Gå til innhold

Roe ned tispe som har løpetid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en to år gammel tispe som har løpetid nå. Dette er tredje, og hun blir bare verre hver gang. Vi begynner å bli skikkelig slitne (merk: Vi har kontrakt med oppdretter på at oppdretter har rett på ett kull på henne, vi skulle prøve denne løpetida, men eier av hannhunden er i karantene. Derfor er hun ikke kastrert enda). Hun er rundt 11kg, spisshund.

Hun er veldig stressa hele tida. Hun går på katten vår, slikker henne overalt, biter og prøver å stå oppå henne og jokke. Katten synes dessverre dette er helt ok og går ikke unna, vi prøver å holde de adskilt, men vi kan ikke fotfølge de til enhver tid (hunden er i bur på natta og når hun er alene hjemme, som ikke er mye nå pga hjemmekontor for meg og mannen er ufør). Katten begynner å få tynne flekker i pelsen fordi hunden napper av henne pels med tennene.

Får hun ikke tak i hunden går hun på oss. Slikker, biter (ikke hardt nok til å skade, men likevel), jokker, piper, blir helt døv og hører ikke på kommandoer om å sitte, legge seg eller gå vekk. Å prøve å skyve henne unna nytter ikke, hun er rett tilbake. Og selv når hun ikke er aktivt PÅ er hun tydelig stressa, med sterk pesing og at hun ikke greier å slappe av. Om vi går rundt er hun i hælene på oss og napper oss i leggene, og med en gang vi stopper opp er hun oppe for å jokke. Vi har sett oss nødt til å sette henne i buret tjue minutter eller så av gangen for at hun og vi skal greie å slappe av noe som helst, og det er ikke en ideell løsning.

Er det noe som helst vi kan gjøre for å hjelpe henne? Dette er jo ikke bra for henne, oss eller katten. Hun startet å blø i midten av forrige uke og har nå siden tirsdag vært sånn som dette. Vi begynner alle å bli litt småsprø her nå.

Anonymkode: 117a3...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke, ikke spør meg

Anonymkode: dd2f2...6e9

Tråler du kvinneguiden bare for å komme med svada på tråder? 

Anonymkode: 05360...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min hund har løpetid,så er det eneste som hjelper mye mere turer enn vanlig. 

Anonymkode: 86703...a6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når min hund har løpetid,så er det eneste som hjelper mye mere turer enn vanlig. 

Anonymkode: 86703...a6a

Vi prøver, men hun vil ikke gå, bare snuse snuse snuse. Stopper hver femte meter og må dras videre. 

Anonymkode: 117a3...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med veterinær. Det kan finnes medikamenter som kan hjelpe, for det høres ikke trivelig ut hverken for hunden, katten eller dere. Men altså; veterinær

Anonymkode: 92a03...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tisper som sliter så mye under løpetid bør i alle fall ikke avles på, da hormonelle plager ofte er arvelig.

Anonymkode: c3ecd...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk aktivitet og hjernetrim kan avhjelpe noe. Det høres ikke bra ut at hun stresser så mye,iallefall ikke om hun gjør det hele løpetiden. Noen er ekstra urolige når de er høyløpske og roer seg mer ned etter det. Om hun plages såpass mye som du beskriver,synes jeg at du bør kontakte veterinær og spørre om tips og råd der. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...