Gå til innhold

Kattunge vil ikke leke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har en liten katt på ca 4 mnd. Katten er svært lite leken, og ligger for det meste på sofaen. Hva som skjer om natten og når jeg ikke er hjemme vet jeg ikke. Virker ikke som om noe annet plager pusen. 
 

katten har flere leker av forskjellige slag, men holder på med disse maks to minutter av gangen, noen sjeldne ganger i løpet av dagen. 
 

Når jeg prøver å leke med katten med sånn pinne med tråd og leke i enden, ligger hun for det meste bare å jakter, uten å angripe. Det skjer i hvertfall ikke ofte. Kjenner jeg også mister litt orken til å leke med henne av dette.

 

Noen tips? Hva kan jeg gjøre for å stimulere til mer lek? Hvor lenge i løpet av en dag bør en katt leke? 

Anonymkode: f121e...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er godt mulig den er mer aktiv om natta. De er gjerne det. Prøv med en liten ball, det har vært mer populært hos mine enn andre leker.

Anonymkode: be49e...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve å kartlegge hvordan leketype hun er? Ulike puser har ulike preferanser. 

Som eksempel har jeg en pus som stuper inn i leken uten å se seg for og slår i øst og vest. Og går for mange unøyaktige forsøk i å «fange byttet» i stedet for å være presis. Han liker å leke med stang med pinne, og catnipleker han kan sparke og herje med. 

Og så har jeg en pus som kanskje er mer som din. Hun observerer leken og finjusterer og er svært nøyaktig når hun jakter på leken. Hun liker også å bære på bamser og leke apport, samt å 1-2-3 rødt lys ( som på videoen)

 

Noen puser liker å jakte på flyvende bytte, andre bytte som beveger seg på gulvet. Jeg vil også anbefale å bruke uventede bevegelser, gjøre det litt vanskeligere og bygge opp energinivået. Ingen liker å spille ett spill hvor man vinner hver gang. Det er lurt å ta bort leken etter dere har lekt. F.eks la henne ha ballleker eller bamseleker tilgjengelig og legge bort pinneleken etter dere har lekt. Da vet hun hva som skal skje når pinneleken kommer frem også! 

Lek er veldig viktig for at pus holder seg frisk og i form. Og er veldig naturlig for pus, selvfølgelig kan det være din pus er litt chill på det, men enda mer tror jeg at med litt kartlegging kan dere finne noe som er kjempe gøy. 

Anonymkode: 8c559...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg glemte å svare på noen av spørsmålene. De er litt like på oss, og anbefalingene for pus er 20-30 min pr dag, hvor det ikke er viktig om det er 20 min sammenhengende eller 2x15, eller flere små økter:) 

Stimulere til lek ved å gjøre det interessant og forventet, ved å lage rutiner for henne. Jeg tror de fleste puser blir lei av å leke alene, og trenger samspillet med en annen pus eller menneske. Og så merker nok pus om du syns det er gøy også, så det er greit å prøve å finne ut hva du liker også:)

Anonymkode: 8c559...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår pus liker godt små baller med bjelle inni. Han kan underholde seg selv lenge med dette. Liksom jakter på ballen. En annen ting han er svært ivrig på, er ganske enkelt bruskorker. De glir så fint bortover parketten. Billig moro😁 Dere kan jo prøve dette. Da trenger dere ikke gjøre så mye selv heller. Men det kan hende at det varierer litt fra katt til katt. Kanskje du har fått en som liker å nyte livet litt😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...