Gå til innhold

Heltidsjobb som bonde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det gjennomførbart? Hva bør j starte opp med? Har gård med 100 mål jord. Ønsker å gjøre det til heltids jobb. 

Anonymkode: a35e9...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For de fleste ender det med som et gigantisk tapsprosjekt og at det ikke vil la seg gjennomføre over lengre tid. Beste fall så kan det hende at du vil bli kjøpt opp av noen giganter. Så er det gjennomførbart? Delvis ja, men mest sannsynligvis vil du enten bli slått konkurs eller blir nødt til å selge bedriften din til noen andre. Det har det skjedd med de aller fleste ihvertfall siden 60-70 tallet. Dersom du heller kunne ha tenkt deg og hatt det til som hobby til å dyrke din egen mat til din egen familie. Så er det noe helt annet. Ville ha rådet deg til å snakke med noen som holder på med det på den størrelsen som du nevner.

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å være heltidsbonde, ja, men håpløst å si om det er gjennomførbart med den lille infoen du gir. Ta kontakt med en landbruksrådgiver i kommunen din for å få hjelp til å kartlegge hvilke muligheter du har. Når det er sagt, hvis det er kun 100 mål jord som er utgangspunktet ditt tror jeg det er en ganske lang vei å gå for å kunne leve av det. 

Anonymkode: 49fbc...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det politikken som føres akkurat nå, nei eller veldig vanskelig. Vi har et anti småbruk/ starte opp fra scratch regjering som bonde. De sier jo rett ut at de bare ønsker giganter.

 

Men å kjøpe seg et småbruk og forsøke seg smått er ikke umulig. Evt kjekt å ha i tilfelle værden eller politikken forandrer seg. Noen får det faktisk til å fungere, ved å satse noe innmari stort også, ved å ta opp giga lån. Men en bør vite hva en driver med da og ha litt peiling på drift.

Anonymkode: cce57...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lasox skrev:

For de fleste ender det med som et gigantisk tapsprosjekt og at det ikke vil la seg gjennomføre over lengre tid. Beste fall så kan det hende at du vil bli kjøpt opp av noen giganter. Så er det gjennomførbart? Delvis ja, men mest sannsynligvis vil du enten bli slått konkurs eller blir nødt til å selge bedriften din til noen andre. Det har det skjedd med de aller fleste ihvertfall siden 60-70 tallet. Dersom du heller kunne ha tenkt deg og hatt det til som hobby til å dyrke din egen mat til din egen familie. Så er det noe helt annet.

Nei, de fleste har ikke gått konkurs. De fleste gir bare opp fordi overskuddet blir for lite. Mange er også storkar litt for kjapt. Kjøper seg 2stk nye traktorer, ny bil og pusser opp fjøs/ hus. En er nødt til å være smart og sparsom. Så det er mulig, men vanskelig å ha mye penger. Har 3 unkler som driver med sau og har hver sin middelsstor gård. Alle klarer seg sånn akkurat og bare en som har jobb utenom.

 

Anonymkode: cce57...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du kommer til å slite økonomisk hvis du kun skal drive gård.  Alle de som driver gård i området jeg bor har jobb i tillegg. Som et ps, så er det vanskelig å få kjøpt melkekvote.

Endret av Bøtteballetten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her jeg bor er det få som klarer seg uten jobb ved siden av. De som ikke har det, har stor skog til gården. 

Anonymkode: 521bd...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg satset på korn i alle fall. Føler de fleste kornbønder er steinrike🤑

Anonymkode: 2b0f6...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen bønder som klarer seg uten ekstra inntekter, å jeg har bodd i en landbrukskommune og kjenner veldig mange bønder. 

Anonymkode: fe9aa...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bygge grisfjøs til 9mill og har 3mill i lån fra før. Planen er at dama jobber og j går hjemme

Anonymkode: a35e9...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever i et landbruksområde, og nesten ingen her er fulltidsbønder, til tross for at mange gårder er store i norsk målestokk. De få jeg vet om som driver fullt driver kjøttproduksjon av svin eller fjørfe (kalkun eller høns), pluss korn, frukt eller grønnsaker. 

De som driver melkeproduksjon ser ut til å kunne ha svært store enheter for å drive på fulltid. 

Anonymkode: 2a026...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal bygge grisfjøs til 9mill og har 3mill i lån fra før. Planen er at dama jobber og j går hjemme

Anonymkode: a35e9...a77

Ville ikke anbefalt deg å gått hjemme. Ville vært bedre om du hadde jobbet på gården, i så fall.

Anonymkode: 51bd3...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner ei attåtnæring å drive med på gården så kan det gå. Gårdsturisme, dyrke grønsaker og selge, bruke fjøs og låve til utleie. Mulighetene begrenses kun av fantasier. Men klart det krever masse jobb og at du brenner for det. Og du blir ikke rik. 

Men hvis man driver med noe man trives med trenger man ikke være rik på penger. Trivsel er rikdom det og :) Selvsagt må en tjene så man betaler utgifter men stort mer trengs ikke. 

Anonymkode: 1b6b5...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg satset på korn i alle fall. Føler de fleste kornbønder er steinrike🤑

Anonymkode: 2b0f6...4e6

100 mål og korn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...