AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #1 Skrevet 20. september 2020 Jeg har aldri hatt hull i tennene før, så jeg aner ikke hvordan det skal se eller føles ut. Jeg har ikke vondt, men det er kommet noen svarte streker som møtes i et punkt i flere tenner. Tilsynelatende over natten. Jeg får det ikke bort med intensiv pussing. Jeg spiser ikke mye sukker eller drikker ikke brus, og jeg pusser tennene to ganger om dagen. Jeg tror problemet kom fordi jeg blir så innmari tørr i munnen på natten. Etter et svangerskap for to år siden har jeg blitt kronisk tett i nesen. Jeg får en allerginesespray som funker når jeg tar den daglig over tid. Jeg gikk tom i juli og har ikke fått hentet ut ny resept. Jeg har etter det benyttet meg av vanlig nesespray eller ingenting, men da våkner jeg opp med helt tett nese og tørr munn med «pels» i. Det kan umulig være bra for tennene. Men er dette hull? Hva burde jeg gjøre? Må jeg borre? Anonymkode: 0930e...067
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #2 Skrevet 20. september 2020 Det er helt sjanseløse å svare på. Kan være hull, men det kan også bare være misfarging i gropene (fissurene) i tennene. Tett i nesa gjør vel at du puster mer med munnen om natta, det kan jo gjøre at du blir tørr i munnen, å da er man mer utsatt for hull i tennene. Jeg ville bestilt en tannlegetime. Ikke alle hull gjør vondt, spesielt ikke i starten. Anonymkode: 9fec8...9f8
Bøtteballetten Skrevet 20. september 2020 #3 Skrevet 20. september 2020 Munntørrhet er ikke bra for tennene. Det blir lettere problemer med karies. Jeg bruker Flux Dry Mouth Gel. Det hjelper på. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #4 Skrevet 20. september 2020 Er nok sprekker i emaljen som har ført til syreangrep. Kan være hull som følge av dette, men ville gjetta at di bare har fått «svekkede» tenner som sørger for smertene. Anonymkode: f6b84...7b0
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #5 Skrevet 22. september 2020 Takk for gode tilbakemeldinger og tips! Jeg skal til tannlegen nå om en halvtime, så da får jeg vite om det er hull og hva jeg kan gjøre med det. Denne tråden ble det lille dyttet i riktig retning. Anonymkode: 0930e...067
AnonymBruker Skrevet 22. september 2020 #6 Skrevet 22. september 2020 Oppdatering: Jeg hadde ett hull, ett begynnende hull, og masse tannstein. Usj, og æsj. Jeg har fått en lærepenge, for dette var ikke digg, så fra i dag skal innsatsen på pussing og bruk av tanntråd økes betydelig. Skal kjøpe inn fluor og sånn gelé. Takk, alle sammen Anonymkode: 0930e...067
Perelandra Skrevet 24. september 2020 #7 Skrevet 24. september 2020 Tråden er ryddet for råd av signert helsepersonell Perelandra, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå