Gå til innhold

Sykelig overvektige og ambulanseoppdrag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så på 113 i dag og kom til å tenke på noe. Hva gjør ambulansepersonellet om de rykker ut til noen som er svært overvektig? Nå tenker jeg på de som er så store at de nesten ikke er mobile, men også de som veier nærmere 200 kg. Hvordan får de de med seg? Hva gjør de om pasienten må ned mange trapper, men ikke klarer gå? Jeg er selv "bare" 105 kg og tenker at jeg så vidt vil få plass på en båre. 

Anonymkode: f77b6...2b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brannvesenet hjelper.

Anonymkode: eb205...09f

• Liker 5
Skrevet

Godt spørsmål.

Anonymkode: b2956...1e3

Skrevet

De får ikke være med luftambulanse i allefall. Ellers kan brannvesenet kjøre. Har også hørt om en som kom inn bak i en lastebil. 

Anonymkode: 86e6f...d0a

Skrevet

Brannvesen ja, i USA må de skjære hull i veggen for å få ut sykelig overvektige, og de har spesial ambulanser med store senger. Ser bare på min jobb (sykehjem) at vi må ha mer spesialutstyr til overvektige, store senger og personheiser som takler opp mot 200 kg. 

Anonymkode: 9fad1...de5

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Brannvesen ja, i USA må de skjære hull i veggen for å få ut sykelig overvektige, og de har spesial ambulanser med store senger. Ser bare på min jobb (sykehjem) at vi må ha mer spesialutstyr til overvektige, store senger og personheiser som takler opp mot 200 kg. 

Anonymkode: 9fad1...de5

Men de går vel ned igjen, når de kommer på sykehjem?

Anonymkode: 6fb9f...6b0

Skrevet

Men er det mange slike tilfeller i Norge? Hører jo stadig vekk om at vi blir større, men er vi på nivå med USA? Jeg hadde en lærer en gang som var like stor som de i my 600-lb life. Men han var mobil, han kom seg til og fra jobb, men satt på stedet hvil i klasserommet. 

Anonymkode: f77b6...2b0

Skrevet

For bæreoppdrag bistår brannvesenet. Vi har hatt en sistuasjon i Norge siste 10 år hvor person måtte løftes ut med kran og fraktes bak i en lastebil!

Videre er det problem med senger over 200/220. Operasjonsbordene tåler heller ikke alt. Så en person er blitt operert liggende i en spesialseng tålene 300 kg. Men med så mye overvekt må man huske at det er stor risiko innblandet i operasjoner, så kirurgene kan faktisk si nei!

Anonymkode: e8723...8e7

• Liker 2
Skrevet

Selv om folk blir store så klare de som regel å bevege på seg selv.

images_006621_027.jpg

Anonymkode: 911b7...1a0

Skrevet

Bårene tåler 350 kg, vi har operasjonsbord på jobb som tåler 450 kg (dog veier det over 150 kg i seg selv, så er litt uviss på om noen hadde klart å dytte bord med så tung pasient oppå). Brannvesenet bistår med bærehjelp om det trengs prehospitalt, på sykehus har de også heis som kan løfte 250-300 kg. Heldigvis er det ikke så mange i Norge som er i de vektklassene, og med 105 kg kan du være trygg på at du både kan bli bært og få forsvarlig hjelp i tide :)

Anonymkode: f3478...7a1

• Liker 4
Skrevet

Kom til å tenke på Gilbert Grape-filmen. Hun ekstremt overvektige moren som døde hjemme i huset.  For å slippe ydmykelsen å bli fraktet ut av hjemmet , så satte de fyr på huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...