har begått selvmord, er meget lang.

To som har tatt livet sitt, var Jack Thayer og Frederick Fleet - begge overlevde Titanic, den ene som førsteklassepassasjer, den andre som utkikken som oppdaget isfjellet, og begge endte altså med å avslutte livet for egen hånd.

Så det finnes nok av bevis på at penger betyr langt mindre enn man skulle tro når man sliter psykisk.

- Brian

Ernest Hemingway (

og listen 

Anonymkode: b2de9...99c

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Man blir fristet til å tro at en person som er tilstrekkelig rik vil være i stand til å kunne kjøpe seg ting som kan lyse opp livet - iallfall for en stund, men er det nå slik ...?

Howard Hughes - et av samtidens rikeste mennesker - døde som et utmagret vrak, Ari Behn var ikke direkte fattig, noe heller ikke Kurt Cobain, Marilyn Monroe, Hemingway eller Robert Enke var, og listen over relativt rike og kjente mennesker som har begått selvmord, er meget lang.

To som har tatt livet sitt, var Jack Thayer og Frederick Fleet - begge overlevde Titanic, den ene som førsteklassepassasjer, den andre som utkikken som oppdaget isfjellet, og begge endte altså med å avslutte livet for egen hånd.

Så det finnes nok av bevis på at penger betyr langt mindre enn man skulle tro når man sliter psykisk.

- Brian

Ernest Hemingway (

og listen 

Beklager feil på slutten - slettet dette, men Kvinneguidens eminente forumløsning har hukommelse som en elefant; selv om man sletter noe, kan det av en eller annen grunn hende at det kommer med i innlegget likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...